Gå til innhold
Arkivverket

Ekteskap/trolovelse mellom Embret Jenssen, Strande og Pernille Eriksdtr. 16.10.1758


Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

Iflg. FS skal de ha blitt gift i Østre Toten på overnevnte dato.

 

Jeg kan ikke, med min beste vilje klare å finne dem.

Kan ikke se annet enn at det kun er Toten som har opptegnelser så langt tilbake.

 

Er det noen som kan klare å finne dette ekteskapet - og tyde hvor og hva det står?

 

Dersom noen vet hvem som er foreldre til Pernille så blir det julekveld og 17.mai på en gang.

 

På forhånd takk

- og med vennlig hilsen

Kathe Tove Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pernille Eriksdatter ble født i Tollefsrudstua under gården Tollefsrud på Toten (Eina, Vestre Toten) og døpt 07.11.1734. Hennes foreldre var Erik Jensen og Kirsti Siversdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det vel foreldrene til Pernille som giftet seg 1726 kanskje siden Pernille ble født i 34?!

Det jeg lurte på var om Pernille og Embret flyttet til Gran, men flott med opplysninger her - tusen takk!!

Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var foreldrene til Pernille som ble viet på Gran i 1726. Trolig bodde Engebret og Pernille på Kollen under Helgedalen i Gran (Brandbu) i 1801. Oppgitt alder på dem er i såfall feil i folketellingen, men tilnærmet korrekt da de ble begravet i 1813. Sønnen Anders Engebretsen med familie bodde også der i 1801. Han ble døpt på Toten i 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra de aktuelle områder, er det bare utgitt gårds- og slektshistorie for Eina i Vestre Toten. Denne finner du scannet og søkbar på nb.no (Totens bygdebok. B. 5 : Eina).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er 1. at jeg synes skriften til prestene både på Toten og på Gran er helt håpløs å tyde

 og 2.  at jeg har funnet 6 barn hos Pernille og Engebret som jeg gjerne skulle ha verifisert.

Peder Engebretsen 1759

Jens Engebretsen 1761 (1765?)

Erich Engebretsen 1763

Anders Engebretsen 1765

Niels Engebretsen 1771

Gulbjør Engebretsdatter 1774

Mvh Kathe

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1738 ble det holdt skifte etter Syver Ditlevsen Sørum i Gran (begravet 19.1.1738, 72 år gammel). Han var gift med Barbro Gulbrandsdatter og de hadde ei datter Kirsti Syversdatter gift med Erik Jensen boende på "Endstranden", dvs. Einastrand. Dette må være foreldrene til Pernille Eriksdatter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres logisk ut Terje - kjempeflott - tusen takk!!!

Mvh Kathe

 

P.S. Er det nevnt noen flere som kan være familie der - flere barn f.eks?

Endret av Kathe Røed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.