Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Cathrine Margrethe Didriksdatter Brun, 12 Februar 1718 - Trondheim - hvor er skiftet?


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

I NST XXX side 331, artikken om Slektene Leth og Dons, henvises det til skifte etter Cathrine Margrethe Didriksdatter Brun datert 12. Februar 1718.

 

Et utdrag av teksten:

 

 

3a Hans Pettersen Leth

...

Muligens var han far av fenrik Peder Hansen Leth, hvis sønn, Hans Didrich var født 1714 ifølge skifte 12. febr. 1718 efter moren, Cathrine Margrethe Didriksdatter Brun, født 1686, datter av blikkenslager Didrich Brun, efter hvem skifte 14 sept 1697, og Margrethe Hansdatter Fester, skifte 17. nov. 1716, se NST XXVII side 297, gift 2 med Johan Andreas Weis (RA personalia Leth)

Hans Didrich var bosatt på Hogset i Vega, gift med Else Jørgensdatter Hagerup (NGT III side 437...

 

Skifte etter hennes mor og far er funnet. Det samme er skifte etter Hans Didrich: Hans Petersen Leth, borger og handelsmann til Trondheim dat. 26 oktober 1745, Hongset Vega. Enken Dorthea Jørgensdatter Hagerup (forøvrig feil fornavn i Bugges artikkel, jfr. hennes skifte 1751).

 

 

Jeg har muligens sett meg blind, men jeg finner ikke skiftet etter Cathrine Margrethe 12. Februar 1718. Ikke i de vanlige protokollene, ikke i overformynderprotokollene og heller ikke noen referanse i rådstuerettsprotokoll.

 

Hjelp mottas med gode tanker og en takk.

 

 

Det er forøvrig Peder Hansen Leth (gift ved Cathrine Margrethes mors skifte 1716, f. ca. 1693 ifølge Ovenstad) som er interessant i dette, han havner i Eidsberg sogn (Østfold) og gifter seg igjen der 7. april 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke den direkte sammenhengen mellom Hans Pettersen Leth på Hongset, Vega og de personer du her nevner. Kan du utdype?

 

Skifte 17/11 1675, avdøde Pitter Hansøn Læth (innført 2 ganger, kalles da Petter Hansen Lett)., (fotnote 221) E. Siri Jensd . hennes far Jens Pedersen
i Ole Bendtzens gård, sønn Hans 5 år, 414 - 292. 80 Rd. i farsarv.
 

"Jens Jensen var Siri Jens-datter og fuldsøster til ham, som forlengst ere død, hun var først gift med Petter Hansen Leth, men hvor mange børn hun med ham hafede fleere end Hans Petersen Leth som boede paa Borgerleyet Hongsæth i Vægens fierding her paa Helgeland, som og ere død, men har paa Stædet efterladt sig een søn Peter Hansen og uden tvivl 2de Datter, som dog icke ..... er vidnet ubekiendt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med å se sammenhengen, ut fra opplysningene til Bugge i artikkelen. Derfor ville jeg først finne originalkildene Bugge refererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik Bugge ser for seg rekkefølga:

 

Pitter Hansen Leth sk. 1675, g.m Siri Jensdatter
|
Hans Pettersen Leth f.ca 1670 (5 år v. fars skifte)
|
Peter Hansen Leth, fenrik (cornet), f. ca 1693 iflg Ovenstad, g.m. Cathrine Margrethe Didriksdatter Brun (gift v. hennes mors skifte 1716)
|
Hans Didrik Pettersen Leth f. 1714 == Hans Pedersen Leth død på Hongset 1745??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en sammenheng her så tror jeg at man i den artikkelen har blandet sammen Peder Hansen Leth og broren Petter Hansen Leth. Det er Petter Hansen Leth som var gift med Siri Jensdatter og har en sønn Hans som befinner seg på Hongset i Vega. Riktignok kalles denne sønnen til Petter Hansen Leth for Petter i skiftet etter Hans Pedersen Leth datert 28/9 1684, men det regner jeg med er en skrivefeil jmf. det som står senere i skiftet der sønnen benevnes Hans.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 6 Fra en eller annen debatt, husker ikke hvilken. Jeg sakset hele teksten derfra, og har gjengitt den her se innlegg # 10.

 

Opplysningene er vitneprov fra 12. juni 1748, og er ikke nøyaktige når det gjelder detaljer, men vi får tro at selve hovedhistorien som blir fortalt stemmer selv om enkelte av detaljene glipper i vitneprovene. Husk at det er gått over 100 år siden det ble holdt skifte etter første kona (av tre) til Jens Pedersen i Trondheim. At de som gav vitneprovene ikke husket disse 3 ekteskapene finner jeg rimelig.

 

Se # 28 i denne debatten.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort oppsummering av det jeg har fått "på bakrommet", som påviser at Bugges artikkel må være feil (i tillegg til det som står i poster over):

 

29 Juni 1756 gifter Petter Jørgen Hansen Leth seg med Dorothea Thorsdatter Tanche. Ved forlovelsen står det at de har fått kongelig bevilling til å gifte seg, de er beslektet i 3. ledd (dvs minst én felles oldeforelder). Petter Jørgen sk. 11 Sep 1782.

Mor og far til Dorthea var Thor Thomasen, sk. 3 Jul 1739 og Karen Nilsdatter Tanche sk. 22 Sep 1749 Sund, Vefsen. Dorthea f. ca. 1725 (hhv. 14 og 24 år v. skifte)

Foreldrene til Karen Nisldatter Tanche var Nils Hansen og Kiersten Hansdatter Leth. Kiersten sk. 27 Mar 1688, Skei, Dønna.

Kiersten Hansdatter Leth er nevnt i sin fars skifte, Hans Pettersen Leth 28 Sep 1684, gift med ovennevnte Nils Hansen. I samme skifte nevnes hennes bror, Petter Hansen Leth som var gift med Siri Jensdatter (Schanke). Ved Petter Hansen Leths sk. 17 Nov 1675 nevnes en sønn, Hans på 5 år.

 

Koblingen til denne delen av Leth kan nok da glemmes.

 

 

Men så var det skiftet etter Cathrine Margrethe Didriksdatter Brun, 12 Februar 1718 som Bugge mener eksisterer. Kan det ha foregått et annet sted enn i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sidespor, men Hans Pedersen som får kontrollert borgerbrevet sitt i 1721, er vel identisk med Hans Pedersen Leth som i 1718 nevner at han har vært borger i 24 år (om jeg leser det noenlunne rett).

 

1721: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31386/118/ vs. 1718: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31350/315/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener statsarkivet tidligere har svart at det ikke er bevart militære skifteprotokoller som er så gamle. Men det kan jo være at skiftet finnes i privatarkiv eller en samling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Men så var det skiftet etter Cathrine Margrethe Didriksdatter Brun, 12 Februar 1718 som Bugge mener eksisterer. Kan det ha foregått et annet sted enn i Trondheim?

 

I skiftet etter mora, så står det noe omtrent som ( http://arkivverket.no/URN:sk_read/25083/145/nederst fol 142b)

 

 

Catharina Margrethe Bruns gift med fenrich Leth

syndenfields hendis tilfalden fader.. arf efter

skiftebrefvet .... 16-16..

Ellers? fremviste stif faderen en antegnelse paa

? hand Dito sin stif datter har ..? og

for?tragt, siden hendis Reyste? her fra 1701 ?

? til 32Rd 10ort 16 ? hand? Pre.

tenderte anført for ? hendis Capital

Det virker jo faktisk som hun har dratt ut av byen, kanskje for å tjene hos noen (hun var i så fall rundt 15 år i 1701, 11 år ved farens skifte i 1697).

 

Hun ser ut til å være i live i Februar 1718 da broren hennes kjøper en eiendom av stefaren, Johan Andreas Weiss. Her nevnes alle søsknene hans, uten at jeg får helt tak på hvorfor de nevnes (det er uansett i forbindelse med farsarven, 16rd til hver av jentene jfr. skiftet etter mora).

 

Pantebok 3, Trondheim: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328660262

 

Cathrine Margrethe kan godt ha giftet seg et annet sted i Norge. Det er slett ikke sikkert Peder Hansen Leth har noen som helst tilknytning til Trondheim. Den tidligste forbindelsen Ovenstad (bind II s. 115) nevner er at Peder var ved 2. Trondhjemske nasjonale infanteriregiment 26/7 1715.

 

 

Peter Leth - F.ca. 1693 i Norge -

Fenr. ved  2. Trondhj. nasj. inf. regt.

26/7 1715. - Forts til Øtkens

gev. drag.regt. 25/12 1716. - Stod der

ved obl. Landbergs komp. - Sek.lnt.

ved l. Smål. nasj. inf.regts. V. Rakkestadske

komp. 15/8 1718. Redusert

1/11 1720. Blev satt i fenr. nr. ved

oberst Brockenhaus's S.fjeldske drag.-

regt.s V. Romerikske komp. 13/12

1728, men forflyttet til Hadelandske

komp. 10/4 1730. - Avskjed 23/7

1734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.