Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne Alf Schau som voksen (født Christiania 3 sept. 1894.)


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Alf Schau var født 3.9.1894 og døpt 21.10.1894 i Jakobs menighet i Christiania. Han bodde ved folketellingen i 1900 sammen med sine foreldre, sin bestemor og en yngre bror i Motzfeldts gt. 8. Så skjer det tragiske, begge foreldrene dør av tuberkulose med få måneders mellom (1901 og 1902) og  bestemoren faller død om på Bankplassen av hjertelammelse i 1905. Om ikke det var nok så var også Alfs bror også død på dette tidspunkt. Guttungen sto derfor helt alene i verden! Neste treff på Alf Schau er fra konfirmasjonen hans i Domkirken/Vår Frelsers menighet 3.4.1910 hvor det står at han er bosatt i "Oppfostringshjemmet".  

Deretter finner vi ham ved folketellingen i 1910 - i Plønsgt. 1 - og her fremgår det at den 16 år gamle gutten arbeider som ekspeditør i en fargehandel (Olsen & Wang). 

 

Jeg søker nå opplysninger om hvor det senere ble av Alf Schau -  om han ble gift - og om eventuell etterslekt. I adresseboken for Oslo 1934 finner jeg en Alf Schau - arbeider - Norderhov gt. 21 - men tror dette er et bomskudd da denne Alf bodde sammen med en enkefru Helene Schau, samt en Erling Schau, som var salmakersvenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var døpt Alf Karlo.

 

 

 

Alf Karlo Schou

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
21 October 1894
Jacob, Oslo, Oslo, Norway
residence:
Oslo, Oslo, Norway
father:
Karl Sander Schou
mother:
Borte Martinsen
 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Jacob, Ministerialbok nr. 3 (1880-1895), Fødte og døpte 1894, side 357.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5410&idx_id=5410&uid=ny&idx_side=-363
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060830020414.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står med feil fødselsår i 1910.Han var født i 1894,ikke 1895.

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Pløensgate 1
  • Gatenr:
  • Bydel: Kristiania
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 4

Antall personer registrert på bostedet: 30


(utdrag)

  Alf Schau fl   Expeditør i farvehandel %Olsen og Wang% 03.09.1895 t

 

http://rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0301&kenr=014&bnr=0039&lnr=01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du legger inn disse lenkene Ann-Mary, for det lar seg ikke gjøre fra min PC. For øvrig er et innlegg nr. 2 fra meg blitt borte underveis. Her skrev jeg at den Alf som finnes i Oslo adressebok 1934 beviselig er et bomskudd. Han var født i 1900 og hadde helt andre foreldre (som jeg også antok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  la inn svar om at det var dobbelposting i det andre temaet,siden det samme står i dette temaet.

 

"Jeg søker nå opplysninger om hvor det senere ble av Alf Schau -  om han ble gift - og om eventuell etterslekt. I adresseboken for Oslo 1934 finner jeg en Alf Schau - arbeider - Norderhov gt. 21 - men tror dette er et bomskudd da denne Alf bodde sammen med en enkefru Helene Schau, samt en Erling Schau, som var salmakersvenn."

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står dødsannonse for en Alf Carlo Schau i Aftenposten den 9. mai 1916. Rekker ikke å legge den inn nå siden jeg sitter på jobben, men kanskje noen andre har mulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til deg Hanne! Det var jo for så vidt bra at vi fikk rede på hva som skjedde med Alf - men likevel trist å se at han ikke ble eldre enn 21 år! Med andre ord døde på få år hele familien! Jeg fant selv frem dødsannonsen fra Aftenpostens arkiv og her står det at Alf døde på Mjøens sanatorium på Grefsen, så det var vel tuberkulosen som også tok knekken på ham. Dødsannonsen er satt inn på vegne av avdødes fraværene tanter. Han ble gravlagt fra "Oslo Gravlund" - men hvilken kirkegård er så det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.