Gå til innhold
Arkivverket

Et banalt spørsmål om forkortelser


Knut Mork
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter stattholderens resolusjon det vises til i følgende fra en protokoll-innførsel:

 

"Indkom den 28de martii 1814, efter Overkriminal-Rettens Dom af 26d Januar d.A: samt efter Statholderens Resolution af 4d Febr s.A."

 

Jeg antar at d.A må være "ditto Anno", altså samme år, men ettersom jeg har lett forgjeves (i div. skannede bøker på nb.no) etter resolusjonen av 4 februar fra 1814, lurer jeg på hva s.A. står for. 

 

km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må vere "samme Aar". Ut frå setninga det står i , må det vere etter 26.jan 1814 (dom)  og før 28.mars (då han kom).

 

Det er mykje som ikkje er skanna .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d.A. kan vel også stå for d[ette] A[ar].

 

s.A. står sannsynligvis for s[amme] A[ar], slik flere har foreslått her, men kan i alle fall teoretisk tenkes å stå for s[istledne] A[ar].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d.A. kan vel også stå for d[ette] A[ar].

 

s.A. kan tenkes å stå for s[istledne] A[ar]. Har du undersøkt 1813?

Takk! Nei. Prøver det. 

Denne typen resolusjoner, som gjaldt enkeltvedtak, ble neppe kunngjort på samme måte som mer allmenne forskrifter osv.

 

Tidligere tråd om emnet: http://forum.arkivverket.no/topic/190709-fange-ved-trondhjem-tugthus-i-1814/

 

DTH

Ok. Takk! Jeg prøver med 1813, s(istledne) A(ar), men om ikke jeg finner noe treff der, lar jeg det bli med det, i denne omgang.

Når jeg tenker etter og leser sammenhengen på nytt (det dreier seg nettopp om saken du lenker til, DTH), er det jo mest sannsynlig enkeltvedtaket det dreier seg om, og ikke en mer generell resolusjon, som jeg trodde. Jeg trodde ikke slike saker nådde Statholderens bord. Nybegynner!

 

Takk til alle, for øvrig, for særdeles kjapp respons! 

Endret av Knut Mork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.