Gå til innhold
Arkivverket

Greger Aase, Seljord, Telemark. Er dette rett far og samme mann?


Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Greger Aase og Maren Roos får en datter ved navn Edle, døpt desember 1716:

 

Telemark fylke, Seljord, Ministerialbok nr. I 3 (1714-1725), Fødte og døpte 1716-1720, side 9.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7963&idx_id=7963&uid=ny&idx_side=-10

 

Mitt første spørsmål er om denne datteren er Ædle Gregersdatter som ble gift med Thomas Larsen Hammer I Risør 15. februar 1742?

 

 Aust-Agder fylke, Risør, Klokkerbok nr. B 1 (1716-1747), Ekteviede 1741-1744, side 106-107.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9815&idx_id=9815&uid=ny&idx_side=-70

 

"Monsr. Thomas Larsen Hammer og Mademoiselle Ædle Gregersdatter, Deris bryllup etter kongel. majestets tillatelse og blev copuleret i kirken. Caut. Hr. Tolder R(e)ich og Monsr. Christen Ingstrup."

 

Greger Aase var fadder diverse ganger omkring sine barns dåp både i Seljord og Flatdal. Var han så høyt på strå at hans datter ble kalt Mademoiselle?

 

Mitt spørsmål nr. to er om Greger Aase og Maren Roos er dette paret som ble trolovet den 17. april 1713 av herr Hans Paus?

 

Telemark fylke, Seljord, Ministerialbok nr. I 2 (1689-1713), Ekteviede 1713, side 396-397.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7962&idx_id=7962&uid=ny&idx_side=-202

 

"Greger Asbiørnsøn og Maren Christiansdatter"

 

Jeg er i utlandet og kommer dessverre ikke inn på bygdebøkene slik at jeg eventuelt kan sjekke om denne familien er nevnt i Seljord.

 

Jeg har i mange år lett etter opphavet til Ædle Gregersdatter, og ville bli meget lykkelig om det viser seg at dette er hennes familie.

 

Vennlig hilsen

Benedicte

 

Endret av Benedicte Hauge Kulø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser ut fra forskj tråder at det er problemer med denne slekten,det jeg kan først si er navnene på personene.

Maren Roos er nære,men hun Heter Maren Christiansdatter Roch f ca 1675 Seljord,Telemark død 1722

Far Gregar Asbjørnsson Loftsgarden  død 1719 Seljord

Jeg har skrevet barnet som Edel Gregarsdotter Åsheim f.1716 i mine papirer så det tok litt tid å koble hun med Hammer.

Videre er det sannsynlig at hun er tatt hånd om av sin tante (5-6 år og foreldreløs) Gjertrud Christiansdatter Roch f.1677- død 16 sep 1742 Risør Aust-Agder

Gift med Samuel Amundsen Morland (presteslekt) f. 1668 Kviteseid-1742 Arendal/Risør for deretter å ved rett alder å bli Introdusert for Hr Hammer.

 

Foreldrene til Maren Christiansdatter Roch er Sorenskriver Christian Christophersen Roch f 1631 Jylland/Jutland Danmark d 22 Jan 1707 Seljord

Mor Edel Tyjesdatter f.1644- 1708 Seljord

 

Ved Dåpen til Edel Gregarsdotter ser en faddere Christoffer og Mattias som er brødre til moren.

 

Eller så er nok Hr Hammer av dansk herkomst. Tenkte på en Viseborgmester Lars Andersen Hammer Navnet passer men han dør i 1696,men mulig av samme slekt.

 

Lykke til videre Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for disse opplysningene Johnny! Det var godt å få noe mere å jobbe med når det gjelder Ædle. Jeg hadde nesten gitt opp håpet om å komme videre med denne delen av slekten. Det var interessante opplysninger. :).

 

Nå gjenstår det bare å finne rett Hammer-slekt.

 

Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Seljord Soge II s 399

Straks etter 1697 blir Gregar Asbjønnson Loftsgarden eigar av garden (Vestigard Åsheim) , han var gift med Maren, dotter av skrivar Roch,men dei vart ikkje gamle folki der.

Gregard døyr i 1719 og Maren i 1722. Dei hadde eit einaste bån. Edel /Adele), som var 5 år då mori døydde.

Denne gjenta vart sidan g.m. Thomas Hammer og erverde garden. Ved skifte etter Gregard var nettomedelen 381 dalar, Vestigard Åsheim da rekna 300 dalar,

ved skifte etter Maren var nettomedelen 202 dalar.

Verbror til Gregar, Lensmann Jøran Gunleikson Gjuve,blir formyndar for vesle Edel til ho giftar seg og styrer med garden. Som det er bruksfolk på.

 

Videre står det at i 1745 blir Jørund Gunleikson Gjuve eigar av garden og sit med til han døydde 1754, son til lensmannen Per Jørundson ervde Åsheim.

 

Mvh Johnny

Endret av Johnny Øberg Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.