Gå til innhold
Arkivverket

Manglende klokkerbok for Leksvik


Geir Maribu
 Del

Recommended Posts

For Leksvik sokn i Nord-Trøndelag mangler klokkerbok for perioden 1872-1930. Den finnes for periode før og periode etter. Hva skyldes dette? Er den underveis? Er den ikke innlevert til Statsarkivet? Eller er den forsvunnet/tapt?

 

 

Geir Maribu

post-8364-0-92336800-1448871853_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

Så langt vi kan se har vi ikke mottatt klokkerboken fra Leksvik sogn i perioden du etterspør. Jeg har sett i Statsarkivets korrespondanse med soknepresten i Leksvik for å se om det står noe om at materialet er tapt, men har ikke funnet en referanse til det. Klokkerboken er ikke nevnt i noen lister av materiale som er avlevert fra Leksvik, så det ser ikke ut til at den har kommet inn til oss. Soknepresten avleverte noe materiale i 1929 og igjen på midten av 1970-tallet. Så langt jeg ser har vi ikke mottatt noe i mellomtiden. På 70-tallet kom klokkerboken for perioden 1930-1953 inn. En ting som kanskje kan gi en forklaring på hvorfor klokkerboken mangler er et brev fra soknepresten i Leksvik fra september 1929. Brevet starter "Hr. Statsarkivar! Den masse bøker der her bliver tale om finder jeg det meningsløst at spandere porto paa [...]" og fortsetter med beskjed til Statsarkivet om at hvis de virkelig vil ha materialet så kan de komme på hente det på kaien neste gang presten skal til Trondheim. Avleveringslisten som følger med brevet viser at det i hovedsak er snakk om kopibøker, regnskap og andre protokoller, ikke kirkebøker eller duplikater (klokkerbøker), men prestens innstilling til arkivmateriale kan være med å forklare hvorfor protokollen ikke er avlevert til Statsarkivet. 

 

 

Med hilsen

Solrun Hommedal

Statsarkivet i Trondheim

 

Endret av Solrun Hommedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Burde ikke prestekontorene ha inventarlister over sitt arkivmateriale? Ville ikke det vært i Statsarkivets interesse å initiere at slikt fantes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivverket jobber kontinuerlig med å bedre oversikta over materiale som fremdeles ikke er avlevert, samt å sikre et forsvarlig arkivhold. Imidlertid er det mange institusjoner som skal dekkes og vi sliter med å rekke over alt. Du kan lese mer om Arkivverkets tilsynsvirksomhet her:

https://www.arkivverket.no/forvaltning-og-utvikling/tilsyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg var i kontakt med kirkekontoret for Indre Fosen angående dette for ca to år siden.Jeg fikk til svar at boka blir levert inn når den er skrevet full.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.