Gå til innhold
Arkivverket

Rettsreferater i de riktig gamle tingbøker / sakeprotokoller


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei er det noen som kan hjelpe meg å finne disse to gamle sakene fra de gamle rettsreferater / sakeprotokoller eller hvor de nå eventuelt måtte befinne seg . Jeg klarer ikke å lete frem disse selv pga. denne gamle sirlige uleselige håndskrift .

 

Presten Jens Jensen Staby i Lesja ( 1570 - 1602 ) og hustru Marit Hattrem :

 

SAK 1 :

 

Deres sønn MosesJenssønn  bodde på gården Hoset.i Lesja  . Han ble i 1613 bøtelagt i Øyer for å ha stukket en Aron på Mo, ( dette var trolig Moses sin bror ) , til blods. Moses Jenssønn skal deretter angivelig  ha reist ut av landet​​

 

SAK 2 :

 

Deres sønn Jens Jensen Staby var gift med Anne Svendsdatter angivelig fra Hattrem på Lesja . En av deres sønner var Kristoffer Jenssønn ( født ca. 1612 og henrettet i 1633 mens han bodde på garden Flågastad i Lesja . Han begikk et drap og ble erklært fredløs . Kristoffer drepte dessuten gardsstyreren på prestegarden i tumultene da han noen år senere ble fanget .

 

På forhånd tusen takk for hjelp

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet sak 1. Det finnes ikke tingbøker så langt tilbake i tid. Men opplysningen stammer fra fogdens regskap i fortegnelsen over inntekter fra sakefall (idømte bøter) for regnskapsåret 1613/1614.

Kildeinformasjon: EA-5023/Rba/L0033/0005/0002, P: Fogderegnskap, Gudbrandsdalen, Akershus, Gudbrandsdalen fogderi, 16130501-16140501, oppb: RA
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/684/15/

Øier Sogenn .......

Moses Jensøn for bloduide
hand giorde Aron Mou vdj
Sinn Armb   Giffuid
Penning_____ iiij dl

 

"Blodvide" betyr et blødende sår. Boten var på 4 riksdaler.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker så mye til Ole Arild og Arne Kjetil . PC måtte inn til restarting idag så jeg sitter og knoter på en mobil .

 

Jeg mener og ha lest at denne Kristoffer Jenssønn ble idømt " steile och hjul " synes å mene at det sto og lese i denne Bastian sine efterretninger for gudbrandsdalen : Bokhylla på digitalarkivet . ( får desverre ikke lagt ut link ).mener å huske at det var fra prest Jens Jensen Staby de. Fra side 37 og utover. Steile och hjul sto under etterfølgende prest Jens Jensen dy.

 

Arne Kjetil : det du sier er interesant så har du noen link til denne dommen og har du mere detaljer rundt dette ?

 

Kan sak nr 2 om mulig sto omskrevet i DN et sted ? Denne Bastian med sine efterretninger må jo ha det fra et sted .

 

På forhånd takk for innspill og svar .

Jeg takker så mye til Ole Arild og Arne Kjetil . PC måtte inn til restarting idag så jeg sitter og knoter på en mobil .

 

Jeg mener og ha lest at denne Kristoffer Jenssønn ble idømt " steile och hjul " synes å mene at det sto og lese i denne Bastian sine efterretninger for gudbrandsdalen : Bokhylla på digitalarkivet . ( får desverre ikke lagt ut link ).mener å huske at det var fra prest Jens Jensen Staby de. Fra side 37 og utover. Steile och hjul sto under etterfølgende prest Jens Jensen dy.

 

Arne Kjetil : det du sier er interesant så har du noen link til denne dommen og har du mere detaljer rundt dette ?

 

Kan sak nr 2 om mulig sto omskrevet i DN et sted ? Denne Bastian med sine efterretninger må jo ha det fra et sted .

 

På forhånd takk for innspill og svar .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn,

 

Gitt at du med forkortelsen DN mener Diplomatarium Norvegicum, så avsluttes denne serien ved år 1572 (innføringen av Stattholderskapet). Dermed vil ikke denne kildeserien være aktuell for begivenheter på 1600-tallet, enn si de siste 20-30 år av 1500-tallet.

 

Strafferettslige dommer på 1600-tallet gjenfinnes primært via sakefallslister i lensregnskaper (senere andre regnskaper) og indirekte under visse innførsler under Kronens inntekter av konfiskert gods eller utgifter til mestermannen.

 

Mvh Are

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan opplyse at det i løpet av 2016 sannsynligvis blir utgitt en publikasjon med avskrift av alle sakefallslister (regnskap for inntekter av dommer) i Oppland fra starten og fram til 1695. Starten er i Gudbrandsdalen regnskapsåret året 1606-1607 og for resten av Oppland 1612-13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Are S og Rune for oppklarende svar .

 

Skulle det være noen som kom over denne saken så blir jeg meget takknemlig for en link 

 

På forhånd tusen takk for all god hjelp , svar og innspill 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kan opplyse at det i løpet av 2016 sannsynligvis blir utgitt en publikasjon med avskrift av alle sakefallslister (regnskap for inntekter av dommer) i Oppland fra starten og fram til 1695. Starten er i Gudbrandsdalen regnskapsåret året 1606-1607 og for resten av Oppland 1612-13.

 

Rune , kan du være så snill og notere deg bak øret om du mulig kan gi meg et lite vink når denne trykksaken er utgitt slik at jeg har en mulighet til å anskaffe meg denne .

 

På forhånd takk 

 

Mvh. Bjørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.