Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten, atter en gang. Jacob Fæster 1769-1789


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått opplysninger om en Jacob Fæster som døde 27.04 og ble begravet i Moss 05.05.1789, 20 år gammel.

 

Jeg får ikke han til å passe inn i det jeg har samlet om Fæster-slekten, og spør derfor om hjelp.

 

 

Jeg hadde tidligere et tema om en Frantz Olaus Michael Modestussen Fæster, som jeg fant død i Moss 29.01.1801. Han var født i Førde, Sunnfjord og dro til Christiania etter konfirmasjonen.

Han var sønn av klokker i Førde, Modestus Heljeson Fæster og kona Anne Olsdtr. Tyvåg.

 

De hadde 4 barn som jeg har funnet, men ingen Jacob. Jeg har forsåvidt heller ingen indikasjoner på at der er noen sammenheng mellom Frantz og Jacob, annet enn at de begge oppholdt seg, og døde i Moss.

 

Frantz ble forøvrig gift i Moss 27.03.1789 (samme år som Jacob døde) med Anne Cathrine Houmann f. 1747.

 

 

Jeg vil sette pris på all hjelp som kan avklare hvem denne Jacob Fæster var.

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7514&idx_id=7514&uid=ny&idx_side=-97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da før avdekket at Frantz ble sendt hjemmefra i 10-årsalderen til Christiania for å gå i tjeneste, altså før han ble konfirmert.

 

Norske Intelligenssedler 6. nov. 1776:

 

«Et ungt Menneske navnlig Franz Olaus Michael Fæster, hvis Fader er Klokker til Førde Præstegield i Bergenhuus Lehn, skal for henved 3 Aar siden være sat i Tieneste hos en Mand her i Christiania som var Commissionair for et Jernværk, siden hvilken Tid Faderen Klokker Fæster ikke har haft mindste Underretning om denne hans Søn og derover ved om han er levende eller død. Skulle nogen være vidende om bemeldte unge Menneske endu er i Live og hvor han opholder sig, da udbedes den Godhed at tilkiendegive saadant ved Bogtrykkeriet; lige Tilkiendegive paa samme Stæd udbedes og om man ved han ved Døden er afgaaet.»

 

Jeg tror at det er store muligheter for at Jacob var en yngre bror av Frantz, kanskje sendt til broren da de ble farløse. Kirkebøker for Førde mangler mellom 1764-1781 og så vidt jeg forstår har ingen funnet skifter etter klokkeren og hans kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt Grethe, i det minste har ikke jeg funnet noen skifter.

Det siste kjente barnet etter Modestus H. Fæster og Anne Olsdtr. er datteren Anne Laurentse f ca 1765 død 16.11.1838 i Naustdal. Det var hos henne og mannen Simon Olsen moren bodde i 1801. På det tidspunktet bodde de i Vassenden, Jølster.

Men jeg har heller ikke funnet noe skifte etter Anne Olsdtr.

OmAnne Olsdtr. var født ca 1725 (alder i 1801) så ville hun ha vært 44 år i 1769. Det er fullt mulig at Jacob kan være barn av henne og Modestus. 


Om Jacob var født 1769, skulle han ha vært konfirmert rundt 1784, kanskje det kan være mulig å finne den i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.