Gå til innhold
Arkivverket

Svensk dåpsoppføring


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har spurt om denne oppføringen før, men fikk ikke noe svar, så gjør et nytt forsøk med litt bedre oppløsing på fila. Er det noen som kan tyde denne oppføringen for meg? Jeg er rimelig sikker på at barnets navn i venstre kolonne er Ingärd og gården er Åkerud, men bortsett fra det greier jeg ikke tyde så mye. Jeg er selvfølgelig mest interessert i foreldrenes navn. Tror faren heter Anders Amundsson, men morens skjønner jeg ikke.  

 

post-7618-0-12726200-1447677699_thumb.png

 

For de som har abonnement i svenske riksarkivet er linken:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0046943?beta=true#?s=0&cv=62&c=0&m=0&z=0.4424%2C0.2805%2C0.6308%2C0.3035

 

Mvh,

Baard Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var litt lei, men under har du eit utkast inntil vidare. Det hadde vore noko lettare om me hadde hatt meir av sida/sidene å jamføre med (store bokstavar, føremåtar, etc.), så du får ta det som det er:

 

Ingärd Anders Åcherud | Den 12 Desember fødes och den 14de
døptes Anders Amundson och Hustru
Sara Siras[?] doter barn vid __
__ vitnen Hans Asmundson
och Hustru Radni[?] Olofdoter i Åcherud
døpt af Anders Svanns[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk Atle!

 

Jeg tror du har truffet det meste riktig! :) Det skal nok stå "Siver doter" eller "Sivar". Får det ikke helt til å stemme med bokstavene, men jeg fant til slutt denne oppføringen i Husförhörslängden:

 

post-7618-0-59552100-1447755168_thumb.png

 

Det er et hull i Husförhörslängden fra 1784-1812, men disse bor på samme gård som Ingjerd i 1812. Har også funnet Saras dåp og der heter faren Siver Siversson.

 

 

Det er en utfordring med svenske kirkebøker, siden de ikke er tilgjengelige for alle. Om det blir en neste gang skal jeg prøve å lime inn mer av boka. Igjen tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.