Gå til innhold
Arkivverket

Bygselsbrev fra Hertzberg


Jarle K. Øvrehus
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Kan noen hjelpe meg å skrive av hva som står i dette bygselsbrevet fra P. H. Hertzberg til Helge K. Øvrehus i 1830? Midterste kolonnen på høyre bokside.

 

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=11930&uid=ny&idx_side=-4

 

Jeg forstår en god del av ordene, men det blir så usammensatt at jeg får ikke med meg alt. Det er også flere bygslingsbrev på de foregående sidene for de andre brukerne av Øvrehus, er de likt skrevet?

 

Mvh Jarle K. Øvrehus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent slik:

 

Byxelbrev. Peter Harboe Hertzberg, Sognepræst til Qvindherred, gjør vitterligt: at jeg haver fæstet og byxlet, som jeg og hermed fæster og byxler til Velagte Dannemand Helje Knudsen 54 Mk. Smør Landskyld i Gaarden Øvrehuus Matr. Nr. 100, beliggende i Qvindherreds Præstegield, Strandebarms Skibrede, under Baroniet Rosendals Jurisdiction, hvilken Gaardepart Knud Helgesen godvillig haver opsagt til Bedste for sin Søn, fornævnte Helge Knudsen, og over hvilken Gaard, Qvindherreds Sognepræst har Overbyxelsret. Thi skal benævnte Helge Knudsen, da lovlig Byxel er mig betalt, nyde, bruge og beholde benævnte Gaardepart paa sin og Kones Levetid, alt paa følgende Bestemmelser: a) alle Slags Skatter og Udredsler, hvilke han lovligen haver at udrede, erlægger han ordentligen og aarligen og i rette Tid. b  ) Sine gamle Forældre svarer han ordentligen og aarligen, det Vilkaar de lovligen sig betinge. Disse hans Forældre, Gaardens Grander, kort ansvare især og i Almindelighed, viser han al christelig Godhed og Kjærlighed. c) Brugets tilhørende Huse, holder han i god og lovlig Stand, dets Gierder holder han vedlige, og dem i lovlig Tid opgierder. Ager og Eng dyrker han med muligste Flid. Dets Løvskov freder(?) han. Det anmærkes, at Udskiftning er paabegyndt, og fortsat den 3die og 4de August d. A. Forretningen herom er er indsendt til Stifts-Directionen. Dets til Bekræftelse under min Haand og Segl. P. Hertzberg. Malmanger den 22de September 1830. -
Revers.
Forestaaende Byxelbrev, der er en ligelydende Gienpart af det mig meddeelte originale, forpligter jeg mig herved til at efterkomme og opfylde i alle Dele, under mit Fæstes Tab og Brugets Fravigelse. Dette til Bekræftning under min Haand og Segl i 2de Vidners Overvær. Rosendal den 16d May 1831. - Helge Knudsen Øvrehuus (L.S.) Til Vitterlighed Thv. G. Schlanbusch (L.S.) Ole Samsonsen Øvrehuus m.p.P.

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Takk så meget! Hva betyr L.S. etter navnet hans i siste linje?

 

Red: Jeg fant det:

 

"L.S.

Locus sigilli: seglets plass; dv. i stedet for segl. Markerer forsegling på en avskrift av et originaldokument."

 

Vil det si at det i originaldokumentet skal være et segl eller bumerke? Eller kun en ren underskrift?

Endret av Jarle K. Øvrehus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originaldokumentet var nok påført segl, ja, men det som står i panteboken er jo bare en avskrift av originaldokumentet. Derfor er seglets plass bare anmerket som L.S. i avskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk. Det dokumentet har nok blitt borte fra garden her i løpet av tiden, selv om vi har en del andre dokumenter. Jeg er på jakt etter bumerket, så da får jeg heller satse på at det er i et arkiv etter P. H. Hertzberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.