Gå til innhold
Arkivverket

Bernt Olsen fra Økernbråten.


Bjørn Katnosa
 Del

Recommended Posts

Andreas dør hos sin datter Karine Emilie i Aasengade 18 på Bjølsen i Christiania 3/1-75 - kona Karen dør året før. To av barna Petterine Marie og Karl Hermann

flytter da til sin onkel Bernt på Økernbråten.

 

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas dør hos sin datter Karine Emilie i Aasengade 18 på Bjølsen i Christiania 3/1-75 - kona Karen dør året før. To av barna Petterine Marie og Karl Hermann

flytter da til sin onkel Bernt på Økernbråten.

 

 

Bjørn

 

Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. 4 (1872-1879), Døde og begravede 1875, side 60. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5777&idx_id=5777&idx_listetype=bg&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-60

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060920050710.jpg

 

Olina ble i alle fall konfirmert i Gamle Aker i oktober 1873 - nr. 91:

Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. 3 (1865-1873), Konfirmerte 1872, side 129. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=595&idx_id=595&idx_listetype=kf&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-129

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060228020564.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn - Jeg kan sende deg i posten noe jeg skrev for en del år siden om Niels Svendsen (1758-1834) og Kari Pedersdatter (1761-1848) på Skjerven i Maridalen og deres etterkommere. Har ikke jobbet noe videre med dette de aller siste årene.

 

Som du kanskje allerede vet, var Niels født på Helset i Lommedalen, nær Bærums jernverk. Kari kom fra Hellerud i Lommedalen. De flyttet til Maridalen ca 1798. Før de flyttet bodde de blant annet på Jar og Fossum.

 

Tove

E-post: tove.d.johansen@gmail.com

Adresse: Persbråtan 5, 0770 Oslo

Tlf: 22 14 10 48

Mobiltlf: 480 51 384

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tove - Takk det hadde vært veldig interessant - Nils og Kari var jo foreldrene til Karen Nilsdatter som ble gift med Ole Olsen på Gåslungen.

Ole og Kari var jo foreldre til bl.a. Andreas og Marthe Marie og min oldefar Magnus (Katnosa).

 

Bjørn

adresse: Myrveien 45, 2322 Ridabu

tlf 62528788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe med slekten på gården Økernbråten/Bråten å gjøre, men jeg er vokst opp på Økernbråten etter at det var blitt blokkbebyggelse der. Vi flyttet dit i 1956, og da var bebyggelsen relativt ny. Jeg hørte aldri noe om at det hadde ligget en gård der, og det kunne være interessant å få vite hvor den lå.

 

Gårder i nærheten som eksisterte da jeg kom dit, var Vollebekk, Brobekk og Borrebekken.  Og selve bekken, altså Borrebekken, hadde vært demmet opp til en stor dam, slik at man kunne skjære ut isblokker om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjennskap til eksakt hvor Økernbråten lå - men har søkt opp en artikkel hvor det står når de forskjellige delene ble revet - samt at

det trolig finnes rester av gården også i dag  - kunne ha tatt kopi men får det ikke til for øyeblikket  - men søk bare "Økernbråten"

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tove.

Hjertelig takk for tilsendte materiale - det var veldig interessant. Jeg visste ikke at Nils Olsen (Sandungen) ble gift med sin kusine - men jeg har lest et sted at

faren Hans døde under dramatiske omstendigheter under en snøstorm og frøs i hjel - kanskje du også har hørt det.

Når det gjelder Ole og Karen så hadde de i tillegg til de du har listet opp -Karine f. 1836 - hun blir gift med Hans Torgersen fra Bærum - de bor på lille Sinsen  eller Sinsenbråten før de i 1869 emigrerer til USA - første stopp Wisconsin og deretter Clinton i IOWA hvor de begge lever frem til sin død. De fikk 9 barn - noen

i Norge - noen i Wisconsin og IOWA. Jeg har hatt kontakt med etterkommere i USA.

Jeg tror Martin f. 1831 døde i 1832.

De fikk også ett barn mens de bodde i "Hølet" - Hans Chr. - han ble senere bonde i Gran på Hadeland - han var også kjører mellom Hadeland og Christiania langs

gamle Nordmarksveien - han tok med jegere og fangst inn til Christiania og mel - kaffe og andre forbruksvarer tilbake.

Jeg har også laget et lite hefte om familien som jeg kan sende deg om du er interessert - det vil i tilfelle ta noen dager for jeg må kopiere.

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn

 

Fint at du har fått notatene mine. Håper det var noen nye opplysninger der? 

 

Jeg har nok noe mer materiale når jeg begynner å "grave" litt i ringpermene.

Det med Hans som døde under dramatiske omstendigheter under en vinterstorm har jeg også fått med meg.

 

Det ville absolutt være interessant å se heftet ditt. Vi kan sikkert utfylle hverandre.

 

Om du vil vite mer om Petterine Marie (gift med Julius Johansen) og hennes etterkommere, så skal du få det. Fire døtre og en sønn (Emil Julius) utvandret til USA og bodde i Chicago-området. Har hatt kontakt med etterkommer Fred Knutsen.

 

Tove

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tove.

Jeg sender heftet så snart jeg har det klart - og ja takk jeg vil gjerne ha opplysninger om Petterine og mannen - jeg har funnet de i folketellingen for 1900 -men ikke

1910. Jeg ser noen steder hun er benevnt Petrine Marie.

Søsteren til Petterine - Karine Emilie - gift med Fredrik Waldemar Andersen emigrerte som jeg nevnte i 1883 - jeg har funnet henne i en folketelling fra USA og hun

bodde da i Chicago - det ser ut som flere av tantebarna også emigrerte til samme område.

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som forklarte hvor gården Økernbråten lå. Jeg husker at det var en bygning som likner på bildene i lenken som Wenche Hervig postet. Hvis jeg ikke tar helt feil lå den på den trekanten der Refstadveien og Økernveien møtes. Det var inngjerdet der da jeg gikk forbi til og fra skolen (Årvoll). Men jeg ante ikke navnet på den gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Petrine Marie Johansen døde 27.februar 1907. Bopel: Toftes gate 45  (Kirkebok Paulus MINI 18)

Julius Johansen (født i Eidsberg, Østfold 1858) døde 4.september 1913. Bopel: Verksgt. 6 = Petrus menighets gamlehjem  (Kirkebok Petrus MINI 10)

De ble gift i Petrus 1.mai 1881 (Kirkebok Petrus MINI 2)

 

Sønnen Emil Julius ble født 18.oktober 1879 (Kirkebok Rikshospitalet og  kvindeklinikken MINI 6)

Emil Julius ble gift 5.oktober 1902 med Hanna Sofie Hansdatter fra Naverstad i Sverige. Bare en ukes tid etter at de hadde giftet seg utvandret de til USA.

 

Sønnen Karl Evald ble født 29.november 1884 (Kirkebok Sagene MINI 1)

Karl Evald ble gift 17.januar 1904 med Edla Eugenia Persdatter Landgren fra Gunnarskog i Sverige.

 

Sønnen Hans Sigurd ble født 1.juli 1887 (Kirkebok Sagene) - Dette er min bestefar.

 

Datteren Jenny Margit ble født 15.februar 1891  (Kirkebok Sagene MINI 1). Hun utvandret til USA i 1906

 

Datteren Josefine Amalie ble født 21.oktober 1893 (Kirkebok Sagene MINI 4). Hun utvandret til USA i 1908

 

Datteren Borghild Eugenie ble født 30.april 1896 (Kirkebok Paulus MINI 14). Hun utvandret til USA i 1920

 

Datteren Ragna Helene ble født 23.februar 1899 (Kirkebok Paulus MINI 15). Jeg har notert at hun utvandret til USA i 1915.

 

Av de fire "tantene i Amerika" var det bare Borghild som etterlot seg barn: Fred Juel Knutsen.

 

Etternavnet Juel som de brukte i Amerika kommer tydeligvis av Julius! Alle tantene bodde i Chicago-området.

 

Konen Karine Emilie Andersen var fadder for Emil Julius i 1879.

 

Tove

 

 

 

 

 

Endret av Tove D. Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tove.

Takk for interessante opplysninger - jeg ser at flere av slektningene er utvandret - flere av barna til eldste bror Ole f.1819 emigrerte også - bl. a.

Olaus - han emigrerte som den første jeg har registrert i 1867 - 17 år gammel sammen med 6 andre fra Maridalen - han kommer tilbake til Norge og

gifter seg - men emigrerer på nytt i 1905 sammen med noen av barna - han er da enkemann - etterkommerne har jeg registrert i Dodgeville i

Wisconsin. Broren og søsteren til Olaus -Martin og Hanna Oline - emigrerer også rundt 1885 - Martin kjøper etter hvert gård i Houston, Minnesota -

jeg har hatt besøk av barnebarnet Wayne som fikk se "Hølet" og Gåslungen for første gang i 2015- Hanna Oline ble gift og bodde  i staten

Washington på vestkysten.

Jeg tror at jeg skal intensivere søket etter sønnen til Marthe Marie - Niels - som utvandret i 1882 - kanskje er Chicagoområdet rette område å søke

på - jeg tror han hadde en del kontakt i forhold til Karine Emilie som var tant til de du nevner.

 

 

Bjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du kanskje allerede:

 

Carl Severin Edvardsen født 7.august 1866 Christiania (Trefoldighet).

Foreldre: Destillatør Edvard Iversen og hustru Andrine Olsdatter, Akersgd. 53

 

Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Tove - Andrine var søster til Andreas og Marthe Marie - hun ble også tidlig enke og jeg har registrert henne boende sammen med Marthe Marie

på Fjeldheim under Linderud i 1891 - de to sønnene Karl (Carl ) bodde sammen med dem.

Andrine døde i 1904 på Alna - hun bodde da hos sønnen som da var banevokter.

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja Tove - jeg har forsøkt å sjekke folketellinger fra USA - jeg er sikker på at sønnen Niels utvandret og kom til New York 15 juni 1882 - senere har jeg

ikke klart å finne ham i folketellingene - jeg har også søkt på Marthe Marie.

Imidlertid var det mange som emigrerte rundt 1882 - 1885 - bl.a. Karine Emilie - datter til Andreas - Martin og Hanna Oline - barn til Ole - bror til Andreas

og Marthe Marie.

Som jeg skrev tidligere skal jeg ta en tur til byarkivet og sjekke - Marthe Marie var i 1891 registrert som delvis forsørget av fattigvesenet - byarkivet har i skriv

til meg gitt beskjed om at de har personregistreringer - kanskje finner jeg henne der - det blir ikke før januar.

Det hadde vært interessant å finne henne - alle de andre søsknene har jeg funnet når og hvor døde.

 

Bjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg var på byarkivet i går hvor jeg fikk god hjelp og nyttige tips - bl.a. at jeg burde se gjennom skifteprotokoller for Aker over dødsfall - der fant jeg

Marthe Olsen - død 12/3-1900 på Ager sykehus - bosted Linderudeie - fødselsår oppgitt til 1834 - hun ble født okt. 1833 men ikke døpt før mai 1834

så jeg er overbevist om at det er riktig person - det står også at hun som arving etterlater seg en sønn - dette stemmer også med at hun bodde sammen

med sin sønn Karl på Linderud. Hun ble gravlagt 17/3 1900 i Østre Aker - det er oppgitt at fødested var Østre Aker mens det egentlig var Vestre Aker -

men det var vel ikke uvanlig at opplysninger var litt ukorrekte. Det er så my som stemmer her at jeg er overbevist om at det er rett person.

Takk for hjelp underveis.

 

Bjørn Katnosa

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.