Gå til innhold
Arkivverket

Solveig Pettersen - søken etter identitet til mor.


Thomas Moe
 Del

Recommended Posts

Jeg har et problem med å finne min oldemors identitet og håper noen kan være til hjelp. Min farmor, Solveig Birkemo Pettersen, ble født utenfor ekteskap i 1906. Ingen lykkelig barndom og denne perioden av hennes liv var ikke noe som kunne nevnes. Hun kjente identiteten til sine biologiske foreldre, men tok hemmeligheten med seg i graven. Gjennom folkeregisteret har jeg fått vite at hun hadde sin fars etternavn frem til 1936. Dette søkte hun Kongen i statsråd om å få slettet i 1936 og i stedet anta forsterforeldres navn da hun traff sin tilkommende ektemann. Jeg antar at hun ikke ønsket det i kirkebøker eller folkeregister for kommende mann og sønn.

 

I kirkeboken har jeg funnet fars identitet, en ung gutt på 19 fra en bemidlet familie i Stavanger. Han kommer fra København til Kristiania for dåp og adoptere bort barnet. Han oppgir en eldre alder (25) siden myndighetsalder den gang var 21 år, samt adresse København hvor han fikk utdannelse.

Han gifter seg forøvrig syv år senere og gir da sin nye datter samme navnet som sin bortadopterte datter, Solveig. Det er forøvrig ikke et navn brukt i hans familie tidligere.

 

Moren antar jeg er en jevnaldrende pike fra en familie i nabolaget siden jeg finner et navn som kan ligne noen kvartaler bortenfor i Stavanger. I kirkeboken så står morens navn men jeg klarer ikke tyde navnet hundre prosent. Mors fødselsår er skrevet som 1889, mens antatt mors fødselsår er 1887 - er det bare en skrivefeil? Hvorfor lyve seg yngre?

 

Hvordan kan jeg stadfeste morens identitet? Noen forslag eller noen som kan tyde håndskriften og finne en sikker identitet?

 

Takk for all hjelp og innspill.

 

Solveigs dåp

 

Biologisk fars dåp

Biologisk fars opphold København

 

Antatt mor folketelling 1900

Antatt mors opphold i København 1910

 

 

Endret av Thomas M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Solveigs dåp er mors navn Tora Aarsvold.

Da Solveig ble født eksisterte ikke adopsjon i juridisk forstand, så at barnefaren kom hjem fordi barnet skulle adopteres bort, kan ikke stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenker til Solveig og farens dåp har problemer. Du må finne bildeinformasjonen øverst på siden og kopiere permanent sidelenke, ellers vil de utløpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig sin dåp:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Jacob, Ministerialbok nr. 5b (1904-1922), Fødte og døpte 1907, side 83.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8872&idx_id=8872&uid=ny&idx_side=-87
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050103010397.jpg

 

 

Moren sitt fødselsår kan være feilskrevet  ved dåpen til Solveig.

 

----

 

Solveig står med navnet Pettersen i  1910:

 

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Kristiansandsgate 6
  • Gatenr:
  • Bydel: Kristiania
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 2

Antall personer registrert på bostedet: 6


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet  

 

Adolf Orvald Endres.

hf g Handelsborger 24.01.1858 Svelvik    

 

Amalie Endres.

hm g   23.12.1844 Sverige  

 

 

Einar Stensby s ug Expeditør 27.08.1884 t  

 

 

Karl Petters. hf g Bryggearb 29.08.1870 Bergen    

 

Anna Pauline Petters.

hm g   16.05.1867 Tromsø    

 

Solveig Petters.

      06.12.1906 t

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0301&kenr=083&bnr=0030&lnr=02

 

----

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Stavanger
  • Kommunenummer: 1103
  • Gatenavn: Høllebjerggaden 7
  • Gatenr:
  • Bydel:
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 1

Antall personer registrert på bostedet: 7


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet  

 

Thomas Julius Aarsvold

hf g Malermester 1851 Stavanger Sta    

 

Thomasine Aarsvold

hm g Hustru 1852 Stavanger Sta    

 

Tollak Aarsvold

s ug Malerlærling 1881 Stavanger Sta    

 

Martha Ingvalda Aarsvold

d ug Husgjerning 1883 Stavanger Sta    

 

Tora Aarsvold

d ug Datter 1887 Stavanger Sta    

 

Julie Aarsvold

d ug Datter 1889 Stavanger Sta    

 

Thomas Idsøe Aarsvold

s ug Søn 1892 Stavanger Sta  

 
 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1103&kenr=033&bnr=0015&lnr=01

 

---

 

Thora Aasevold

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
12 March 1887
christening:
1 May 1887
Stavanger, Rogaland, Norway
residence:
1887
Stavanger, Rogaland, Norway
father:
Thomas Julius Aasevold
mother:
Thomasine Togøe

 

----

 

Thora født  12 mars,døpt 1 mai 1887.

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Petri i Stavanger, Ministerialbok nr. A 15 (1879-1888), Fødte og døpte 1887, side 312.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1688&idx_id=1688&uid=ny&idx_side=-319
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050923010429.jpg

 

---

 

Mulige søsken:

 

Martha Ingvalda Aarsvold

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
19 September 1882
Domkirken, Stavanger, Rogaland, Norway
christening:
15 October 1882
residence:
1882
Stavanger, Rogaland, Norway
father:
Thomas Julius Aarsvold
mother:
Thomasine Idsöe

 

----

 

Martha Ingvalda Aarsvold

Norway Burials, 1666-1927

birth:
19 September 1882
death:
25 November 1882
burial:
1 December 1882
Stavanger, Rogaland, Norway
father:
Thomas Julius Aarsvald

 

----

 

Martha Ingvalda Aarsvold

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
22 December 1883
Domkirken, Stavanger, Rogaland, Norway
christening:
9 February 1884
residence:
1883
Stavanger, Rogaland, Norway
father:
Thomas Julius Aarsvold
mother:
Thomasine Idsö

 

----

 

Gunhilda Aarsvold

Norway Marriages, 1660-1926

marriage:
26 April 1900
Sankt Petri, Stavanger, Rogaland, Norway
father:
Tomas Julius Aarsvold
spouse:
Johan Riis
other:
Johan Riis Johansen

 

----

 

Alt fra FS må sjekkes mot kirkebøkene.

 

----

 

Politiet's registerblad viste fødselsdato 20 mars 1887,men jeg tror nok det er samme Thora som ble født 12 mai 1887 i Stavanger.

 

----

 

Fint hvis du kan bruke ditt fulle navn som visningsnavn . :)

 

For å endre navnet ditt/visningsnavnet/brukernavnet ditt kan du følge denne framgangsmåten: http://www.arkivverk...re-visningsnavn

 

 

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på sidelinjen av det aktuelle spørsmålet, men... Jeg ser at pleiemoren faktisk er oppført blant fadderne. Var dette vanlig? Registrerer dog at ganske lang tid har gått mellom fødsel og dåp, så hun har vel kommet inn i bildet i mellomtiden. Kan det ha vært pleiemoren som tok barnet til dåpen og kun videreformidlet informasjon om de biologiske foreldrene? (Derav feil med hensyn til fars alder.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, Solveigs konfirmasjon nr 18:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Sagene, Ministerialbok nr. Fa 0012 (1919-1925), Konfirmerte 1923, side 89. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8091&idx_id=8091&uid=ny&idx_side=-93
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061123350093.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketelling 1910 for 1103 Stavanger kjøpstad


Thora Aarsvold
Nyttig tips!

Klikk på lenkene (de blå tallene) i venstre kolonne for å se alle detaljer om en person, en leilighet, et bosted eller en tellingskrets.


  ID: pf01036615018091 Kjønn: k Rolle:   Alder:   Husholdningsnummer: 01 Fødselsdato: 20.03.1887 Personnummer: 003 Fødested: Stavanger Familiestilling: d Bostatus: f Sivilstand: ug Sedvanlig bosted:   Yrke: Stuepige Antatt oppholdssted: Kjøbenhavn Skannet bilde:   Skole:   Merknader:  
add.png Vis flere felt


Husstandsmedlemmer
P.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus

 

001

01 Thomasine Aarsvold 26.05.1853 Stavanger hm e Husgjerning b

 

002

01 Martha Aarsvold 22.12.1883 Stavanger d ug Hermetik fabrikarbeiderske b

 

003

01 Thora Aarsvold 20.03.1887 Stavanger d ug Stuepige f

 

004

01 Julie Aarsvold 14.12.1889 Stavanger d ug Fot. Copist b

 

005

01 Thomas Aarsvold 05.10.1892 Stavanger s ug boghandlermedhjelper b

 

006

01 Ingvalda Muller 03.11.1904 Stavanger dd ug   b

 

007

01 Anders Mikkalsen 30.09.1876 Kristiania el ug Murarbeider b
Leilighet
L.nr. Beliggenhet Etasje Husleie Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer 01 forhus 1ste kr. 240,00 pr Aar 6 7
Bosted (hus/gård/tomt)
B.nr. Navn Bydel Gårdens nr. Hustype Antall personlister Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer 0024 Høllebjerggate 7     vaaningshus 1 6 7
Tellingskrets
K.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader 015       Stavanger

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036615018091

 

 

----

 

Her står Thora Aarsvold med samme fødselsdato som på Politiet's registerblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for alle svar.

 

Jeg vet at min farmor Solveig bodde hos fosterforeldre Karl og Anna Pettersen, det eneste min far visste var at barnemoren visstnok var en "venninne" av fosterforeldrene og hadde født barnet der. 

 

Jeg antok at dåpen/registreringen i kirkebøkene ble gjort så sent fordi man ventet på barnefarens tilstedeværelse siden han var i København og det ikke skulle skrives inn før det ble registrert som adopsjon/pleieforeldre. 

 

Kan jeg da anta at jeg her har riktig baremor selv om fødselår ikke stemmer? De var jo nærmest naboer og i samme årskull så det hadde jo vært naturlig at det kunne skje.

 

Mvh 

Thomas

 

PS - hyggelig å treffe slekta;) Sender deg en mail.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.