Gå til innhold
Arkivverket
Knut_F

Hvem var frau Vogth?

Recommended Posts

Knut_F

Hei.

Lebensbornhjemmet Stadtheim Drontheim i Trondheim med tysk personale ble i tiden 1942-45 ledet av den tyske jordmoren frau Vogth. Går det an å finne ut hvem hun var, og hennes opphav?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knut_F

Er ikke Lebensborn-arkivet på Riksarkivet? Jeg kan nøye meg med bare et fornavn (og kanskje fødselsår) på frau Vogth. Med det kan jeg lete videre selv i Trondheim.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Seksjon for brukertjenester

Er ikke Lebensborn-arkivet på Riksarkivet? Jeg kan nøye meg med bare et fornavn (og kanskje fødselsår) på frau Vogth. Med det kan jeg lete videre selv i Trondheim.

Det er riktig at arkiv RAFA-2182 Abteilung Lebensborn finnes i Riksarkivet. Dessverre inneholder ikke dette arkivet i noen særlig utstrekning opplysninger om de ansatte på de ulike hjemmene rundt omkring i Norge.

Det finnes spredte opplysninger om ansatte i Abteilung Lebensborn i arkiv RAFA-2174 Tyske arkiver, Reichskommissariat, blant annet i arkivsakene etter Oberkasse, men også andre steder. Dessverre ser det ikke ut til at arkivene etter Oberkasse er katalogisert, noe som gjør søk etter enkeltopplysninger der svært tidkrevende.

I en del tilfeller vil nok tysk personale som arbeidet for Abteilung Lebensborn i Norge også ha arbeidet for den samme organisasjonen i Tyskland. Det kan derfor være at det kan finnes opplysninger om Frau Vogth i tyske arkiver. Arkivet etter Abteilung Lebensborns hovedkontor i München oppbevares av International Tracing Service (ITS) i Bad Arolsen i Tyskland.

Med vennlig hilsen

Seksjon for brukertjenester

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.