Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne ekteparet Johan Martin Amundsen født 1845/Alette Karine Christensdatter ved FT 1900/1910?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Om Alette hadde jeg for øvrig et innlegg tidligere i brukerforumet under emnetittel "Var den Alette Christensdatter fra Trøgstad (født 1850) - som jeg leter etter - virkelig innsatt på Bergenhus i 1872. Det var hun for øvrig ikke! Bergenhus er et gårdsbruk i Trøgstad.

 

Det ekteparet jeg her søker opplysninger om er det mye uklarheter om, men for å starte med facts, så vet jeg følgende:

 

Gift Oslo Domkirke 21.5. 1871: ungkar arbeidsmann Johan Martin Amundsen, født Idd 7.1.1845 og pike Alette Karine Christensdatter, født Trøgstad 6.4.1850.

 

Deretter er i alle fall hun kommet tilbake til Trøgstad - for 31 mai 1872 blir datteren Berthe Marie født der og døpt sst. 7.7.1872: Foreldre: matros Johan Martin Amundsen i Christiania født 7.1.1845 og Alette Carine Christensdatter, født 6.4.1850 (her står det at moren oppholdt seg på Bergenhus).

 

Datteren Berthe Marie Johansdatter konfirmeres i Trøgstad 5.10.1886 og står da oppført med Bjerkefløtten som bopel og  med foreldre: selveier Johan Martin Amundsen og Alette Karine Kristensdatter.

 

Så vidt jeg forstår hadde den samme Alette Christensdatter et utenomekteskapelig barn: Theoline, født Trøgstad 31.5.1875 av foreldre: ugift gårdmannsønn Theodor Olsen Gutu og piken Alette Kristensdatter Bjørkefløtten. Veldig uforståelig at barnemoren plutselig er blitt ugift da  hun vitterlig ble gift i 1871?

Denne Theoline blir konfirmert i Trøgstad i 1889 og hun oppgis både å være født på Bjerkefløtten og bodde der også som konfirmant. Så oppstår det samme "rotet" når man ser på opplysninger om moren, for hun står igjen oppført som pike!

 

Etter 1889 finner jeg ikke opplysninger om ekteparet Johan Martin Amundsen (som altså i 1886 står oppført som selveier og bosatt på Bjerkefløtten i Trøgstad ) og Alette Carine Christensdatter. Jeg har lett i folketellingene både for 1900 og 1910 (både i Trøgstad og på landsbasis), men forgjeves - får hele tiden null treff! Har også lett på datteren Berthe Marie og får også der det samme nedslående resultatet null treff - samme hva jeg gjør med bruk av forkortelser på fornavn og etternavn med stjerner og alt som skal til! Derfor håper jeg nå på kreativ hjelp fra Brukerforumet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo nå at det bor ei Bertha Schau g.m Karl Schau i samme gata. De har to barn, Alf f. 1895 og Birger f. 1899. 

Sjekket opp Birgers dåp, han er døpt Birger Thorleif den 17/9 1899 i Grønland menighet. Blant fadderne enke Alette Amundsen. Ser at Bertha Marie er oppført med Martinsd. som  pikenavn, mulig faren bare brukte Martin Amundsen ?


Birgers dåp : 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 12 (1893-1900), Fødte og døpte 1899, side 392.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3107&idx_id=3107&uid=ny&idx_side=-408
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060323040308.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er Alette funnet ved FT 1900 i Christiania  og det føltes bra å ha kommet et skritt  videre - så  hjertelig takk så langt. Utvilsomt er den Allette Amundsen f. 1850, som er bosatt i Motzfeldtsgate, rette damen. Dette også fordi hun bor sammen med ekteparet Karl og Berthe Schau, sistnevnte født i Trøgstad i 1872. Denne Berthe kan ikke være noen andre enn den datteren som døpes ved navnet Berthe Marie i Trøgstad 7 juli 1872.

 

Så gjenstår  å finne Alette ved FT. i 1910! Som tidligere synes dette like vanskelig. Jeg har lett på datter/svigersønn og barnebarn uten hell med unntak av dattersønnen Alf Schau, født 1895 som ved FT. 1910  finnes boende i Pløensgate  da han alt som 15 åring var i arbeide som ekspeditør i en farvehandel. Men han bor ikke sammen med andre familiemedlemmer. Naturligvis kan både Alette, datteren  og svigersønnen og det andre barnebarnet være død i tidsrommet 1900-1910, men det synes noe underlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så  har jeg endelig funnet ut av alt dette! Det var faktisk slik at Alette og både datteren, svigersønnen og et barnebarn døde med få års mellomrom i tidsrommet 1901-1905. Alette segnet om på Bankplassen død av hjertelammelse 1.9.1905, 55 år gammel. Svigersønnen Carl Schau døde i Christiania 16.5.1901, bare 33 år gammel - av tuberkulose,  og tuberkulosen tok også knekken på kona, Berthe Schau, som døde i Christiania 7.4.1902, 30 år gammel. I dødsfallsprotokollen for Christiania fremgår det at Alette's nærmeste pårørende var datteren Theoline. Så her fikk jeg beviset på at den Alette som døde i 1905 virkelig var moren til Theoline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.