Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp med å finne feil i slektstreet


Bente Dignes Kaluza
 Del

Recommended Posts

På slektstreet mitt "Dignes slektstreet" har det oppstått en feil jeg ikke finner ut av. Kan noen hjelpe?

Gro Syversdatter Åkre f. 1625 får sønnen

Børge Torbjørnsen Hillestad 1671-1738 som skal få datteren

Barbro Torbjørnsdatter Korsbøen 1625-1719 som igjen får sønnen

Ole Olsen Tveten 1663-1731som får sønnen Ole Olsen Næs 1696-1776.

 

Hva har skjedd og hvordan finner jeg ut av dette. Ser ut til at alle har kopiert det samme og i Digitalarkivet finner jeg heller ikke noe. Underlig. 

På forhånd takk for hjelp og tips.

mvh

Bente Dignes Kaluza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn en skjermdump av slektstreet ditt sånn at det er lettere å se sammenhengen for de som vil prøve.

 

Det ser for meg ut som det dreier seg om folk fra Buskerud. Sandsvær og Modum.

post-3741-0-77942400-1447780015_thumb.jpg

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbro Torbjørnsdatter Korsbøen er altså 46 år gammel når faren blir født og har en far som heter Børge???

Hvor har du funnet dette?

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert kopiert fra noen, men det er umulig å finne et fornuftig svar her. Jeg har prøvd i Digitalarkivet, men klarer det ikke. Kan du finne ut av det?? Bente


Legger inn en skjermdump av slektstreet ditt sånn at det er lettere å se sammenhengen for de som vil prøve.

 

Det ser for meg ut som det dreier seg om folk fra Buskerud. Sandsvær og Modum.

 


Heisan.

Hva er en skjerm dump og hvordan gjør jeg det. Ja de fleste er fra Buskerud, sandsvær, Modumsområdet- Trenger hjelp. Bente


Heisan.

Hva er en skjerm dump og hvordan gjør jeg det. Ja de fleste er fra Buskerud, sandsvær, Modumsområdet- Trenger hjelp. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert kopiert fra noen, men det er umulig å finne et fornuftig svar her. Jeg har prøvd i Digitalarkivet, men klarer det ikke. Kan du finne ut av det?? Bente

Skal dette være dine forfedre?

Det er å begynne i feil ende dette, og du bør ikke bare kopiere fra andre uten å finne dokumentasjon og primærkilder til opplysningene.

Ihht skjermdumpen (miniatyrbildet) fra Sven så kan muligens Barbro være en eldre halvsøster av Børge...

Dette burde vel også heller vært postet i "Brukernes eget forum"

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bente:  

 

Her begynner du nok i feil ende.  Hvis du legger inn linjen fra noen du er 100% sikker på er riktig, som f.eks dine oldeforeldre, og bakover til dette rotet, så vil det være mulig å finne hvor det har gått feil.  Husk å legge til hvor dette er.

 

mvh Lene B :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok det som allerede her er foreslått. Slett alle de personene du nevner og start på nytt med å finne ut om denne Ole Olsen Næs hører hjemme i ditt tre overhodet. Deretter kan du lete i kildene etter hans forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som nok har skjedd her er at to slekter som ikke har noe med hverandre å gjør har blitt koblet sammen. Jeg har sett mye rart på de wiki-baserte slektstrærne der Gud og hvermann kan gå inn og gjøre endringer og legge til personer og koblinger, bl.a. en som på Geni fremsto som sin egen oldefar ved at det var lagt inn koblinger som gikk i ring. Da kom jeg til å minnes Øystein Sundes vise om at han var sin egen bestefar!

 

Den slekten fra Sandsvær som er gjengitt øverst til høyre i skjermdumpet kjenner jeg selv om den ikke er min egen. Den har ingen kjente forbindelser til Modum, slik at den forbindelsen som fremkommer i skjermdumpet neppe er reell:

 

Torbjørn Borgersen Hillestad (c1601-1684) og Gro Sjursdatter Åker (c1625-1705) hadde bare ett kjent barn:

  • sønnen Borger Torbjørnsen Hillestad (c1671-1738), gift 1698 med Katrine Jørgensdatter Nes (1669-e1738) (det var faren hennes som var fra Kløvstad). Deres barn ble født mellom 1698 og 1716, bl.a. en datter Barbara f. 1711. Barbara og Barbro er varianter av samme navn.

 

Torbjørn Borgersen Hillestads opphav er ikke kjent, og han opptrer i kildene første gang i 1628 som voksen. Rent teoretisk kan han godt ha hatt en datter født rundt 1625 som kan ha havnet på Modum, slik Åsbjørg antyder mulighetene for i #5, men det fins det intet kildebelegg for at han hadde. En kan også spekulere i at en slik evt. datter kunne ha hett Barbro siden en variant av samme navn dukker opp som navn på et barnebarn, men det er lite sannsynlig siden dette navnet trolig kom inn i slekten gjennom Katrine Jørgensdatter som hadde en søster som het Barbara.

 

Jeg kjenner ikke slekten fra Modum til venstre i skjermdumpet, så jeg må bare slutte meg til det flere andre alt har gjort, å anbefale deg å ta utgangspunkt i det eldste slektsleddet du er absolutt sikker på, og så nøster du deg bakover. Og husk for all å belegge det du gjør med kilder slik at du slipper å komme opp i en tilsvarende situasjon en annen gang.

 

 

Et tips til slutt: Før ikke opp årstall uten å markere for usikkerhet for personers fødsel, død, giftermål o.l. uten at du har disse kildebelagt. La meg vise det for noen av personene nevnt ovenfor:

 

Torbjørn Borgersen Hillestads begravelse er kildebelagt i 1684, og anslått fødselsår, ca. 1601 er etter den alderen som da ble oppgitt. Ofte er den alderen svært lite til å stole på, kort og god fordi mange på den tiden hadde dårlig greie på hvor gamle de faktisk var - og deres nærmeste enda mindre. Alderen for gamle folk kan derfor bli overdrevet med både ett og to tiår. I dette tilfellet har vi imidlertid flere andre kilder som angir alderen hans sånn omtrentlig, og disse peker alle mot at han var født helt i begynnelsen av århundret.

 

Også kona, Gro Sjursdatter Åkers, begravelse er kildebelagt, og anslått omtrentlig fødselsår, ca. 1625, er i henhold til oppgitt alder ved begravelsen. Det større usikkerhet om når hun var født. Dette fordi det eneste kjente barnet hennes trolig var født tidlig på 1670-tallet. Det er helt på grensen dersom hun var født rundt 1625. Hadde hun vært min ane ville nok jeg ha oppført et noe senere omtrentlig fødselsår, men med en merknad om oppgitt alder ved begravelsen. For å beregne kvinners alder, som det ofte fins færre kilder til enn for menn, er når de faktisk fikk barna sine ofte den beste ledetråd til når omtrent de må ha vært født.

 

Til tross for at det fins kirkebøker for Sandsvær fra 1666, fins ikke dåpen til sønnen Borger Torbjørnsen Hillestad der. Derfor er det også usikkert når han ble født. Ca. 1671 er derfor igjen et anslag basert på hva som ble oppgitt da han ble gravlagt i 1738. En mulig forklaring er at han var født noen år senere da det er to huller i kirkebøkene for Sandsvær eller at han var født før de to til i 1666. Nå er min erfaring at det er en god del dåper som mangler der de første tiårene, slik at jeg ikke vil legge for mye vekt på den manglende oppføringen. I mangel av noe bedre har jeg derfor valgt å holde fast ved oppgitt alder ved begravelsen. Jfr. også det jeg har skrevet overfor om usikkerheten for når moren hans var født.

 

For kona hans, Katrine Jørgensdatter Nes forholder det seg motsatt. Hun ble døpt i 1669, og var fortsatt i live og oppga sitt bo da det var skifte etter ektemannen i 1738. Hun fikk da føderåd hos datter og svigersønn som også bodde i Sandsvær, men begravelsen hennes er av en eller annen grunn uteglemt i kirkeboken

 

 

mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser når jeg sammenligner ditt tre og mitt så begynner det og bli ulikt Fra min Tippolderfars( Ole Andersen Digneseie) Foreldre  og bakover Har ikke noe opplysninger om noen av di navnene som du har efterlyst Men Har heller ikke noe så langt tilbake på dette

.Oles Foreldre er Anders Christensen Digneseie født 1772 Død 1811 Digneseie Modum Buskerudog Kirsti Olsdatter født 1769 Død 26/3-1837 Digneseie Modum  Gift 29/12-1795 Heggen Kirke Modum Buskerud

 

M.v.h. Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vel sket det, at Bente har "lagt til" sit træ på MyHeritage/Geni ?

 

Se for øvrigt dette træ:

http://www.rydjord.slektsweb.no/hourglass.php?ged=GedkomOsvald.GED&rootid=I71728&show_full=1&show_full-GUI-ONLY=1&generations=3&show_spouse=1

Der opgives kilden som "Sandsværs Historie"

 

hilsen

Karsten

Hei Karsten

 

Det er mange Genibrukere som gjør en grundig og ordentlig jobb med slektsgranskingen sin, meg selv inkludert.  Derfor kjenner jeg at jeg blir litt provosert og mektig lei av dette stadig tilbakevendende temaet at "alt på Geni og My Heritage er noe søppel."  

Det finnes god og dårlig slektsgransking overalt. Vi er alle selv ansvarlig for å gå til primærkildene i den grad det er mulig og ikke kopiere hva andre har skrevet og ta alt for god fisk.

 

NB: Jeg vet dette er utenfor tema i tråden -

 

Mvh

Lene B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.