Gå til innhold
Arkivverket

Bergit Nerisdotter Lien (Telemark)


Trygve Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en direkte ane fra Telemark, Bergit Nerisdotter Lien (1710-1787), g.m. Jon Halvorson Hamsjord (1691-1763).

 

Nå lurer jeg på om jeg KAN ha funnet foreldrene hennes: muligens Neri Høljesson Lien (1662-1739) og Ingeborg Reidarsdotter Nørsteteig?

Det er en del navn som går igjen i "linja" her; Neri Høljessons mor het Bergit. Og Bergit Nerisdotter fikk en datter som het Ingeborg/Ingebjørg (Jonsdotter, 1722-1793).

Noen med god greie på Telemarksslekter som vet mer?

 

 

Mvh Trygve

Endret av Trygve Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en direkte ane fra Telemark, Bergit Nerisdotter Lien (1710-1787), g.m. Jon Halvorson Hamsjord (1691-1763).

 

Nå lurer jeg på om jeg KAN ha funnet foreldrene hennes: muligens Neri Høljesson Lien (1662-1739) og Ingeborg Reidarsdotter Nørsteteig?

Det er en del navn som går igjen i "linja" her; Neri Høljessons mor het Bergit. Og Bergit Nerisdotter fikk en datter som het Ingeborg/Ingebjørg (Jonsdotter, 1722-1793).

Noen med god greie på Telemarksslekter som vet mer?

 

 

Mvh Trygve

Hei Trygve

1. Jeg lurer paa sognet

2. Her maa det vaere noe feil, Bergit Nerisdatter Lien 1710-1787 faar en datter (Ingeborg Jonsdatter) fodt 1722-1793..

Bergit ville I saa tilfelle ha vaert 12 aar, da hun fikk datteren. Ingeborg.

Neri navnet var utbredt I flere sogn I Telemark, gaardsnavnet Lien ogsaa meget utbredt.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trygve

1. Jeg lurer paa sognet

2. Her maa det vaere noe feil, Bergit Nerisdatter Lien 1710-1787 faar en datter (Ingeborg Jonsdatter) fodt 1722-1793..

Bergit ville I saa tilfelle ha vaert 12 aar, da hun fikk datteren. Ingeborg.

Neri navnet var utbredt I flere sogn I Telemark, gaardsnavnet Lien ogsaa meget utbredt.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

 

Oi, da er nok noe feil et sted. Jeg skal sjekke nærmere, takk for tipset. Hvilket sogn dette er må også sjekkes. Trodde det var Hjartdal.

 

Mvh Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du innafor Hjartdal-grensene bør du iallfall undersøkje i bygdesoga for Hjartdal. Verket er særs grundig og omfattande. Ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt.

 

På den andre sida høyrest gardsnamna ut til å høyre heime i Svartdal, som ligg i Seljord prestegjeld.

Endret av Anfinn Bernaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsann. Det var Flatdal i Seljord jeg mente, ikke Hjartdal. Men det er jo ikke langt unna...? Bergits mann Jon Halvorson skal ha vært fra Hamsjord eller Heddejord, det er jo bare 8-9 km fra Flatdal.

 

Endret av Trygve Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsann. Det var Flatdal i Seljord jeg mente, ikke Hjartdal. Men det er jo ikke langt unna...? Bergits mann Jon Halvorson skal ha vært fra Hamsjord eller Heddejord, det er jo bare 8-9 km fra Flatdal.

Hei igjen Trygve

 

Jeg har sjekket noe mer, vedrorende de nevnte gaardsbruk er i bygdeboka Seljord. 2 og Seljord. 3. Forfatteren dode for utgave nr.3.

Jeg leser av bygdeboka kun et meget kort avsnitt vedrorende Heddejord og Hamsejord, uten koblinger av de nevnte slekter.

Jeg tror dog du er paa riktig spor, med et avvik Bergit Nerisdatter (hun kan dog ha vaert gift med Jon Halvorsen, men da som enkemann). Det fremkommer ikke I emnet hvem Gunnild Jonsdatter var gift med (derfor noen forbehold)

 

Seljord bok 3. Hamsejord, side 74, er av interesse (nevnes av Lensmannen anno 1730). Jon 40 aar og hans kone Groe 46 aar; barn

Ingeborg 8 aar og Halvor 5 aar. Videre nevnes barna Olav (Ole) og Kari. Paa bakgrunn av dette sjekket jeg kirkeboka 1730, side 3 venstre side 2 d es,

Jon Hamsejord faar sonnen Ole, Faddere bla hans sosken Knud Heddejord og Anne Heddejord.

Det var kombinasjonen Heddejord og Hamsejord, samt alder paa foreldre og barn, som stemmer kfr. emnet

 

Vedrorende Heddejord. Skifte Ovre Telemark Vestfj. sorenskiveri Protokoll 4, side 293 a, 10/7-1730. Dod Kari Jonsdatter. enkemann, Halvor Johansson. 2 myndige sonner Jon og Knud. datteren Anne nevnes ogsaa (da som ugift), bla flere.

 

Heddejord laa i Flatdal (Seljord) og Hamsejord laa i Omisdal (Seljord).

 

Les dette kun som et lite bidrag fra min side, og haaper dette vil vaere til hjelp (vedrorende videre granskning).

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

;)

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eriksen: Har du bruka Tov Flatins trebandsverk Seljord  (1942–54) eller Karlberg, Odd. Seljord IV Seljord IV : ættesoge for hovudsoknet og IV Seljord V : ættesoge for Flatdal og Åmotsdal. Seljord, [2003]?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eriksen: Har du bruka Tov Flatins trebandsverk Seljord  (1942–54) eller Karlberg, Odd. Seljord IV Seljord IV : ættesoge for hovudsoknet og IV Seljord V : ættesoge for Flatdal og Åmotsdal. Seljord, [2003]?

Hei Arnfinn

Det var Tov Flatin sine boker; bind 2 og bind 3.

 

Jeg brukte dog primaerkilder I mitt innlegg, men skrev med forbehold.

Aarsaken til forbeholdet er at det ikke fremkommer I innlegget hvem Ingeborg Jonsdatter 1722-1793 (71 aar) var gift med.

Jeg konstaterte kun at Bergit Nerisdatter ikke kunne vaere hennes mor (1710-1787).

 

Jeg ser frem til dine synspunkter vedrorende dette, samt andre forslag.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Men dei nyare bygdebøkene forfatta av Odd Karlberg er viktige supplement til Tov Flatins bygdebokverk frå 1940-åra. Så ved gransking av vanskelege spørsmål frå Seljord bør ein også sjå etter kva Karlberg har skrive. Eg har ikke tilgang til bøkene no, og kan derfor dessverre ikkje medverke med faktaopplysningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Men dei nyare bygdebøkene forfatta av Odd Karlberg er viktige supplement til Tov Flatins bygdebokverk frå 1940-åra. Så ved gransking av vanskelege spørsmål frå Seljord bør ein også sjå etter kva Karlberg har skrive. Eg har ikke tilgang til bøkene no, og kan derfor dessverre ikkje medverke med faktaopplysningar.

Hei Arnfinn

Helt I orden.

 

Flere fakta, med bruk av primaerkilder. Skifte etter Neri Heljesen Lien I Flatdal (Seljord), enkemann.

Ovre Yelemark Vestfj. Protokoll 5,side 307a,  6/2-1740, her fremkommer det at hans datter Bergit Nerisdatter er gift med Jon Halvorsen Heddejord..

Her har det tydeligvis blitt fpretatt en flytting tilbake (fra utgangspunktet Hamsejord til Heddejord)

.

 

Avslutningvis er ikke dette mitt geografiske felt, og haaper paa at noen Flatdal/Omisdal-eksperter melder seg paa.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfinn

Helt I orden.

 

Flere fakta, med bruk av primaerkilder. Skifte etter Neri Heljesen Lien I Flatdal (Seljord), enkemann.

Ovre Yelemark Vestfj. Protokoll 5,side 293a,  6/2-1740, her fremkommer det at hans datter Bergit Nerisdatter er gift med Jon Halvorsen Heddeberg..

Her har det tydeligvis blitt fpretatt en flytting tilbake (fra utgangspunktet Hamsejord til Heddeberg)

Neri Heljesen har ogsaa hatt en sonn, ved navn Jon som er dod annio  1740. Denne Jon har en datter ved navn Gunnild 14 aar 1740.

 

Vi har naa 2 personer ved navn Gunnild Jonsdatter I denne familien (den ene fodt ca 1722, den andre fodt ca 1726).

 

Avslutningvis er ikke dette mitt geografiske felt, og haaper paa at noen Flatdal/Omisdal-eksperter melder seg paa.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Du skriv Heddeberg, men meiner kanskje Heddejord?

 

Likeså Omisdal. Det er ein ikkje-eksisterande plass. Men Åmotsdal eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriv Heddeberg, men meiner kanskje Heddejord?

 

Likeså Omisdal. Det er ein ikkje-eksisterande plass. Men Åmotsdal eksisterer.

Jeg har endret noe I mitt innlegg side nr., samt at det er kun en Ingeborg fodt ca 1722.

Beklager skrivefeilene. Jeg er oppmerksom paa Omisdal/Aamotsdal (bruker hva som staar I kirkeboka).

 

Med venlig hilsen

Ole Petter Eriksen

 

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriv Heddeberg, men meiner kanskje Heddejord?

 

Likeså Omisdal. Det er ein ikkje-eksisterande plass. Men Åmotsdal eksisterer.

Hei

Vedrorende Hamsejord, la jeg merke til at de brukte man Omisdal ogsaa ved daap Omisdal, saa staar det ikke Aamotsdal I denne perioden. Dette kommer langt senere. Heddejord kalles I denne perioden Heidejord, ogsaa ved skifter (Flatdal)

Jeg haaper med dette at du kan bidra med primaerkilder, jfr.emnet.

 

Jeg konstaterer dog at Bergit Nerisdatter Lien 1710-1787, ikke er mor til Ingeborg Jonsdatter1722-1793.

Dette er problemstillingen som maa loses, for aa faa den riktige moren paa plass.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har noe her som dere kan se på. 

Neri Høljesson Lien,1662-1739 Gift 1691 M/Ingebjørg Reidatsdtr,f ca 1667

Barn:

1.Hølje,ca 1690

g/M Asgjerd Ralleivsdtr Skarpedale

til Lien

2.Jon ca 1696-

g/MMargit Sørensdtr. til Nøsteteig

3Margit,-

g/M Aslak til?

4Reidar 1701-1701

5Bergit 1710-

g 1733 /M Jon Havorsson Heddejord f.1691 Døpt 21 okt 1691 -1763 Jon Halvorsson Var gift 1 gang Før med ei Gro f 1684 som må være mor ti

 

 Ingebjørg 1722,Halvor,1725,Olav,1730-1796.       Disse er     Berit Mor til Gro 1734,Ingebjørg ,1737,Kari 1741

 

Far til Neri Høljesson  Heter Neri Høljesson Lien f.ca 1662-1739 Mor Ingeborg Reidarsdtr, Nøsteteig f ca.1667

 

Far til Niri nevt bare som Hølje gift 1655 m/Bergit Nerisdtr.Hovland fra Hjartdal

 

 

 

 

Endret av Johnny Øberg Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne og at Ingebjørg Jonsdtr Hamsjord1722-1793, gifter seg 1762 med Olav Augundsson Vasstveit 1720-1787

Barn Jon 1763-,Turid  1765-1793,Augund 1767-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne og at Ingebjørg Jonsdtr Hamsjord1722-1793, gifter seg 1762 med Olav Augundsson Vasstveit 1720-1787

Barn Jon 1763-,Turid  1765-1793,Augund 1767-

Hei Johnny

 

Her var det mye god informasjon. Jeg har av en merkelig grunn skrevet Gunnild, og ikke ingeborg Jonsdatter.

Dette er naa rettet opp. 

Det var faddere (Knud og Anne) fra Heddejord ved daapen anno 1730 Ole (far Jon Halvorsen Hamsejord), som fikk meg til aa lure paa om at det var hans sosken. De nevnes i skifte paa Heddejord se tidligere innlegg, baade Jon og Knud er myndige, Anne ugift.

 

Dette fikk meg til aa lure paa om Jon Halvorsen Hamsejord, flyttet tilbake til Heddejord. Jon sin mor het Kari Jonsdatter.........

Les oppkalling og faddere.

 

Dette er dog ikke mitt geografiske omraade, men tror med dette at traadstarter har et bedre utgangspunkt ved videre granskning.

Jeg haaper det er riktig mann Olav Augundsson Vasstveit 1720-1787, som traadstarter har (det fremkommer ikke i emnet mannen til Ingeborg Jonsdatter 1722-1793).

 

Takker saa meget for dine bidrag.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

;)

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen skal se hva vi kan få til her nå.

Barn til Jon Halvorsen: Ingebjørg f.1722 ,Halvor 1725, Olav 1730 født på Hamsjord,

Gro f. 1734,Ingebjørg 1737,Kari f.1741 født på Heddejord.

 

Far-Mor til Jon

Halvor Johannesson Bekkhus f.1661-1739 g 1690 med Kari Jonsdtr. f.ca 1666-1730 fra Høydalsmo

Barn:1.Jon f.1691,2.Johannes f.1694-1695,3.Knut f.1696,4.Hege f.1699,5.Guro/guri f.1702  disse er født på Vasstveit

6.Anne f.ca 1705,7. Svånaug f 1724 disse er født på Heddejord

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Olav Augundsson Vasstveit f. 1720-1787

 

Foreldre Augund Åsmundsson Vasstveit f.1672,gift med Turid Jonsdtr f.ca 1679-1748 fra Høydalsmo,

Barn 1.Guttorm f 1701 født på Åkre,2.Torjus f.1710,3.Jon f.1712,4.Johannes f.1715,5.Olav f.1720 disse er født på Vasstveit

 

Foreldre til Augund

Åsmund Åsmundsson død 1713 gift 1667 med Barbo Johannesdtr Bekkhus f.ca 1650-1696

 

Foreldre til Åsmund

Åsmund d 1664 g med Taran,-

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen skal se hva vi kan få til her nå.

Barn til Jon Halvorsen: Ingebjørg f.1722 ,Halvor 1725, Olav 1730 født på Hamsjord,

Gro f. 1734,Ingebjørg 1737,Kari f.1741 født på Heddejord.

 

Far-Mor til Jon

Halvor Johannesson Bekkhus f.1661-1739 g 1690 med Kari Jonsdtr. f.ca 1666-1730 fra Høydalsmo

Barn:1.Jon f.1691,2.Johannes f.1694-1695,3.Knut f.1696,4.Hege f.1699,5.Guro/guri f.1702  disse er født på Vasstveit

6.Anne f.ca 1705,7. Svånaug f 1724 disse er født på Heddejord

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Olav Augundsson Vasstveit f. 1720-1787

 

Foreldre Augund Åsmundsson Vasstveit f.1672,gift med Turid Jonsdtr f.ca 1679-1748 fra Høydalsmo,

Barn 1.Guttorm f 1701 født på Åkre,2.Torjus f.1710,3.Jon f.1712,4.Johannes f.1715,5.Olav f.1720 disse er født på Vasstveit

 

Foreldre til Augund

Åsmund Åsmundsson død 1713 gift 1667 med Barbo Johannesdtr Bekkhus f.ca 1650-1696

 

Foreldre til Åsmund

Åsmund d 1664 g med Taran,-

Hei igjen

Dette var glimrende, Dette stemmer helt overens med, hva jeg har kommet frem til. Les kombinansjonen Heddejord/Hamsjord tilbake til Heddejord, vedrorende Jon Halvorsen gift 1 med Gro, gift 2 med Berigit Nerisdatter. Jon Halvorsen Heddejord var eldste sonn.

Ingeborg Jonsdatter er av 1 ekteskap (1722-93). Saumfarte kirkeboker og skifter (ikke faat gransket tingboka).

Se ogsaa nevnte skifter. Jeg begynner aa lure paa om det er en ffamilie-forbindelse vedrorende Bekkhus og Hoydalsmo, vedrorende ekteskapet til Ingeborg Jonsdatter (1722-1793). Vel, kun synsing.

 

Meget spennende med Hoydalsmo.

Jeg beklager at jeg har skrevet Hamsejord og Heidejord, gaardsnavn som senere har blitt endret til Hamsjord og Heddejord.

 

Jeg har meget mange aner fra Telemark, dog ikke Flatdal anneks (Seljord) ei heller Hoydalsmo.

Jeg kan selvsagt ikke utelukke dette (ikke full oversikt av min mormors slekt, enkelte aner fra Seljord)

Det er alltid interessant aa sette seg inn i nye omraader, som for meg har vaert ukjent (Flatdal anneks, samt Hoydalsmo),

 

Jeg haaper med dette at traadstarteren, kommer med informasjon (slik at hjelpen ikke har vaert faanyttes, med denne bakgrunn lar jeg emnet hvile i fred).

 

Mange takk for din utfyllende informasjon.

 

Med vennlig hilsen 

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det MYE spennende "påfyll" å gå gjennom. Litt opptatt pga. arbeid, men skal poste evt. nye ting her i tråden om det skulle dukke opp noe.

 

Tusen takk for innspill !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.