Gå til innhold
Arkivverket

Tjukke Slekta


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Nr. 1/2015 av medlemsbladet til Sør-Østerdal Slektshistorielag, Tjukke Slekta, kom i postkassen min i dag. Utgaven kan by på følgende gode og lesverdige artikler:

* Ofrene for bomeangrepet på Elverum – en kildekritisk gjennomgang av Trond Bækkevold

* Bombeofrene i Elverum – slektsforskningen bak artikkelen av Trond Bækkevold

 

Artiklene handler om bombeangrepet på Elverum 11. april 1940 og de 34 som omkom.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte interessante artikler i Tjukke Slekta, selv om jeg ikke har noe slekt der. Slik er det med en del av de lokale slektshistoriske tidsskriftene at metodikk og nye kilder kommer til syne når en leser de gode artiklene.

Skulle ønske jeg hadde råd til å være medlem i enda flere lokale slektshistorielag :)

 

Siden jeg ikke har det, kan jeg alltids sitte på NSFs bibliotek en times tid i blant og lese alle de fine bladene. Helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, så sant. Selv har jeg begrenset meg til å være medlem av Vestfold Slektshistorielag og Sør-Østerdal Slektshistorielag foruten NSF. Har heldigvis muligheten til å lese andre tidsskrifter på biblioteket til NSF ...

 

Alle burde ta seg råd til å være medlem i et slektshistorielag eller to (eller tre). Selv om ikke artiklene nødvendigvis angår ens egne slekter, så lærer man mye. Metode, kildetips osv.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nr. 2-3/2015 av Sør-Østerdals Slektshistorielags medlemsblad Tjukke Slekta kom i nyttårshelgen og har som vanlig flere gode artikler:

* Nåla i høystakken – om Enger-familien fra Bjølsetgrenda i Elverum av Inger Johanne Kristoffersen

* «Sving deg!» Bakgårdssangeren fra Nordskogbygda av Trond Bækkevold

* Bokanmeldelse: Mørkets gjerninger – de henrettede i Norge 1772–1782

* Kuriositet fra Stenhammar-arkivet av Ronny Rismyhr Haugen

 

Den omtalte bakgårdssangeren var Karl Rognstad (1890–1973). Bokanmeldelsen gjelder Torgrim Sørnes bok fra 2014.

 

Jeg er kun ordinært medlem av Sør-Østerdal Slektshistorielag og har derfor ingen egeninteresse av å skrive om bladet, ønsker bare å anbefale medlemskap på det varmeste hvis man har tilknytning til Sør-Østerdal Slektshistorielag. Mye god lesning!

 

Kortfattet informasjon om Tjukke Slekta: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Tjukke_Slekta

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kun ordinært medlem av Sør-Østerdal Slektshistorielag og har derfor ingen egeninteresse av å skrive om bladet, ønsker bare å anbefale medlemskap på det varmeste hvis man har tilknytning til Sør-Østerdal Slektshistorielag. 

 

Tiltredes!

 

Jeg er imponert over både medlemsbladet og aktiviteten i Sør-Østerdal Slektshistorielag. De har åpenbart dyktige folk som ressurspersoner i styre og redaksjon, og andre slektshistorielag bør skaffe seg det seneste nummeret av Tjukke Slekta. Ikke bare er det som alltid en innholdsrik og delikat trykksak med mange fyldige og interessant artikler, men årsberetningen som er trykt der, viser en aktivitet som andre lignende lag bør la seg inspirere av. De har bl.a. et eget DNA-prosjekt, de har ambisjoner om å utgi flere bind av bygdeboken for Elverum, og de er representert på mange lokale arrangementer gjennom året. (Jeg har forøvrig skrytt av dem på dette forumet tidligere også  - se innlegg 21 i denne tråden fra 2008 - men det tåler å gjentas!

 

Sør-Østerdal Slektshistorielag dekker kommunene Elverum, Åmot, Stor-Elvdal, Rendalen, Trysil og Engerdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ny utgave av Tjukke Slekta (nr. 2–3, 2016) kom i postkassen i dag. I tillegg til en del foreningsstoff inneholder utgaven følgende artikler:

  • Med røtter i Åmot og Elverum  norsk-amerikanere på sommerbesøk i 2016 av Solveig Glesaaen. Artikkelen forteller litt om slektsbesøket og litt om Eli Pettersdatter (1884–1947) fra Elverum, datter av Petter Olufsen Sandbakken, Elverum og Dortea Johnsdatter, Åmot, og hennes slektskrets. Hun var fosterdatter til Otto Arnesen og Kjersti Kristensdatter Holset, sistnevnte en kusine av min tipptippoldefar Tollef Olsen Hoelseth (1825–1876). Otto og Kjersti emigrerte til Minnesota, USA i 1892 med barna Kristine og Olaf samt Eli. Barna Marte, Inger og Arne hadde dratt over tidligere. Jeg har oversikt over etterslekten deres og håper å få gjort noe mer ut av materialet senere.
  • De første bureiserne i Gløtvoldgrenda [Engerdal] av Lars Løberg.
  • Begravelsesskikker belyst gjennom fotoarkivet av Trond Bækkevold.
  • Sammenblanding av to Ola-er i Trysil av Anne Elise Ferner. Artikkelen omhandler Olaf/Ola Olsen Lutnes, f. 1815, og Ola Olsen Flermoen («ved Jordet»), f. 1814.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.