Gå til innhold
Arkivverket

Kristian ( -1960) og Kari (1902-1985) Aulie på Årnes i Nes på Romerike - biografi?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

På Årnes kyrkjegard i Nes på Romerike finn med mange personar med ættenamnet AULIE, mellom anna desse to:

 

2785302 Kari  Aulie 

fødd 2503  1902 

død 0401  1985 

gravlagd 1101  1985  05  016     Årnes Nes

 

2785303 Kristian  Aulie 

fødd ??

død ??    1960 

gravlagd 0404  1960  05  017     Årnes Nes korrigering.gif

 

Kari Elina, kjend som Kaia Eriksdotter Kinserdal var fødd i Hafslo 25.3.1902 og gifte seg med Kristian Aulie.

 

Kaia og Kristian fekk ingen born i lag, men elles har eg ingen opplysningar over hovudet om dette parfolket bortsett ifrå det som kjem fram på kyrkjegarden på Årnes.

 

Er det nokon med lokal kunnskap på Årnes eller eventuelt med tilgjenge til bygdebøker eller liknande som kan hjelpa meg med fleire opplysningar:

 

* Dato og stad for vigsli deira?

 

* Identifikasjon av Kristian Aulie - fullt namn?

 

* Dato og stad for fødsli hans?

 

* Dato og stad for dødsfallet hans?

 

* Yrket hans?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebøkene for Nes på Romerike er digitaliserte, og er tilgjengelige på Nasjonalbibliotekets sider. Det er flere gårder ved navn Auli i Nes, men siden Kristian er begravd på Årnes, vil jeg tippe at det er en av gårdene omtalt i bind IV det er snakk om. Auli-gårdene i Udnes sogn er omtalt i bind V.

Endret av Daniel Granberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, nummer 34

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 10 (1883-1898), Fødte og døpte 1886, side 49.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5521&idx_id=5521&uid=ny&idx_side=-52
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060911040380.jpg

 

Lysningen, nummer 37 - Viet 30. november 1946 i Nes

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Lysningsprotokoll nr. C 0003 (1942-1972), Lysninger 1946, side 10.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3270&idx_id=3270&uid=ny&idx_side=-28
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060327050424.jpg

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000001106486

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000001193095

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylænne ble utskilt fra g. nr. 170/1 Fjuk i 1916 (fikk bruksnummer 24) og kjøpt av Ivar Auli.  Nåværende bruker Kristian Auli. 

(Boka er utgitt i 1968, men har ikke med at K. Auli er død.)

Nes på Romerike bd. IV s. 594.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristians far, Carl Leon Emil Jacobsen f. 1850, ble bruker på Auli, var sønn av Jacob Christian Engebretsen (1820-1888) fra Nordre Folmo (151/1) og Henrikka Larsdatter (1830-1909), datter av sersjant Lars Hansen fra Nordre Fenstad (1772-1847) og hustru i annet ekteskap Karen Dorthea Sørensdatter Søndre Fyri. ((1792-1877)
S. 599 i bd. IV.

.
Carl Jacobsen Fjuk solgte Nordre Auli (158/1) før 1900 (skjøte 1902).

.
Kristians mor, Inger Dorthea Iversdatter f. 1852, gift 1880, var datter av Iver Halvorsen Auli (1813-1865?) Skifte etter ham 1880.  Gift med Anne Gulbrandsdatter fra Rånås f. 1823.
S. 286 i bd. IV.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebøkene for Nes på Romerike er digitaliserte, og er tilgjengelige på Nasjonalbibliotekets sider. Det er flere gårder ved navn Auli i Nes, men siden Kristian er begravd på Årnes, vil jeg tippe at det er en av gårdene omtalt i bind IV det er snakk om. Auli-gårdene i Udnes sogn er omtalt i bind V.

Innlogging på NB er kun for beboere i Norge

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Daniel, Sven, Anne-Lise ogAnn-Mary for kjempeflotte innlegg!

 

Herifrå Tyskland kan eg ikkje bla i bygdeboki for Nes, so difor var det godt at eg har fått dei opplysningane eg har!

 

Om eg har tolka opplysningane rett, var Kristian fødd og oppvaksen på garden Auli (nordre), men utvandra til Amerika i 1909.  I 1928 var hanb heme på vitking, og då var han tydeleg farmar i Canada!  Sidan må han vera komen attende til Nes for godt, og han ende livet sitt som gardbrukar (småbrukar) på Nylænne, som er ein parsell av Fjug/Fjuk!?

 

Men vert det i bygdeboki sagt noko om:

 

* Kvar i Amerika (eller Canada) Kristian Auie budde, medan han var der borte, og kva yrke ha hadde?

 

* Kva år han flytte attende til Noreg?

 

* Og var han gardbrukar (småbrukar) på Nylænne av Fjuk?  Andre yrke?

 

* Kva tid Kari Kinserdal kom til Nes og kvar ho hadde butt før ho gifte seg med Kristian Aulie?

 

* Nøyaktige opplysningar om dato (for han) og stad (for båe) for dødsfalli deira?

 

Eg takkar på ny for flott hjelp so langt.  Biografien min om denne huislyden er nesten komplett!


Hjarteleg takk ogso til Grete for siste innlegg,, som kom, medan eg arbeidde med mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene om at Nylænne ble skyldsatt i 1916 kommer fra en liste over gårdparter fradelt Auli.

.
Beskrivelsen på Auli gjelder Inger Dortheas opphav og søsken og her står det bare det jeg skrev om ektemannen, Carl Jacobsen.

.
Jeg fant Kristians far på Fjuk hvor Carl er nevnt som sønn av Jacob Christian Engebretsen som kom til bruk II ved ekteskap med Henrikka Larsdatter. (Hennes foreldre redigert inn i opprinnelig innlegg.)  I beskrivelsen her er søsken av Carl Leon Emil oppført med ektefeller, men jeg har ikke funnet noe avsnitt i boka som beskriver Carl Jacobsen og hustru Inger Dorthea Iversdatter og deres barn - bare det jeg allerede skrev.

.

Jeg har siden også søkt i den digitale utgaven på søkeord som Inger Dorthea, Carl, Auli, Fjug, Kristian uten å finne noen nyere beskrivelse av Kristians familie, dessverre.
 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Anne-Lise for siste innlegget om Aulie-ætti.

 

Eg seier meg lei for at bygdeboki ikkje går lenger fram i tid, so truleg lyt me basera oss på lokal kunnskap frå nolevande personar, eventuelt med hjelp av prestekontoret på Åsnes, for å finna svar på dei spørsmåli som står att...

 

Men takk igjen for framifrå hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emigranter over Kristiania 1871-1930 ny

 

1909 93 35 1 16.04.1909 17.04.1909 Kristian Karls. Fjug (Auli) ug arb. m 03.04.86 Nes, Romerike (Nitedal) N. Dakota 40 Elster Oslo 287   bedre fortj. udv.till.  

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=emikra1&gardpostnr=190362&merk=190362#ovre

 

----

 

Emigranter over Kristiania 1871-1930 ny

1928 15.02.1928 Kristian Karlsen ug. farmer m 03.04.1886 Canada Canada   Elster via Bergen og England     prp Pas fra Canada 06121927

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=emikra1&gardpostnr=276971&merk=276971#ovre

 

 

Ser nå at Sven har lagt inn lenker til emigrasjonene.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Kristian? Christian O Carlson

(Auli ble tidligere skrevet Oulie.)

 

 
Christian O Carlson
Vermont, St. Albans Canadian Border Crossings

Name Christian O Carlson

Event Type Immigration

Event Date 1909

Event Place Vermont, United States

Gender Male

Age 22

Birth Year (Estimated) 1887

Birth Country Norway

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette samme mann? Her står det vel at han kommer fra Årnes, men alderen er 17?

 

Christian Or Christain Carlsen

 

 
Christian Or Christain Carlsen
Vermont, St. Albans Canadian Border Crossings

Name Christian Or Christain Carlsen

Event Type Immigration

Event Date 1895-1924

Event Place Vermont, United States

Gender Male

Age 17

Birth Country Aärnäs Norway

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sistnevnte er nok denne: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XL5R-QZJ

Samme innvandringsår, men han er yngre enn 'vår' Kristian.

.

Christian Carlsen

United States Border Crossings from Canada to United States

Name Christian Carlsen

Arrival Date 29 Jul 1909

Arrival Port Quebec, England

Age 17

Birth Year (Estimated) 1892

Birthplace Aarnes,

Birth Country Norway

Gender Male

Race Scandinavian

Last Place of Residence Nor

Departure Port Liverpool, England

Ship Name Megantic

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto det ikke Nittedal ved utreisen fra Kristiania?

 

Christian Carlsen

 
Christian Carlsen
New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island)

Given Name Christian

Surname Carlsen

Last Place of Residence Mitedal, Norway

Event Date 02 May 1909

Age 23y Nationality Norway, Scand.

Departure Port Liverpool

Arrival Port New York

Gender Male

Marital Status S

Ship Name Celtic

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.