Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å finne enken Dorte Olsdatter (f.1742) ved FT. 1801 i Askim.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Det jeg vet er følgende:

Dorte Olsdatter var døpt i Askim 17.6.1742 og var datter på gården Sør-Skjolden.

Hun var gift 3 ganger:

1) i 1761 med Ole Villemsen Eidareng (ca.1742+1781), gårdbruker på Eidareng i Askim.

2) i 1782 med Jon Olsen Eidareng som brukte gården til 1796 iflg. bygdeboka og som jeg antar må være død før 1801. 

3) i 1813 med enkemannen Mattis Olsen Henstad (ca.1744+1823), gårdbruker på Henstad i Askim. Ved inngåelse av siste ekteskap var Dorte faktisk 71 år. Kirkeboka opplyser at hun er enke. Ifølge bygdeboka for Askim (under gården Henstad) står det at Mattis giftet seg med søsteren til sin avdøde kone Sigri Olsdatter Eidareng. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor denne Sigri står oppført med navn Eidareng, all den tid det var søsteren Dorte som kom dit gjennom ekteskap.

 

Så det store spørsmålet: hvorfor finner jeg ikke Dorte Olsdatter ved FT. 1801? Hun må da ha vært 59 år.

 

Deretter et annet spørsmål:

Det står i bygdeboka at Mattis solgte gården Henstad til svigersønnen Torer Hansen i 1811 og flytte til Blunkeslett (også er et gårdsbruk i Askim). Ved hans død i Askim 26.10.1823 står han oppført i kirkeboka som Mathis Olsen Henstad, føderådsmann, 79 år. Deretter har jeg forsøkt å finne ut når Dorte Olsdatter døde. Eneste kandidat som muligens kan være rett person er Dorthea Olsdatter - føderådskone fra Grøtvedt mellom, 89 1/4 år. Grøtvedt er også et gårdsbruk i Askim. Men jeg får det ikke helt til å passe inn at min Dorte satt som føderådskone på Grøtvedt, finner ingen forbindelse dit? Så kan hende er det feil person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror Dorthe er feilskrevet i FT1801. Sjekk gården "Aschim Væstre".

 

John Olsen - Husbonde - 56 - Hans 1ste ægteskab - Bonde og gaardbruger

Berthe Olsdtr - Hans kone - 60 - Hendes 2det ægteskab

Sissel Johnsdtr - Deres barn - 16

 

Sissel Johnsdatters dåp:

1785 10.juni (Dom 7 post trinitatis) John og Dorthe "Erringens" (Eidareng) Dtr SISSEL

 

Som du sikkert allerede vet, var det Dorthes datter fra 1.ekteskap, Maria Olsdatter, gift med Aslak Christensen som drev gården "Erringen" i 1801.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigri Olsdatter:

 

Gift 1.gang 17.okt 1757 med Christen Halvorsen, Søndre Rom. Sigri oppgis å være fra gården Søndre Skjolden.

 

Gift 2.gang 17.feb 1774 med Mathis Olsen Berger fra Trøgstad. Sigri oppgis å være fra gården Søndre Rom.

 

Tips:

Ta aldri for gitt hva som står gårdshistorie/bygdebøker hvis opplysningene ikke kan finnes i primærkildene.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge formynderrullen, så skal skifte etter Christen Halvorsen vært 10 juni 1773. Barn Halvor 11, Ragnhild 8 (senere gm Ole Hoel) Sedsel 6 (senere gm Gunder Hansen Aschim), Thore 3 (skifte 6 april 1776), Anne 1 (sener gm Hans Larsen Brødermoen).

I skifte etter søsteren Thore i 1776 er også bror Christen Mathiesen 1 1/2 år gl. arving.

I samme protokoll finner man at Mathias Olsen Rom er formynder for et av Halvor Olsen og Anne Larsdatter på Heenstads barn i 1782.

 

Samme rulle, skifte etter Ole Willemsen på Erengen 25 okt. 1781.

Barn Frans 1 1/2, Maria 18 (senere gm Aslach Christensen søndre H??), Marthe 15 (senere gm Christen Hansen Holtvedt), Anne 9 (senere gm Christen Thøgersen E??), Thore 4. Verger er Moren Dorthe Olsdatter under tilsyn av Frans Olsen Schiolden og Jørgen Olsen Revoug, Senere , 1 des 1783 ble stefaren Joen Olsen innsatt. Det er oppgitt noe sølvtøy i arv; Sølvskje med H.O.S K.S.D, en med navn Ole Willumsen og Marthe Steensdatter 1733, en med bokstaver O.T.S.T.O.D 1756, 

Videre kan man se i Eidsbergs rulle s. 141 for skifte etter broren Frans i 1795. 

 

Ole Erengen var formynder en liten stund for Jon Svensens Søndre Ruuds barn etter skifte 17 juni 1775. Enkens navn var Sedsel Olsdatter. 

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært hjemme - så jeg kan først nå gi mine kommentarer til de interessante innleggene ovenfor fra Erlend og Jan. Dere skal ha mange takk! Det synes mer og mer troverdig at det ved FT. 1801 på gården Askim vestre er skrevet feil fornavn på gårdmannen John Olsens hustru, som her står navngitt som Berthe Olsdatter, mens det korrekte navn var Dorte Olsdatter. Beviset for det finner vi ved å se nærmere på dåpen til datteren Sissel Johnsdatter som ved folketellingen i 1801 oppgis å være 16 år. Ved hennes dåp 10.6.1785 står moderen nemlig oppgitt ved navn Dorthe og ikke Berthe.

 

Så da viser det seg at Dorthes ektemann nr. 2 så absolutt ikke var død ved folketellingen i 1801. Dorthe var svært til å gifte seg kort tid etter ektemennenes død, så jeg antok at mann nr. 2 (John Olsen) døde tett opptil 1813 da hun inngikk sitt tredje ekteskap. Og ganske riktig - 22.11.1812 gravlegges en John Olsen, 76 år gammel, med bopel søndre Rom af nu plass ...................... i 24 år. Jeg klarer ikke å tyde ordet som her er utelatt. Litt forvirrende blir dette - for det var jo Dorthes søster Sigrid Olsdatter som i sitt første ekteskap var gift med en fra Søndre Rom (Christen Halvorsen). Så hvilken forbindelse han hadde til denne gården vites ikke. Jeg får slå opp i Askim bygdebøker å se hva som står under gårdene Askim vestre og Rom søndre.

 

Nå gjenstår likevel å finne ut om den Dorthea Olsdatter som jeg finner død i Askim 11.5.1829 - som føderådskone på gården Grøtvedt, 89 1/4 år gammel - er damen jeg leter etter. Som tidligere nevnt forstår jeg ikke helt hvordan det kan ha seg at hun hadde føderåd på denne gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Dorthe (Dorthea) som døde på Grøtvedt er nok den rette. I sitt første ekteskap fikk hun i 1777 datteren Tore, døpt 26.oktober. Denne dattera ble gift 26.okt.1795 med Hans Torersen fra Grøtvedt Mellom. Den ene av forloverne var Dorthes ektemann nr. 2, John Olsen "Erringen".

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.