Gå til innhold
Arkivverket

Kilder på personer født etter 1910?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Har ikke hatt særlig bruk for dette før nå. Kirkebøkene for det aktuelle området stopper før 1910, og det finnes heller ikke aktuelle bygdebøker. Gravminner bruker jeg selvsagt, men heller ikke der finner jeg noe. Regner med det finnes noen tråder om dette her et sted? Noen som kan linke, eller som har forslag til meg?

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de skannede kirkebøkene stopper før 1910, kan det hende at de ikke være skannet ennå de kan befinnes seg på prestekontoret, dvs at de ikke er avlevert til statsarkivet. Du kan ta kontakt med nærmeste statsarkiv og få litt mer informasjon om dette. Hvilken del av landet er det snakk om? 

 

Hva med skifte-/dødsfallsprotokoller fra det samme området?

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette i Sogn og Fjordane, har den som vil tilgang? Jeg pleier ikke jobbe så nært opp i tid... Dette er folk jeg ser på i forbindelse med en NPE (som nå er oppklart), men på papiret er det jo ikke slekt.

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal se etter, da vedkommende ikke overtok gården. Har du noen  tips?

 

PS, har funnet et par bilder i fylkesarkivet. Koselig det, men jeg er ute etter litt fakta. Men det er kanskje vanskelig?

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var helst ute etter generelle svar. Siden dette gjelder en NPE, vil jeg helst ikke spørre konkret om personer. Jeg vet ikke engang hvor de bodde. Jeg antar at man kunne lett etter info i lokalaviser, men som sagt... Det er snakk om et par personer født for ca 100 år siden, døde nå. Hvor kan jeg starte å lete? Ved bruk av Google finner jeg det de har i fylkesarkivet. Jeg er interessert i hvem de giftet seg med, barn, og ønsker gjerne å finne ut mer om hvem de var.  Jeg tenker på en mulig dna test en gang i framtiden, selv om det ikke strengt tatt er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.