Gå til innhold
Arkivverket

Gravplasser i Bergen


Trond Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Hvor vil en person som står ført inn i kirkebøkene for Johanneskirken bli begravet?  Vedkommen hadde bosted Rosenbergs Asyl og døde i 1914

På fohånd takk.

Mvh

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanneskirken har så vidt jeg vet ikke hatt egen gravplass. Jeg vil tro vi snakker om Møllendal eller Solheim. Men det er vel lite trolig at en grav fra 1914 eksisterer i dag. Du kan jo prøve her.

 

http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=gp&id=1201

 

Hei.

Takk skal du ha. Jeg var ikke ute etter selve graven, bare lurte på hvor han ble gravlagt.

Trond

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes menighet har aldri hatt egen kirkegård. Solheim kirkegård ble først tatt ibruk i 1917. De eldre kirkegårder sentralt  i Bergen var alle i praksis nedlagte i 1914. Møllendal kirkegård (innviet 1874) skulle således være den "riktige", hvis vi ser bort fra den mulighet at vedkommende skulle være urnenedsatt i et bevart familiegravsted på en av de for øvrig nedlagte kirkegårdene.       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes menighet har aldri hatt egen kirkegård. Solheim kirkegård ble først tatt ibruk i 1917. De eldre kirkegårder sentralt  i Bergen var alle i praksis nedlagte i 1914. Møllendal kirkegård (innviet 1874) skulle således være den "riktige", hvis vi ser bort fra den mulighet at vedkommende skulle være urnenedsatt i et bevart familiegravsted på en av de for øvrig nedlagte kirkegårdene.       

 

Hei.

Takk for opplysningen, Vi kan se bort fra det siste da vedkommende var født i Hamar og så vidt  jeg vet ikke hadde noe familie i Bergen. Så da er Møllendal kirkegård det riktige gravsted. Hvis han da ikke ble kremert og sendt tilbake til familen, hvilket jeg tviler meget sterkt på da den, så vidt jeg har brakt på det rene, var spredd for all vinder.

 

Mvh

Trond

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.