Gå til innhold
Arkivverket

Christen Schanche Laberg (1888-1972) og Eyvinn Laberg (1895-1977) - brør frå Bergen i Stavanger - fleire opplysningar om dei?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Overlærar og bygdebokforfattar Jon Laberg i Bergen hadde to søner som busette seg i Stavanger:

 

* Christen Schanche Jonson Laberg, fødd i Bergen 15.5.1888, døydde (i Stavanger?) 31.5.1972.  Han gifte seg, truleg i Stavanger kring 1918, med Magda Camilla Martinsdotter Eriksen, fødd i Stavanger 17.8.1888.  Ho døydde (i Stavanger?) 10.8.1975.  Dei ligg gravlagde på Eiganes i Stavanger og hadde minst ein son, Dr. Jon Laberg 1919-1990).  I 1919 heiter det seg at Christen var disponent for ei manufaktur-engros forretning i Stavanger.

 

* Eyvinn Jonson Laberg, fødd i Bergen 26.8.1895, døydde (i Stavanger?) 1.10.1977.  Han gifte seg, truleg òg i Stavanger, ukjent kva tid, med ei Ella Sofie som ifølgje gravstøtta på Eiganes skal vera fødd 21.12.1918.  Ho døydde (i Stavanger?) 23.4.1968.  Eg mistenker den rette fødselsdatoen hennar for å ha vore 21.12.1896 og at ho var ei søster av ovannemnde Magda Camilla Eriksen, jmf. FT1910 for huslyden Eriksen i Stavanger: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036615036173 Eg kjenner ikkje til born etter dette parfolket!

 

Er det nokon med lokalkunnskap i Stavanger som kan hjelpa meg med fleire opplysningar om desse brørne og huslydane deira?  Særleg er eg interessert i:

 

** Datoar (og stader) for dei to vigslene?

 

** Identifikasjon av Ella Sofie, kone til Eyvinn Laberg?

 

** Yrke til dei to brørne?

 

** Eventuelle dødsannonser for dei to brørne og konene deira?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn noen mulige referanser fra www.bokhylla.no:

*Folovelse mellom frk Ella eriksen, Stavanger, og lagersjef Eyvind Laberg, Bergen. (Avisa 1ste Mai 16/6/1917)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* "Aktieselskpet Transit Ltd. er anmeldt med en aktiekapital paa 60.000 kroner. bestyrelsen bestaar av Christen Laberg og Eyvind Laberg." (Stav.aftenblad 22/4/1918)

* samme meldt i Norsk Kundgjørelsestidende 27/4/1918. Eyvind Laberg bor da i Kiellandsgt 25a og Christen Laberg i Vaalandsgt 13.

 


*Bryllup feires 1/6 av Ella Eriksen, Stavanger og hr kjøbmann Eyvind Laberg, bergen (Stav.aft.bl 28/5/1918)

*Aktiselskabet Transit Ltd endrer navn til Aktieselskabet Laberg & Gunvaldsen Ltd (pga forveksling med utenlandsk selskap). NKT 1/6/1918

*"Brødrene Laberg A/S" anmeldt til firmaregisteret. Styret: Eyvind Laberg og Christen Laberg.(Stav.aft.bl. 3/5/1919)

 

 


*17/6/1919 søker Eyvind Laberg, adresse Johan Thorsensgt 48, Stavanger - etter "pike" - i Flekkefjordsposten 17/6/1919.

*Konkursbo: 26. nov 1920 - Kjøbmand Eyvind Laberg, Stavanger. (Aftenp. 9/12/1920)

*Adressebok Rogaland fylke m skattelikning 1928: "Laberg, Eyvind A/S. 1927, kap 3000 kr. disp Eyvind Laberg, herrekonferktion, Haraldsgt 131, telef. 1419, telegramadr. Konfektion".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 63

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Lysningsprotokoll nr. (1914-1924), Lysninger 1918, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4468&idx_id=4468&uid=ny&idx_side=-89
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060616010252.jpg

 

 

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 33 (1905-1922), Ekteviede 1918, side 135.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1793&idx_id=1793&uid=ny&idx_side=-139
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050901020503.jpg

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Carsten, Jarl og Sven for spennande og interessante innlegg!

 

Då er vigsli til Christen og Magda komi på plass, og ogso vigsli til Eyvinn og Ella, bortsett ifrå at me ikkje har sjølve kyrkjebokinnførsli for den siste...

 

Der fann eg vigsli i Stavanger domkyrkje:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 33 (1905-1922), Ekteviede 1918, side 135.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1793&idx_id=1793&uid=ny&idx_side=-139
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050901020503.jpg

 

PS: I ettertid ser eg at Sven fann den same...

 

Og eg ser at mistanken min om at Ella var søster av Magda, var korrekt...

 

Eyvinn Laberg har tydeleg drive herrekonfeksjonsforretning(?) i Stavanger.

 

Eg er verkeleg glad for at desse detaljane kjem på plass, ein etter hin og takkar på ny for denne kjempeflotte hjelpi!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Eivind (jeg mener han skrev det med "d" og ikke dobbel "n", og Ella Sofie hadde tre barn.  Eldst var Karen Dorthea (min mor), så kom Einar som var agronom av utdannelse og som utvandret til Canada, og yngst var Aase, gift Malde (med politi John Reidar Malde) og bosatt hele livet i Stavanger.  Karen D. var gift med skipsreder Tollak Johan Skogland, Haugesund hvor de bodde hele livet.  Karen ble 87 år og døde som den siste av søskenene i 2006.  Jeg har ikke fødselsdato for hånden for andre enn min mor (Karen) som var født 25.03.1919.  Mine eldre søstre vet antagelig de korrekte fødsel- og dødsdatoene hvis det er ønskelig.

 

Jeg lurer på om du har ytterligere opplysninger om min olderfar Jon Laberg sin hustru, Berta Skanke Bjørnetun.  Jeg har kun navn på hennes foreldre og mener at de var bønder med egen gård - på andre siden av fjorden sett fra Jon Labergs ståsted.  Jon Laberg's foreldre var småbrukere men meg bekjent ikke med egen gård.  Selv om jeg har 6 bøker som olderfar skrev om div. sogn i Sogn, finner jeg svært lite om hans forfedre.  Jeg mener at oldermor Berta hadde adelige aner i "Skanke" og muligens i slekten "Griis", men er usikker på om sistnevnte var i slekt med oss eller var en person (jente) som ble tatt inn (adoptert?) i familien.  Jeg mener også at vi har et visst selektskap til eierene av hotellet "Walaaker", men er ikke helt sikker.  Jeg eier og driver selv to hotell; Sunndalsøra Hotell på Nord Møre og Østerdalen Hotell på Rena i Hedmark.  Men jeg er bosatt i Sandefjord.  For 2 år siden var jeg på et hotellmøte på Kvikne Hotell i Balestrand, og prøvet å finne ut mere om min slekt i Sogn, uten særlig hell.  Jeg hadde satt stor pris på å få vite mere om de to grenene av min slekt i Sogn hvis du har noen opplysninger i så måte.

 

Med vennlig hilsen

 

Tollak J. Skogland jr.

tlf: 412 46 033

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.