Gå til innhold
Arkivverket

Dorthe Torkelsdatter Brekke fra Flesberg, Buskerud


Ellinor Elise Simensen
 Del

Recommended Posts

Dorthe Torkelsdatter Brekke døpt 26 desember 1785 i Flesberg, Buskerud

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8562&idx_id=8562&uid=ny&idx_side=-115
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070315640436.jpg, høyew side.

 

Gift 24 desember 1806 i Flesberg med Ole Andersen Konning

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8563&idx_id=8563&uid=ny&idx_side=-111
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070315640612.jpg, høyre side

 

Noen som kan hjelpe til med å finne ut når hun døde eventuelt hvilke bygdebok plassen Brekke under gården Håvaldsrud er nevnt?

 

Mvh

Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brekke står på side 651 i bygdebok nr 6. Ole Andersen og Dorthe Torkildst bosatte seg på Konningen, bygdebok nr 7 side 23.

 

Under Konningen står det at Dorte må være død før 1834. Ole Andersen gifter seg på nytt 1834 i Rauland med Jøran Levordsdt Haugestøl.

Endret av Anne Tonby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene Anne Tonby :)

 

Tror ikke bygdebøkene for Flesberg bind 6 og 7 er digitaliserte. Finner bare nr. 1, 2, 3 og 4 på nettet.

 

Finner heller ikke noe dødsfall på Dorthe Torkelsdatter frem til 1834. Kanskje familien flyttet ut av bygda siden mannen giftet seg på nytt i Rauland.

 

Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Ellinor!

 

Det er riktig at bare bind 1-4 av Flesbergbøkene er digitalisert.

 

Under Konningen, bind 7, side 23-24, står det følgende om familien:

 

"4. Ola, 1785-1848, dø som husmann på Mo i Rauland, skriven "Lounviig" (Lognvik i Rauland), g. 1. g. 1806 m. Dorte Tørkjellsd. Brekke, S., b. her, g. 2. g. 1834 i Rauland m. e. Joron Levordsdatter Haugestøyl (1795-1851), b. der, hadde døtrane Margit (1834-35) og Anne (f. 1838, til Hjartdal 1852."

 

"Ola, sonen på plassen, budde her så lenge faren levde (han døde i 1824, min merknad), og visst eit tiår etter den tid au, på slutten som leigebuar. Han var skomakar. I 1836 skreiv han frå seg all rett i plassen for godt.

 

Ola Andresson og Dorte Tørkjellsd. fekk borna:

  1. Marte, 1807-83, g. 1824 m. Ola Olson, b. Vøllen u. Førle
  2. Ragnhild, f. 1809, var visst fattig enke på Skuterudhøgda på Modum i 1865 og 1875, hadde vøre gift med ein verksarbeidar som hette Sjurd og hadde det fyrstnemnde året heime hos seg dei tri sønene Martin (25 år, Olaus Ditlev (16 år) og Torvald Kristian (12 år). (I en fortnote henvises det til Modum bygdebok bind 5, side 80, min merknad.)
  3. Kristen, f. 1816, til Vinje 1836, g. 1842 i Rauland m. Åsne Aslaksd. Tveito (Bekkhus, Bakken, f. 1814), til Amerika (Rochester, Wisconsin) 1842, badde born, og Kristen hadde frå før m. Ingebjørg Tallefsd. Kasin i Skafså dottera Jårån (1839-73, g. m. Olav Tallefson Dalestøyl).
  4. Anne Katrine, f. og d. 1819
  5. Tørkjell, f. 1822

Ola Andresson drog til Vinje sammen med sonen Kristen i 1834, og nemnas som enkemann da han som før nemnt giftar seg opp att i Rauland. Da Joron døyr i 1851, er ho skriven Helleberg til etternamn"

 

 

Som du ser uttrykker bygdebokforfatteren seg svært omtrentlig om hva som skjedde med familien etter at Oles far døde i 1824. Selv om Ole og sønnen Kristen først tok utflytting i 1834, kan familien godt ha flyttet lenge før. Ofte meldte en først flytting når en hadde behov for en attest når en f.eks. skulle døpte et barn på et nytt sted eller, trolig i dette tilfellet, gifte seg på nytt.

 

Konningen ligger helt sør i Flesberg kommune, like ved grensen til Kongsberg. Inntil 1948 hørte denne delen av kommunen til Øvre Sandsvær kommune i verdslige saker, mens den kirkelige tilhørigheten var til Svene sogn i Flesberg prestegjeld. De alle fleste som bodde i dette grenseområdet hadde imidlertid en eller annen tilknytning til Kongsberg Sølvverk, og de fleste sølvverksarbeiderne hadde også rett til å benytte kirken på Kongsberg. Derfor "kreler" det av folk fra Konningen og naboplassene i kirkebøkene for Kongsberg mens mange av dem opptrer bare unntaksvis i kirkebøkene før Flesberg. Tiden mellom 1805 og 1816 (og noe etter det) var imidlertid en unntaksperiode i så måte siden Sølvverket i disse årene var midlertidig nedlagt.

 

Jeg vil anbefale at du i tillegg til kirkebøkene for Flesberg også går gjennom de for Kongsberg (bruk klokkerbøkene siden de lettest lesbare) og begynner f.o.m. dåpen til den yngste kjente sønnen i 1822 for sikkerhets skyld.

 

Men, som sagt, familien kan meget vel ha flyttet ut en gang mellom 1824 og 1834. Spørsmålet blir da om de flyttet direkte til Rauland eller var innom ett eller flere steder underveis. Hvis du ikke finner noe på Kongsberg ville jeg ha gått til Rauland og lett bakover fra 1834. Om du ikke finner Dortes begravelse der, kan det i det minste være at du finner noe som viser når familien i virkeligheten kom dit og evt. om de hadde vært noe sted i mellomtiden.

 

 

mvh. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag :)

 

Takk for et flott innlegg.

 

Som jeg leser det skal Dorthe Torkelsdatter Brekke være begravet i Svene, Flesberg (b her). Merkelig at jeg ikke har funnet henne verken i ministerialbøkene eller klokkerbøkene for Flesberg.

 

Jeg fant datteren Marthes konfirmasjon i Svene i 1822 (født 1807), men de andre barna er ikke konfirmert i Svene. Har også sjekket i Kongsberg, men heller ikke funnet dem der. Tyder vel på at denne familien har flyttet på seg.

 

Ifølge kirkebøkene skal far og sønn ha flyttet til Vinie i 1834. Ingen andre av familien har flyttet dit etter hva jeg kan se, og ikke meldt utflytting til andre steder.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8468&idx_id=8468&uid=ny&idx_side=-101
Permanent b.ildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061219640282.jpg,side 98 - nr. 3 ovenfra

 

Lurer på om dette kan være en sønn og om de har oppholdt seg i Drammen på et tidspunkt. Resten av barna er født i Svene.

 

Ser at Ole Andersens far het Anders Rolfsen, men hvem var hans mor tro? I FT-1801 står han oppgitt som gift for 2.gang, mens kona var gift for 1. gang.

Kan Ole Andersen ha en annen mor enn Marthe Nielsdatter?

 

Mvh

Ellinor

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansene er store for at det er samme familie du har funnet i Drammen i 1812. Jeg la merke til det lange spranget mellom 1809 og 1816 blant de kjente barna i bygdeboka.

 

Jeg klarer ikke å les ut av noe av det jeg har sett at Dorte skal være gravlagt i Svene. Når hverken du eller bygdebokforfatteren har funnet henne i kirkebøkene der, tviler jeg sterkt på at det var der hun døde. Formuleringen "b. her" betyr bosatt her - ikke begravd her.

 

Som jeg skrev i #4 var det vanlig at folk ventet med å melde flytting til de hadde behov for en attest. Derfor kan de ha flyttet ut lenge før 1834. Min teori er at familien flyttet ut av bygda mer eller mindre samlet nokså kort tid etter 1824. Spørsmålet er bare hvor. Siden de hadde flere barn som dokumentert vokste opp, bør disse ha blitt konfirmert et eller annet sted. Et mulig svar er at datteren Ragnhild synes å ha endt opp på Modum. Jeg kjenner flere som flyttet fra Kongsberg-området til Modum midt på 1820-tallet, bl.a. en som denne familien utvilsomt må ha kjent.

 

Oles foreldre var Anders Rolfsen Skaug (1753-1824) og Marte Nilsdatter Åmot (1752-1734). Det giftet seg i 1778. Marte var fra plassen Åmot u. Jondalen gård i Flesberg-Jondalen. De bodde der inntil Anders kjøpte Konningen i 1792. Anders giftet seg første gang i 1774 med Karen Christine Johannesdatter Småland (1750-1775) fra Småland i Kjennerudgrenda i Kongsberg-Jondalen. Hun døde i barselseng med en dødfødt sønn som var deres eneste barn.

 

Anders Rolfsens foreldre var Rolf Knutsen Skaug (c1720-1795) og Eli Ivarsdatter (c1720-1792). De var opprinnelig fra Ringerike, men bodde et eller annet sted i Jondalen, uvisst hvor, senest fra 1775 inntil de døde.

 

Marte Nilsdatters slekt kjenner jeg godt siden den har en rekke berøringspunkter med min egen, bl.a. ble en av hennes søstre gift med en av mine aner da de begge var gamle og henholdsvis enke og enkemann.

 

 

mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8511&idx_id=8511&uid=ny&idx_side=-94
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313620112.jpg, side 246, nr.9

 

Når jeg sjekket vigselen til Ragnhild Olsdatter og Syver Syversen nærmere, så jeg at det sto noe om Hoff der.

 

Slo opp på konfirmerte i Hof i Vestfold og fant en Ragnhild Olsdatter konfirmert 3 oktober 1824

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8138&idx_id=8138&uid=ny&idx_side=-190
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070402670401.jpg, side 509, nr. 14

 

Riktignok står ikke foreldrenes navn, men dåpsdatoen 10 desember 1809 stemmer.

 

Tror dette kan være rett person.

 

Mvh Ellinor

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du finner ei navnesøster døpt i Hof samme dag, er det nok stor sjanser for at du har funnet rett Ragnhild. Spørsmålet bli da om det var hele familien som var i Hof eller om Ragnhild hadde reist dit på egenhånd, f.eks. for å ta tjeneste. Det at hun ved konfirmasjonen står oppført uten foreldre kan tyde på at de var ukjent for presten i Hof. Jeg slo opp i bygdeboka for Hof om jeg kunne finne Ragnhild omtalt under Markenrød, men fant ingenting. Gårdsomtalen begynner på side 226: http://www.nb.no/nbsok/nb/5abf63f94386aff30cfd54a702ee58dc.nbdigital?lang=no#243  

 

Jeg har sett litt på anene til Dorte Torkelsdatter Brekke, og ser at det er noen linjer som går tilbake til felles aner.

 

 

mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hun reiste til Hof for å ta tjeneste før hun reiste videre til Sigdal/Modum.

Det var vel ganske vanlig på den tiden.

 

Har ikke funnet ut noe mer om barna Niels Andreas og Torkild. Synes det er litt rart at spesielt Torkild ikke ble med faren til Rauland siden han bare var 12 år på det tidspunktet (1834), og siden moren tydeligvis er død.

 

Jeg har Torkild Jonsen og Ragnhild Nielsdatter som foreldre til Dorthe Torkelsdatter. Vet du om Torkild Jonsen og fruen kom fra Flesberg eller er de født et annet sted?

 

Jeg skjønte nesten at det var noen felles aner bakover i tiden siden du har så god greie på denne slekten.

 

Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinor, begge foreldrene hennes var fra Svene i Flesberg. Da jeg nøstet på dette i går kveld fant jeg en ny egen ane som jeg ikke kjente til fra før. Jeg kjente til mannen hennes, men ikke hvem han var gift med, og heller ikke hvor de bodde før de kom til Jondalen noen år etter. Det viser seg at de i 1723 var naboer til Dorthes farmor og hennes foreldre. Flesbergboka skriver at det året ble hun (min ane) banket opp av alle tre! Da jeg fant ut dette ble jeg, naturlig nok, avledet fra det jeg holdt på med og begynte å grave om disse anene mine i stedet. Jeg skal se på Dorthes aner igjen i kveld, så hører du fra meg etter hvert.
 
En rettelse: Jeg skrev i #6 at Marte Nilsdatter Åmot var født i 1752 og døde i 1734, noe som selvsagt ikke er rett. Det korrekte er at hun døde i 1834.
 

mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.