Gå til innhold
Arkivverket

Ny slektsforsker


Kent Åge Røntynen
 Del

Recommended Posts

Heisann jeg har begynt med slektsforskning og ser at det ofte står en "kode" sammen med navnet fks. M3874. Er dette noe jeg kan taste inne et sted og finne informasjon om personen?

 

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel P28673 står det forran navnet.

 

post-8305-0-49701900-1447672998_thumb.jpg

Personlig har jeg aldri sett noen kode.

Kan du si hvor du finner det eller gi et eksempel på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri My Heritage eller Geni så jeg kjenner nok ikke til systemet der.

 

Det finnes sikkert noe andre her som kan gi deg et svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikke jeg bruker MyHeritage.

Men så vidt jeg har forstått har programmet har en gratis, halvåpen plattform med brukernavn og passord.

Så er det vel her, som ellers i denne vrimmelen av programmer,  at man så tilbyr forskjellige typer abonnement, - alt etter det behov man måtte ha.

 

Jeg vil tippe at man også MyHeritage også skal ha inntekter, og at en eventuell løsning på dette problemet ligger i en aldri så liten investering.

 

At man får med seg uforståelige koder når man klistrer og limer inn tekst/tabell-utdrag fra forskjellige programmer er jo en rimelig kjent sak. 

 

MyHeritage-varianten ble vist som bilde i innlegg 3.

Her er Geni-varianten: http://www.geni.com/people/Torgeir-R%C3%B8dberg/6000000007255353277

 

 

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To-tallet bak koden betyr at der er to personer med denne personen i treet som har valgt å bruke et kodesystem som er spesielt for dem. Dette kan også bare være ett "nummer" som f.eks. har fulgt med en ged-com-fil.Trolig vet den ene hva det betyr og den andre har ukritisk kopiert dette.

 

Jeg kunne f.eks. "kodet" mine forfedre sånn at oldeforeldre hadde nr 8 - 15 og tippoldeforeldre nr 16 - 33, men har valgt å ikke nummerere eller "kode". Det er opp til den enkelte bruker å bestemme.

 

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret her må vel være : NEI 

 

Alle slektsprogrammer bruker en unik ID for hver person. Dette er en lokal ID, så du kan ikke regne med at det samme nummeret dukker opp i andre slektsprogram på denne personen.

Om du i MyHeritage kan bruke et slikt nummer til å finne ut mer info om personen er vel også tvilsomt? Sannsynligvis står du allerede på denne personen dersom ID-nummeret vises?

 

Om du i et vanlig program, som f.eks. Legacy, vet ID'en til en person (eller ekteskap) så kan du raskt gå til denne personen ved hjelp av nummeret (i Legacy trykker jeg G96 for å gå til meg selv, som der har ID:96)

 

Men generelt har slike koder null nytteverdi på tvers av programmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det oppklart. Takker for svar. Hva er det greieste programmet og bruke med tanke på slekts tre? Er veldig mye rart på den my heritage siden, mye feil informasjon. Bruker svært lite av den informasjonen jeg finner der, men selve slektstreet er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avstemming her (eller på DISforum) ville nok ikke gitt mange stemmer for MyHeritage og/eller Geni - eller andre online verdenstrær for den saks skyld.

Legacy er et greit og forståelig program (på norsk), og mange bruker Brothers Keeper. Det finnes flere. 

 

En liten oversikt kan du bl.a. finne her: http://www.disnorge.no/cms/slektsprogram.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "Ny slektsforsker" vil jeg anbefale at du tar kontakt med et DIS distriktslag/lokal gruppe. Der vil du finne medlemmer som kjører forskjellige slektsprogram på pc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.