Gå til innhold
Arkivverket

Eidsvollsslekter - blogg


Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

For vel ett år startet  Trond Øivindsson Lunde og jeg et samarbeid om en blogg om Eidsvollsslekter. Siden NSF nå iviterer til dugnad for å fotografere kilder, også fra Eidsvoll, bør jeg kanskje si noe om vår blogg. Det var tenkt å samle alle kilder, avskrifter, boklenker, samt stoff om slekter.

 

Mange slektsforskere med slekt i Eidsvoll har tatt en DNA test. Jeg har testet meg selv, min bror og en fetter med farslinje til Eidsvoll. Jeg får derfor Familyfinder treff på mange med aner i Eidsvoll, men lite Y-treff. Ofte kan det være vanskelig å finne fram på mange store anetavler. Om noen er interessert i å legge ut noe om sin eidsvollsslekt, enten et jpg bilde,  en pdf-fil  eller en tekstfil, kan vi samle det på denne bloggen.

 

Det finnes flere Facbooksider om Eidsvoll, men her kan informasjon samles for enklere gjenfinning. Er åpne for forslag til annet innhold.

 

 

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får mykje treff på Eidsvoll i FamilyFinder-testen, men har enno ikkje klart å finne samanhengen. Mest truleg er det bergverksfolk frå Trøndelag til Eidsvoll verk, men noko papirspor har eg ikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig at det ikke er på Facebook, det er faktisk endel av oss som ikke bruker den, og et vanlig nettsted er tilgjengelig for alle. Jeg har felles aner med 'Eidsvollsmennene', og flere i morsslekta er DNA-testet, så det skal bli spennende å se hvor det fører hen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke er de felles anene?

 

Jeg har flere treff på mine aner Ole Olsen (ca. 1715/1720-1773) og Margrethe Vernersdatter (ca. 1720-1772) på Sunda/Sundet, og noe som ser ut til å komme fra Bundli i Hurdal, samt Peder Olsen (ca. 1632-1704) på Stensrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter Senor, Arild, Mildrid, Bodil Marie (min mor) og Kjell Ivar, alle Troberg, jeg er ikke bevandret nok i DNA til å gi deg noe glupt svar! :)

Vi har vel felles aner i fra plassene under Røisi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har undertegnede i mange år samlet, fotografert og skannet materiale for Eidsvoll, og da synes jeg det er merkelig at verken Kari Thingvold eller T. Ø.Lunde har informert meg om denne bloggen

 

Men uansett så vil ikke det materiale jeg sitter på bli liggende på en blogg. Mitt skal ligge på en server som ikke kan bli borte om noen år. Dette har i de siste årene ofte vært et tema, og det må være til alles beste at sjeldent materiale blir lagret trygt. Det var også en av årsakene til at jeg lot NSF få alt arbeid jeg hadde samlet i mange år

 

Og når en forening som NSF gjør plass og sier seg villig til å samle, ta vare på og publisere materiale fra Eidsvoll slik at det blir liggende på et sikkert sted for framtiden, så synes jeg personlig det er noe merkelig at "eiere" av private blogger arbeider i mot dette, og ikke er villig til å dele eller gi fra seg det arbeidet hun/han allerede har gjort. (det siste har jeg skriftelig).

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter Senor, Arild, Mildrid, Bodil Marie (min mor) og Kjell Ivar, alle Troberg, jeg er ikke bevandret nok i DNA til å gi deg noe glupt svar! :)

Vi har vel felles aner i fra plassene under Røisi.

Mi svigerdatter har far-farsgreina fra Eidsvoll, og får DNA-match med di Bodil Marie, Olaf. De er anslått til å være 3rd - 5th cousins, dvs på norsk 4-menning eller lenger bak. Hvordan dette henger sammen, er ikke godt å si. Jeg synes Eidsvoll er et vanskelig område.

 

Hun har også match med en jurist fra Ukraina (blant mange andre, selvfølgelig), og da jeg spurte han om han hadde flere matcher fra Norge, svarte han at han har en som heter Lalum, og så vidt jeg har forstått, er dette navnet på en gård i samme område. Så her er det nok mye spennende historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøve "in common with" og sett hvem du får opp da?

 

Hm, ja... Har kikka på det, men vart ikkje mykje klokare. Mange ser ut til å ha aner i Eidsvoll-traktene og oppover Østerdalen, der eg ikkje har noko dokumentert slekt. Nokre få har aner i Romedal, som eg har litt forbindelse mot (bestemor var frå Vingrom, med slekt nedover på både vest- og austsida av Mjøsa), men ingen namn eg kjenner att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Håvard

 

Trond Ø L  tenkte på Gullverket da jeg nevnte bergverksfolk fra Trøndelag.

 

Når du har fått endel flere treff kan du se på "in common" igjen. Før eller siden dukker det opp noen du kjenner igjen. Det har det i all fall gjort for mine treff. I begynnelsen fant jeg ingenting.

 

Romedal er ikke langt fra Eidsvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har undertegnede i mange år samlet, fotografert og skannet materiale for Eidsvoll, og da synes jeg det er merkelig at verken Kari Thingvold eller T. Ø.Lunde har informert meg om denne bloggen

 

Men uansett så vil ikke det materiale jeg sitter på bli liggende på en blogg. Mitt skal ligge på en server som ikke kan bli borte om noen år. Dette har i de siste årene ofte vært et tema, og det må være til alles beste at sjeldent materiale blir lagret trygt. Det var også en av årsakene til at jeg lot NSF få alt arbeid jeg hadde samlet i mange år

 

Og når en forening som NSF gjør plass og sier seg villig til å samle, ta vare på og publisere materiale fra Eidsvoll slik at det blir liggende på et sikkert sted for framtiden, så synes jeg personlig det er noe merkelig at "eiere" av private blogger arbeider i mot dette, og ikke er villig til å dele eller gi fra seg det arbeidet hun/han allerede har gjort. (det siste har jeg skriftelig).

 

I desember i fjor var det en hektisk debatt i forbindelse med at Digitalarkivet skulle stenge det “gamle Digitalarkivet”. Flere av de søkbare kildeavskriftene fra Eidsvoll var ikke overført til det nye Digitalarkivet. I denne perioden lagde vi denne blogggen. Så roet det seg ned. Av private grunner har jeg vært opptatt med andre ting enn slektsforskning siden januar i år. Nå først er jeg igang igjen. Jeg har ikke visst noe om dine planer. Jeg har ikke fulgt med på Brukerforumet heller. Jeg har ikke kjennskap til hva du har samlet av kilder fra Eidsvoll ut over det at du har skannet bygdebøkene, som nå også Nationalbiblioteket har skannet, og at du har fotografert eller skannet overformynderirulle® og lensmannens dødsmeldinger. Hva du har mer, vet jeg ikke noe om. Trond har i mange år jobbet med Eidsvollslekter, og han har hjulpet svært mange slektsforskere med sin kunnskap. Bloggen “Eidsvollsslekter” er et nettsted han kan bruke til det han vil dele med andre. Det ligger ikke noen kilder på bloggen “Eidsvollslekter”, og den er ikke til hinder for at du kan publisere det du har skannet og fotografert.

Jeg begynte å legge ut kilder 16. juli 2007. Ganske raskt kom det flere slektsforskere til med bilder. Noen la ut bildene selv, andre sendte dem til meg. De kildene jeg fotograferte, la jeg ut med en gang. Hver gang jeg la ut noe, informerte jeg om det på Brukerforumet. Det har derfor alltid vært offentlig kjent hvilke kilder jeg har avfotografert. Om noen andre i ettertid har fotografert eller skannet de samme kildene, så er ikke det min skyld.

Siden jeg har aner i sogn hvor kirkebøker var brent, som Eidsvoll, Romedal og Halden, fotograferte jeg mye derfra.

Bildene ble redigert i et program som heter Picasa. Redigeringene blir lagret i en fil, og originalen er uberørt. Om jeg skulle sende bildene til andre for å bli lagt ut på en annen server, vil kvaliteten bli dårligere. Alternativt må jeg lagre kopier av de enkelte redigerte bildene og fjerne originalen. Jeg vil ikke bruke tid på det. Det har vært tidkrevende nok med utallige reiser til Oslo, ventetid for å slippe til for å fotografere, fotograferingen, redigeringen og selve utleggelsen. I det opplegget jeg bruker, har jeg mulighet til å legge en tekst under de enkelte bildene. For svært mange av kildene har jeg skrevet f. eks. Stange, Vang, Løten etc. slik at det er enklere og raskere for brukerne å finne det de er ute etter. Kildene er jo ofte for hele fogderiet. Jeg har diskutert dette med formannen i NSF tidligere, og den muligheten kunne ikke videreføres i NSF.

Ingen av bildene ligger på blogger. På bloggen “Avfotograferte slektshistoriske kilder” ligger det bare lenker til de enkelte album. Alle bildene som jeg har ansvaret for ligger på sikre servere. Jeg har tilstrekkelig kompetanse til å vurdere og ivareta sikkerheten.

Jeg har et godt forhold til Norsk Slektshistorisk forening, hvor jeg satt i styret i 4 år. Vi har en avtale om at de skal få kopier av mine avfotograferte kilder når jeg ikke lenger kan eller vil fortsette å vedlikeholde nettstedet.

For mindre enn 2 år siden la jeg ut en stor menge med kilder som Rune Nedrud hadde fotografert. Så jeg har i det minste hatt tillit hos formannen i NSF.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre mener om hvor slikt materiale skal lagres i framtiden, er selvfølgelig opp til den enkelte, og jeg vil ikke gå inn i en diskusjon om det

 

Jeg valgte å gi alt mitt materiale til NSF mens jeg ennå levde, slik at det blir oppbevart trygt for framtiden.

Det samme har Erlend Mæhlum og Tom Larsen valgt å gjøre, og NSF har fått tillatelse til å publisere det de har fotografert. I først omgang blir det vel 20 militærruller for Eidsvoll, og i tillegg har jeg 10-15 ruller for Fron

 

Når det gjelder kvalteten på bildene så mener jeg at NSFs løsning med systematisk sortering av kildene etter år og type, og med en god mulighet til å forstørre bildene direkte i Web-boken, ikke er noe dårligere enn Kari Thingvolds løsning

med jpg-bilder fra Picasa

 

Dere kan se et eksempel på dette her (bruk forsørrelsesglasset på menylinjen for å zoome)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari,

 

Flott tiltak med ekstra kilder for områder som har tapte primærkilder så som kirkebøker. Dette er brobygging.

 

Ser ikke helt at det skal være noen større problemer med å kombinere den omtalte bloggen og de løsninger som NSF tilbyr. Disse ressursene synes å være komplementære.

 

At vi til tider bedriver noe dobbeltarbeid er ikke til å unngå. Så lenge kildene som presenteres er etterrettelige og ekte, så vil de være gode bidrag til allmenn genealogi.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde, ihvertfall for min del, vært ønskelig med ett felles nettsted, men noe stort problem blir det vel ikke. Håper uansett at partene sørger for lenkeutveksling slik at man kommer til Karis blogg fra NSF og motsatt. 

 

I mellomtiden har jeg skrevet en kort presentasjon på Slektshistoriewiki, artikkelen kan endres når NSFs eidsvollssider er på plass.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Dag. Det var hyggelig. Jeg la ut lenke til oveformynderirullen med en gang. Det burde ikke være noe motsetningsforhold mellom NFS og meg. Jeg har sagt ja til å være leder for en dansk gruppe, og jeg har vel fortsatt ansvaret for kildeportalen i Slektshistoriewiki. Jeg har i all fall ikke fått noe beskjed om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bloggen ligger også en lenke til en midlertidig oversikt over det som allerede er fotografert slik at de som har lyst til å bidra til NSFs prosjekt kan fotografere andre kilder. Direkte lenke til oversikten: lenke.

 

OBS! Jeg kjenner ikke til hva Wangensteen allerede har skannet og fotografert, så det er ikke med. Kanskje han vil opplyse om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSF har alt som Tom Larsen og Erlend Mæhlum har fotografert og som er listet opp her: Avfotograferte slektshistoriske kilder for Eidsvoll, Hurdal og Feiring

 

I tillegg vil følgene bli publisert på NSFs hjemmeside:
 

Døde i Eidsvoll 1815-1855 (2 webbøker)

Konfirmerte kommunikanter i Eidsvoll og Langset 1820-1880 (webbok)

Overformynderirulle for Eidsvoll 1797-1859 (webbok)

Overformynderirulle for Eidsvoll 1816-1846 (webbok)

Stamrulle Eidsvoll 1834-1866 (webbok)

Varetektsfanger fra Eidsvoll 1866-1904 (webbok)

Domsprotokoll for Eidsvoll Tingrett 1848-1866 (webbok)

 

Så har jeg ca 20 militære ruller for Fron og Gudbrandsdalen (webbok)

 

Jeg har også skannet alle bygdebøkene for Eidsvoll, Feiring, Gullverket og Hurdal. og vi vil legge ut en komplett innholdsfortegnelse.

Otto Norheims bøker har jeg også skannet, pluss mange andre slektsbøker for Eidsvoll

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjør begge et fenomenalt arbeide med å samle Eidsvollskilder, Kari også kilder fra andre deler av landet. Jeg vil gjøre dere oppmerksom på et problem som kanskje bare rammer meg, men som likevel er tilstede. Jeg vil poengtere at dette ikke er ment som sur kritikk, og jeg håper det ikke oppfattes som det. Det er sannsynligvis et problem dere ikke er klar over.

Jeg bruker Linux, ikke Windows, og i sin vishet har Adobe, som er skaperen av Flash, bestemt at de etter enn viss versjon ikke vil støtte Linux. Problemet mitt er at bl.a. Flippin'Books er så plass- og prosessorkrevende at det tar en evighet å åpne, og dessuten krever en nyere versjon av Flash enn det jeg kan installere, så den viser isteden innholdet i .html. Der kan jeg ikke forstørre innholdet så mye at jeg klarer å lese det som står i f.eks de omtalte rullene fra Eidsvoll. Det som dessverre gjelder overraskende mange av de avfotograferte kildene, er at de er litt dårlig fotografert - ofte svakt ute av fokus,  og dessuten i farger. Problemet med det er flere: Farger behøves ikke for å fotografere svart/hvit kildermateriale, det gir dessuten et fargeskjær i kopiene som ikke bidrar til severdigheten. Dessuten blir bildefilene kolossalt mye større enn en s/h fil ville være, og bidrar til at f.eks Flippin'Books blir svært mye større enn nødvendig. Så en oppfordring til dere som fotograferer kilder; bruk svart/hvit opptak hvis det er mulig. For meg ville råbildene lagret i et vanlig bildeformat, f.eks. .jpg eller .pdf, være en mulighet til å forstørre dem slik at de blir lesbare. Slik det er for meg nå, gjør dere en ypperlig jobb med å samle en oversikt over kildene, slik at jeg kan gå til et arkiv for å lese originalen. :)

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bildene jeg har lagt ut på Avfotograferte slektshistoriske kilder er i jpg format.

 

Ipad er et godt alternativ til å lese det som er lagt ut på NSFs side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjør begge et fenomenalt arbeide med å samle Eidsvollskilder, Kari også kilder fra andre deler av landet. Jeg vil gjøre dere oppmerksom på et problem som kanskje bare rammer meg, men som likevel er tilstede. Jeg vil poengtere at dette ikke er ment som sur kritikk, og jeg håper det ikke oppfattes som det. Det er sannsynligvis et problem dere ikke er klar over.

Jeg bruker Linux, ikke Windows, og i sin vishet har Adobe, som er skaperen av Flash, bestemt at de etter enn viss versjon ikke vil støtte Linux. Problemet mitt er at bl.a. Flippin'Books er så plass- og prosessorkrevende at det tar en evighet å åpne, og dessuten krever en nyere versjon av Flash enn det jeg kan installere, så den viser isteden innholdet i .html. Der kan jeg ikke forstørre innholdet så mye at jeg klarer å lese det som står i f.eks de omtalte rullene fra Eidsvoll. Det som dessverre gjelder overraskende mange av de avfotograferte kildene, er at de er litt dårlig fotografert - ofte svakt ute av fokus,  og dessuten i farger. Problemet med det er flere: Farger behøves ikke for å fotografere svart/hvit kildermateriale, det gir dessuten et fargeskjær i kopiene som ikke bidrar til severdigheten. Dessuten blir bildefilene kolossalt mye større enn en s/h fil ville være, og bidrar til at f.eks Flippin'Books blir svært mye større enn nødvendig. Så en oppfordring til dere som fotograferer kilder; bruk svart/hvit opptak hvis det er mulig. For meg ville råbildene lagret i et vanlig bildeformat, f.eks. .jpg eller .pdf, være en mulighet til å forstørre dem slik at de blir lesbare. Slik det er for meg nå, gjør dere en ypperlig jobb med å samle en oversikt over kildene, slik at jeg kan gå til et arkiv for å lese originalen. :)

 

Jeg bruker også Linux, men har også Windows 8 som virtuell maskin. Så jeg kan åpne bildene. Men jeg er dessverre enig med Olaf i att en del bilder kan være vanskelig å lese. Jeg undrer på om det er for dårlig oppløsning? Jeg ser på Nedre Romerike 1810 Inntektsskatt>Bild 3 av 41 bildet er på 383 kb. Og jeg har ikke funnet hvordan man kan forstørre deler av bildet for å kunne tyde teksten bedre.

 

Det er lett å være etterklok, men i dag er det flere bra format for digitale bøker som er lette å åpne med forskjellige lesere. Er det mulig og se hvilke som passer best for dette formål?

 

Men, når det gjeller farger er jeg ikke enig med Olaf. All erfaring her i Sverige med Arkiv Digitals fargebilder er att det er en stor fordel og har gjort att de nå har tatt hele markedet for avfotograferte kilder.

 

Jeg har ikke hatt så mye tid i det seneste for å bedrive seriøs slektforskning, følger bare med litt i vad som skjer her på forumet og håper på bedre tider. Med jeg har en del personer hvor jeg håper disse avfotograferte kildene kan gi løsning. Jeg er derfor takknemlig for att dere har gjort dette tilgjengelig. Alternativet for meg å reise til Oslo er ikke noe reelt alternativ.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg la ut noe, men ser nå at muligheten til å forstørre bildene ser ut til å ha forsvunnet. Det har jeg ikke vært klar over før nå. Tidligere var det "et forstørrelsesglass" som en kunne trykke på og få et større bilde. Det er beklagelig. Da må ny løsning vurderes.

 

Jeg la ut de første kildene for 8 1/2 år siden, så vi har jo hatt glede av Picasa album ganske lenge. Når en har fulgt utviklingen fra hullkort på 60-tallet, til datamaskiner med terminaler over på dos-PC, så windows-PCer til Mac og Ipad, pluss en mobil-tlf i lomma med internett hvor en enn er, så skal en vel takle dette også. Vi har vidunderlig dataverden med all mulig informasjon, samt rask og lett kontakt med mennesker over hele verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info: fravær av 'forstørrelsesglass' i Picasaløsningen kan delvis kompenseres ved hjelp av 'Full Screen' og deretter F11. Riktignok noe tungvint der en ønsker å se på flere bilder i en større serie avfotograferte bilder, fordi 'bla'-funksjonen ikke virker når en er i 'Full Screen/F11' modus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo "Full Screen" gir noe bedre resultat, men det er fortsatt så att man ikke får med seg alt. Spørsmålet er, er alt fotografert i lav oppløsning, eller er det Picasa som drar ned på oppløsningen når man laster opp bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av det jeg har lagt ut har jeg i bedre oppløsning. Det jeg har lastet opp er komprimert til dårligere oppløsning slik at bildene ikke tar så mye plass. Det er jo ikke så stort problem mer, så mye kunne vært lastet opp nå til et bedre format. Det er noen tidligere som har spurt meg om jeg har et spesielt bilde i bedre format, og da har jeg sendt på e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.