Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om drap og rettssak i Skjeberg i 1902


Thomas Hansen
 Del

Recommended Posts

Julius Olsen (f. 1865) ble skutt og drept av Severin Andreassen Melleby i Skjeberg i Østfold 28. april 1902. Jeg vil gjerne finne ut mer om dette drapet, og når jeg søker på drapsmannens navn hos Nasjonalbiblioteket finner jeg en notis i Stavanger Aftenblad, der det går fram at saken vil bli behandlet "ved lagmandstinget i Sarpsborg" 14. oktober 1902. Her går det også fram at Anna Gulette Olsen (f. Andreasdatter), som var offerets kone, er siktet for "efterfølgende delagtighet".

 

Jeg vet litt om hva som skjedde videre, for jeg finner drapsmannen på Akershus landsfengsel i 1910 - http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392309555 - og Anna Gulette ser ut til å emigrere til USA i 1909 - http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000594855 .

 

Tidligere har jeg klart å finne gamle rettsavgjørelser på Google Books, og når jeg søker på drapsmannens navn der ser det ut til at han er omtalt i Norsk Retstidende vol 67, fra side 782. Selve boka er det imidlertid ikke mulig å bla i, den ser bare ut til å være indeksert for søk. Finnes opplysninger om dette på nett et sted? Er det andre steder jeg bør lete? Jeg antar at Norsk Retstidende er tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket, og det er alltids en løsning for meg å dra bort dit, men dersom dette finnes digitalt gjør det jobben litt enklere.

 

Jeg har forøvrig funnet dødsoppføringen til Julius Olsen i kirkebøkene, men (så langt) ikke i skifteprotokoller eller dødsprotokoller. Men det kan kanskje ha en sammenheng med at dette er en kriminalsak? Jeg vet heller ikke om han og den siktede kona hadde barn sammen.

 

Her er notisen i Stavanger Aftenblad:

post-3749-0-67369500-1448566013_thumb.png

Endret av Thomas Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Domsaktene til Severin finnes i arkivet etter Akershus landsfengsel  (fangenummeret hans var 7). De er for omfattende til at vi kan kopiere dem, så vi må vise til lesesal. Retstidende finnes på de fleste bibliotek. Saken er fyldig omtalt i en rekke aviser som er tilgjengelig på nett  , for eksempel Fredriksstad Tilskuer.  Vedlagt ser du lagtingsdommen i Borgarting og Agder lagdømme 18.10.1902 a.pdf. Dødsfallsprotokoller fra Skjeberg lensmannskontor er ikke avlevert. I Idd og Marker sorenskriveris arkiv finnes dødsfallslister med dødsfallet til Julius: post-1580-0-92031500-1448608976_thumb.jpg

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.