Gå til innhold
Arkivverket

Matrikkel 1665?


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor jeg har fått dette fra.  Jeg fikk det for over 20 år siden.  Jeg husker ikke hvor eller hvordan jeg fikk det.  Jeg hadde skrevet ved siden av opplysninger jeg fikk fra det bare "Matrikkel 1665."  Jeg hadde håpet at jeg kunne finne denne kilden på digitalarkivet, men har ikke klart det.  Jeg vet at det er ordentlig dumt at jeg ikke kan gi mer opplysninger om dette, men da var jeg ung og dum.  Jeg bare lurte på om noen kjente igjen kopiens struktur og om noen viste om og hvor man kan finne det på digitalarkivet.

 

 

post-6358-0-42128200-1448916380_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt litt tid til å lete og jeg har ikke funnet det. (Selv om det VAR noen kilder der som jeg ikke hadde sjekket før.)  Jeg ville tro at kilden var ganske kjent fordi den gir en liten beskrivelse av gården.  Det er få kilder som gjør det.  For eksempel, under Bergum står det:  "Engen er Ringe, Ingen Schoug till gaardtz, Bergum Setter till Sommerbeed."  Eller noe lignende.  Det må være en kjent kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at dette er 1665-matrikkelen, som sist eg brukte han, i Riksarkivet i 2013, kun var tilgjengeleg på mikrofilm. Dette er ei kjelde som er brukt av mange bygdebokforfattarar, til liks med Landkommisjonen 1661.

 

1665-matrikkelen vart ikkje utarbeidd av den formelt sett framleis eksisterande Landkommisjonen, men av nye matrikkelkommisjonar. Arbeidet pågjekk fram til 1670, så matrikkelen er gjerne omtalt med ulike namn i bygdebøker frå ulike område, til dømes "1668-matrikkelen" i Fosen-bygdene i Sør-Trøndelag.

 

Norsk historisk leksikon/Lokalhistoriewiki om ma. 1665- matrikkelen:

https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Matrikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.