Gå til innhold
Arkivverket

Manglende kirkebøker er ofte et problem, men det finnes andre kilder. Invitasjon til dugnad


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

På NSFs nye hjemmeside vil det komme en egen side med lenker til materiale som er verdifulle for slektsforskere i de områdene kirkebøkene mangler.
I første omgang er det snakk om Eidsvoll og Fron hvor vi allerede har en del materiale, men vi har blitt oppfordret til å publisere materiale også for andre områder i landet hvor kirkebøkene mangler.
Eksempel på interessant materiale er for eksempel:

  • Militære ruller, og da spesielt Stamruller
  • Materiale fra prestearkiv som er relevant for slektsforskning
  • Dødsfallprotokoller
  • Overformynder-ruller osv

Dette materialet finnes på statsarkivene, og må avfotograferes. Oversikt over områder/kirkesogn dette gjelder finner dere her: LAKUNER og her i SlektshistorieWIKI
Eventuelle spørsmål kan stilles til Web-redaktør Lars Ove Wangensteen, e-post: webredaksjon@genealogi.no eller low1954@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avotograferte slektshistoriske kilder har mange kilder fra Eidsvoll. Se under Akershus og Militære ruller. Eidsvoll er en del av Øvre Romerike fogderi.

 

Flott dette Kari.

Men jeg mener at dette materialet, og mye annet på private servere,  skulle ligget på NSFs server for å sikre bevaring for framtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett søkbart register for skifter hadde også vært til stor hjelp.

Ikke bare for Eidsvoll og Fron, men ett register som omfatter hele Akerhus.

Skedsmo mangler også endel kirkebøker p.g.a. brann.

De fleste registerene finnes jo allerede, men de er ikke søkebare og noen begynner med gårdsnavn andre med personavn.

 

Jeg har desverre ikke kunskap nok til lage software, men jeg hjelper gjerne til med registrering.

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det finnes databaser på mange forskjellige nettsteder og servere, men håpet hadde jo vært å få samlet disse på samme sted, og da trenger vi en dugnad.

Undertegnede har en del for Eidsvoll, og litt fra Fron, så det var derfor ganske enkelt å starte med de, men vi er selvfølgelig interessert i alle områder

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge registrene havner på Digitalarkivet, i alle fall slik det er i dag, vil de bestå og også være fritt tilgjengelige som sådan. Ellers vil NSF ta i mot pdf-filer med registre, avskrifter og annet stoff for de nevnte områder. De vil legges ut åpent til glede for både medlemmer og ikke-medlemmer av foreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

 

1.Vedrorende lakuner i krkebokene, foreligger flere i Telemark (jeg var inne paa siden/lenken i innlegg 1). Hvordan faar man lagt inn dette?

 

2. Muligens burde emnet ogsaa belyse mangelfulle innforinger i kirkeboker (les Aust-Agder, skifter funnet). Dette gjelder ogsaa enklete omraader i Telemark (les Sannidal, men ogsaa Drangedal hvor Presten tydeligvis ikke var seg selv vedrorende begravelser (les depresjon som mulig aarsak, ved dod av sine egne barn, fom 1727 er det meget stor mangel paa begravelser, samt dodsaarsaker som er mildt sagt kontroversielle). Presten fikk ogsaa bokettersyn her...................

Det foreligger dog flere skifter ogsaa her.

Perioden dette gjelder er 1700-tallet.

 

Avslutningsvis; vedrorende mitt punkt 2, vil nok dette bli for omfattende (og forholder meg til din problemstilling-punkt 1 jfr. hovedtraaden).

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

 

1.Vedrorende lakuner i krkebokene, foreligger flere i Telemark (jeg var inne paa siden/lenken i innlegg 1). Hvordan faar man lagt inn dette?

 

2. Muligens burde emnet ogsaa belyse mangelfulle innforinger i kirkeboker (les Aust-Agder, skifter funnet). Dette gjelder ogsaa enklete omraader i Telemark (les Sannidal, men ogsaa Drangedal hvor Presten tydeligvis ikke var seg selv vedrorende begravelser (les depresjon som mulig aarsak, ved dod av sine egne barn, fom 1727 er det meget stor mangel paa begravelser, samt dodsaarsaker som er mildt sagt kontroversielle). Presten fikk ogsaa bokettersyn her...................

Det foreligger dog flere skifter ogsaa her.

Perioden dette gjelder er 1700-tallet.

 

Avslutningsvis; vedrorende mitt punkt 2, vil nok dette bli for omfattende (og forholder meg til din problemstilling-punkt 1 jfr. hovedtraaden).

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Det er nok så mange lakuner i kirkebøkene at NSF ikke er i stand til å gi dere alternative kilder på alle.

Vi har derfor bestemt oss for å forsøke å finne og publisere flest mulige for Eidsvoll og Fron i første omgang.

Det betyr ikke at vi ikke er interessert i andre områder, men de vil bli prosjekt no.2.

Jeg håper at de som sitter på materiale, og er villige til å dele, tar kontakt.

 

Det som er viktig å merke seg er at hvis NSF skal publisere det, så skal det ligge på NSFs server. Men da åpent for alle selvsagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som slektsforsker har jeg fullført anetavlene angående navn og sted. Nå er jeg klar for nye utfordringer, og har i noen uker praktisert lesing og skriving av gotisk tekst. Det neste som står for døren er Pantebøker for Heggen og Frøland, og Prestearkivet i Trøgstad. Dette materialet er skannet, men ikke transkribert eller indeksert. Hvis dette arbeidet resulterer i fulltekstavskrifter, så skal jeg laste det opp til NSFs nye nettside, som omtales i første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som slektsforsker har jeg fullført anetavlene angående navn og sted. Nå er jeg klar for nye utfordringer, og har i noen uker praktisert lesing og skriving av gotisk tekst. Det neste som står for døren er Pantebøker for Heggen og Frøland, og Prestearkivet i Trøgstad. Dette materialet er skannet, men ikke transkribert eller indeksert. Hvis dette arbeidet resulterer i fulltekstavskrifter, så skal jeg laste det opp til NSFs nye nettside, som omtales i første innlegg.

 

Det høres meget bra ut :-)

 

Vi vil gjøre det slik at de som har materiale vil kunne laste dette opp på en spesiell Dropbox-konto NSF oppretter, så bare si i fra når du er ferdig med prosjektet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den personen som har startet emnet skriver et stykke nedover siden:

"Men jeg mener at dette materialet, og mye annet på private servere,  skulle ligget på NSFs server for å sikre bevaring for framtiden"

 

Nå gjelder det for NSF å legge en god, datafaglig plan for lagring og distribusjon. Dette er ment som et hint, og ikke en belæring. Fremtiden kan innbefatte

enorme datamengder, bare ta f.eks. ønsket fra brukere om å transkribere alle tingbøker, det er i arbeidsomfang beregnet til 700 årsverk.

 

Se på Arkivverket, det går tregt, feilmld. timeout ved nye innlegg. Hvorfor det: De har ikke distribuerte databaser, men dataene ligger på 1 stk stoor server. Se på Google og eBay, rask responstid. Hvorfor det? Et distribuert nettverk av mange servere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser att det er tenkt att dette skall ligge "åpent for alle". Det er jo en bra tanke når det er material fra en dugnad hvor både medlemmer og ikke medlemmer kan bidra. NSFs sider er ikke så oversiktlige som en kan ønske. Skall dette ligge på "eksterne" eller "interne" kilder og hva på de "interne sidene" er åpent for alle?

 

Og som en siste lille fundering, hvordan kan vi være sikre på at NSF består i alle tider? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen med mange heterogene dataformater og stor geografisk spredning av materialet, er perfekt for en historisk-rettet søkeside. "hvordan kan vi være sikre på at NSF består i alle tider?" nasjonale arkiver har oppbevaringssteder i fjellet, for tusener år fremover. Det eneste NSF behøver å besørge, er indeksering med søkemotor, spesialdesignet for historiske data. Så slipper brukeren å få treff fra de siste tiår. La alle kilder ligge ute og leve videre der de er nå.

For noen uker siden så jeg på YouTube et seminar med tilsvarende debatt i Storbritannia, der forøvrig Googles representant var tilstede, såvidt jeg vet. Det nye, hotte begrepet er Digital History.

 

Lenke til video blir usynlig, selv om den er skrevet her. Tittel på er (YouTube)

"Interrogating the archived UK web: Historians and Social Scientists Research Experiences "

 

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angre: det viser seg at mitt slektspor i Trøgstad er dødt, derfor blir ikke "... Pantebøker for Heggen og Frøland, og Prestearkivet i Trøgstad... arbeidet resulterer i fulltekstavskrifter, så skal jeg laste det opp til NSFs nye nettside, som omtales i første innlegg.", likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått bekreftelse fra Kristian Hunskaar at Fogderegnskapet ca. 1695-1718 (skatteregnskp, tiende, jordebøker, sikt og sakefall etc.) og Generalitets- og kommissariatskollegiet, Det kongelige norske kommissariatskollegium (Militære ruller fra hele landet inntil ca 1810)  er skannet og står høyt på prioriteringslisa over det som skal legges ut. Se lenke til arkivportalen.

 

Men det er mye annet som kan fotograferes eller skannes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.