Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallprotokoll Oslo 1948


Bjørn Skogli
 Del

Recommended Posts

Knut Hilden, f. 8. jun 1905 i Drammen, passer med oppføring i dødsfallprotokollregister for Oslo 1948, sjømann ved samme navn og f. år død 6. jan 1948. Er det mulig å få gjort et oppslag med gjengivelse av innhold i selve protokollen? Det er spesielt interessant om det finnes etterlatte.

 

Mvh Bjørn Skogli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallsprotokoll Oslo skifterett dødsfall 32/1948-II: attachicon.gifa.jpg

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

 

Tusen takk for meget rask hjelp!

 

Spalten til venstre er lett å lese, men det var ellers en krevende håndskrift her... Kan de som leser dette hjelpe meg å tyde følgende: "Etterlater seg 7 myndige ????? søsken". Innføringene av 120148 og 230748 er også krevende, på den første tyder jeg "Nasjonalhjelpen", det tyder vel på krigsskade, og muligens mer detaljer i andre typer registre. Krigsseiler, kanskje. I den andre ser det ut til å handle om Marian(?) Hilden, Torggt 80(?), men hva dreier det seg om?

 

Takknemlig for tyde-hjelp!

 

Mvh Bjørn Skogli

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo skifteretts dødsfallsprotokoller er ofte preget av utydelig håndskrift. Jeg har nyskannet den aktuelle  innførselen  post-1580-0-18925300-1448449176_thumb.jpg- det hjelper kanskje litt ?  

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo skifteretts dødsfallsprotokoller er ofte preget av utydelig håndskrift. Jeg har nyskannet den aktuelle  innførselen  attachicon.gifa.jpg- det hjelper kanskje litt ?  

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

 

Ja takk, det hjalp et stykke...;-)

 

Hva slags søsken det er snakk om, greier jeg foreløpig ikke, men leser under 120148: "Besvart skrivelsen til Nasjonalhjelpen, Jnr. 16/48" Og under 230748: "Svart på h. fra Marion/ Marian Hilden, Torggt. 80 (30?) om xxx xxx xxx xxx avdøde og forespurt om avdøde eide noe."

 

Altså, noen få ord gjenstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tyding av skrift i skannede kilder viser vi generelt til eget forum for slikt

Navn på søsken kan du ellers som regel få fra dødsfallsprotokoller i forbindelse med foreldrenes død.

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Takk for svaret! Skal vurdere å legge dette i et annet forum. Men bare for å ha spurt: Har du et forslag til ordet som står mellom "myndige" og "søsken"? Er det et uttrykk som brukes i andre innføringer, og som kanskje kan være tydeligere skrevet andre steder i samme protokoll? 

Uansett, igjen takk for hjelpen!

 

Mvh Bjørn Skogli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkortelsen "hmv" ble brukt for hjemmeværende.  

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo 

Enig i at det kan se ut som "hmv", selv om det gir teksten et (for meg ) uventet innhold... ;-)

 

Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.