Gå til innhold
Arkivverket

hjelp til tyding av noen navn.


Tom Larsen.
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe med litt tyding av navn på nr 91.

 

Nils født 24/6-1843, døpt 9/7-1843 Nykirken,egte.

Foreldre: Ind. Tosten Olsen Medb____ kalstad__ og h Kirstine Nilsd.

Faddere: Mari jensd _______, Morten Peders ____, Erik Ols: ___ _____, Ole Ols: ___, Karen Hansd ___

 

 

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gausdal, Ministerialbok nr. 7 (1840-1850), Fødte og døpte 1843, side 44.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8939&idx_id=8939&uid=ny&idx_side=-46

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070201610097.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik leser jeg dette:

Foreldre: Ind. Torsten Olsen Midtlien u. s. Kolstad og H. Kirstine Nilsd.
Fadderne: Mari Jensd. Norelien, Morten Peders. ibd., Erik Olsen sønd Kolstadeie, Ole Olss. ibd., Karen Hansd. Kolstadrud

 

Spørsmål om tyding bør du legge på tydeforumet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik leser jeg dette:

 

Foreldre: Ind. Torsten Olsen Midtlien u. s. Kolstad og H. Kirstine Nilsd.

Fadderne: Mari Jensd. Norelien, Morten Peders. ibd., Erik Olsen sønd Kolstadeie, Ole Olss. ibd., Karen Hansd. Kolstadrud

 

Spørsmål om tyding bør du legge på tydeforumet ;)

 

Meg bekjent finnes ikke Kolstad i Gausdal. Jeg tolker dette til Kalstad,

 

Foreldre: Ind. Torsten olsen Midltien u.s Kalstad og H. Kirtine Nilsd.

Fadderne: Mari Jensd. Nordlien, Morten Pedersen ??m Erik Olsen ?? Kalstadeie, Ole Ols, ?? Karen Hansd Kalstadrud

Endret av Ole Jon Moastuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er blitt en trykkfeil på navnet til første fadder: Det skulle være Nordlien, ikke Norelien.

 

Ellers kan vel spørsmålstegnene dine fjernes, Ole Jon, siden det tydelig står sønd[re] Kalstadeie, og ibd. ved Morten og Ole??  Ibd. er jo bare en forkortelse for ibidem, og betyr "samme sted", dvs. Morten Pedersen hadde gårdsnavn Nordlien, og Ole Olsen hadde gårdsnavn Kalstadeie.

 

Jeg kjenner jo ikke gårdsnavnene i Gausdal, men dette kan godt leses som Kalstad, så det har nok du bedre greie på enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er blitt en trykkfeil på navnet til første fadder: Det skulle være Nordlien, ikke Norelien.

 

Ellers kan vel spørsmålstegnene dine fjernes, Ole Jon, siden det tydelig står sønd[re] Kalstadeie, og ibd. ved Morten og Ole??  Ibd. er jo bare en forkortelse for ibidem, og betyr "samme sted", dvs. Morten Pedersen hadde gårdsnavn Nordlien, og Ole Olsen hadde gårdsnavn Kalstadeie.

 

Jeg kjenner jo ikke gårdsnavnene i Gausdal, men dette kan godt leses som Kalstad, så det har nok du bedre greie på enn meg.

Hei Else.

Fort gjort å taste feil.

Jeg brukte spørsmålstegn på det jeg ikke klarte å tyde, og de var derfor ikke ment som at jeg tvilte på dine tolkninger. Beklager hvis du trodde det.

 

Så har jeg også lært noe nytt idag. Jeg har lært hva forkortelsen Ibd betyr. Dette visste jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Jon, Else og Ann-Mary

 

Tusen takk for masse hjelp.

 

som avsluttning kan jeg fortelle at Nils T. Brodal/Brodahl flyttet til Norderhov og ble gift 1875 med min tippoldemors søster Maren, og  er stamfar til bl.a. skiløper Trygve Brodahl "skautrollet", 

 

 

Tom

 

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.