Gå til innhold
Arkivverket

Abel Marie Hvas


Per Eivind Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei, kan noen hjelpe meg med å finne en sikker kilde for å fastslå Abel Marie Hvas' foreldre. Stemmer det at det er Erik Jensen Hvas og Sophie Hansdatter Basse?

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne damen du mener?

 

http://www.ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=160869&sort=f

 

Ser hun er gift med Georg Henrik (også nevnt som Jørgen Henrik) Grimmer:

 

http://www.ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=117888&sort=e

 

http://www.ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=117889&sort=e

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe og Berit, takker for innspill

Ja det stemmer. Hun ble gift med Georg Henrik Grimmer. Hun døde trolig på Melau i Hedrum. Trolig født rundt rundt 1647 i Danmark?

Som sagt søker jeg kilder som kan bekrefte hennes foreldre, Ser at kilder som Geni etc fører opp foreldre, men jeg søker altså en sikker kilde.

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet svaret fra kilden Kongeriget Danmark/3. Udgave 4, Bind: Hjørring, Thisted, Aalborg, Viborg og Randers -forf. J.P. Trap:

Gjerumgaard er en gammel Gaard, skønt den aldrig synes at have været en komplet Hovedgaard. 1350 nævnes en Adelsmand Niels Pedersen af "Gedrum" og 1395 en Peder Nielsen af G., vel den forriges Søn, hvis Vaaben var 3 Søblade. 1538 ejedes G. af Jens Basse og 1565 af en Fru Anne, mulig hans Enke; med hans Datter Ingeborg kom den i alt Fald til Vogn Svendsen Orning (med Hustru begraven i G. Kirke). Gaarden var maaske en Tid lang delt, thi Vogn Svendsens Søn Svend Orning boede 1627 i "Vestergaard i Gjerum", og den anden Part er da maaske bleven hos Slægten Basse, af hvilken Hans B., i 1648, skrev sig til G.; den arvedes af hans Døtre Ellen og Sophie, g. m. Erik Hvas fra Skjørtholt, i 1661, der vistnok samlede Gaarden igen, dels gennem Arv efter sin Morbroder Svend Orning, dels ved (1649) at udkøbe sin Svigerinde Ellen Basse. Hvas’ Enke Sophie Basse solgte 1667 G. (24. Td. gl. Hrtk.) til sin Søster Jfr. Ellen Basse, der 1668 pantsatte den til Erik Hvas’ Børn, af hvilke Datteren Abel Marie ægtede Georg Henrik v. Grimmer, der 1674 skrev sig til G. Hendes Broder Jens Hvas solgte 1678 G. til Tyge Andersen paa Rugholm.
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrestence Pedersdatter Hvass f. c1643 i Byrum, Læsø død 1725 gift med prest i Byrum Johan Paludan 1621-1696 er vel i samme familie?

Hei, jeg har lett rundt i danske slekter, men familien Hvass er etter hva jeg kan se ikke den samme som familien Hvas

 

mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Takker så mye for svar. Ja, jeg har også funnet denne kilden nå. Min kone er 5. tippoldebarn til Abel Marie. Bruk gjerne kilden "Kongeriget Danmark", men du kjenner vel til denne, ref svar noe høyere opp

 

Hilsen Per E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en prest Erik Christian G. Hvass, som det står i  kildene, (f. 1701), men det står også samme sted at han skrev Hvas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har som sagt et inntrykk av at dette kan være to familier, uten at jeg er noen ekspert på området, se:

https://finnholbek.dk/search.php?myfirstname=erik&mylastname=hvas&mybool=AND

hvor både Hvas og Hvass er representert

 

Jeg har ikke tilgang til Danmarks Adels Aarbog, men kan noen være behjelpelig med å sende meg teksten til 1898 utgaven side 221, hvor det skal stå noe om Abel Marie Hvas

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har boka. Om henne på s. 221 står: "a) Abel Marie til Gjerumgaard, f. 1647, levede 1680; g. før 1673 m. Georg Henrik Grimmer, der 1647 forlod henne og dro til Holland."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for alle data du har sendt meg - ser at du trolig mangler en datter til Jørgen: Marie født 1792 på Naug, Styrvold, døpt 13 nov 1792

 

skal se over det jeg har fått tilsendt - akkurat åpnet mail - 

 

kan kontaktes: pereivind41@hotmail.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.