Gå til innhold
Arkivverket

Eidsvollsslekter - blogg


Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Jo "Full Screen" gir noe bedre resultat, men det er fortsatt så att man ikke får med seg alt. Spørsmålet er, er alt fotografert i lav oppløsning, eller er det Picasa som drar ned på oppløsningen når man laster opp bildene?

 

I tilfeller med svak skrift eller vanskelig lesbarhet av andre grunner, har jeg løst problemet ved å  downloade til egen maskin og deretter zoomet til ok lesbarhet vha feks PhotoShop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lastet opp med litt bedre oppløsning enn Erlend, men alle originalene er fotografert med høyest mulig oppløsning. Fotoforholdene på arkivet var dårlige, spesielt den første tiden. Noen av bildene kunne derfor bli litt uskarpe. Det var automatiske persienner som gikk ned i sollys. Da ble det litt for mørkt.

 

Om vi sier at denne løsningen har vært god i 8 år, så er det ganske lang tid for en dataløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det som en parallell til mormonernes fotografering av kirkebøker til dagens løsning fra Digitalarkivet. Vi har et antall entusiaster som har digitale fotografier av originaler og ikke har en moderne plattform for å vise resultatet. Jeg er ikke kompetent til å gi forslag til løsning, tror ikke NSFs nåværende løsning er den rette, tror ikke att Digitalarkivet gjør en pensjonatløsning for fotograferte så som det er for databaser, men håper de som har kompetanse kan gi forslag til hvordan vi kan bevare denne verdifulle skatt for framtiden. Helt enig Kari, åtte år er en evighet i dette miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari, jeg har brukt arkivet ditt med stor glede, så som jeg sa: Ikke ta dette som sur kritikk! :) Jeg registrerer jo også Erlends notat at det er lagt ut bilder som er mere komprimert, og at forstørrelsesmulighter er forsvunnet, så jeg tar ikke helt feil i mine observasjoner. Det er forøvrig bare på nyere kameraer jeg vet at det er kommet svart/hvit mulighet med betydelig mindre størrelse på bildefilene, tidligere digitale kameraer laget bare et s/h bilde av et fargebilde, så den opprinnelige størrelsen på fargebildet ble beholdt. Vi vil vel ikke tilbake til å framkalle s/h film!

Uansett er disse arkivene et strålende tiltak som fortjener all ros!

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke innlegget ditt som kritikk, Olaf. Jeg kjøpte et eget kamera som var spesielt godt til dokumentfotografering. Det gikk i gulvet på Riksarkivet og er ikke lenger brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google kan vise bildealbum på en annen måte. Her er det et "forstørrelsesglass" øverst itl høyre. Her er lenke til en tilfeldig valgt kilde: https://goo.gl/photos/HwpB5mFQoYEpno4k9

 

Det er også mulig å forstørre mer ved å bruke ctrl +

 

Er dette godt nok?

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene av de to rullene som er lagt ut på NSF ser slik ut i "ny gogglevisning":

Eidsvoldske Compagnie 1847 Mandskabstegnings Rulle : https://goo.gl/photos/8B8vJaoVfPScMf6W8

 

Kilden sannsynligvis fotografert med persienna nede på fotorommet og er noe uskarp pga dårlig lys, men godt leselig i på begge nettstedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kari,

 

Mye bedre, men jeg tror att på sikt skulle man gjerne ha en enda bedre løsning om noen har resurser (tid) til å arbeide videre med det.

 

På det første eksemplet fikk jeg fram en veldig fin tekst som knapt behøve forstørres for å leses. Med andre ord det burde gå ganske raskt å bla i gjennom alle bildene for å søke. Problemet jeg hadde var att kjære Google la seg i om jeg skulle laste ned bildene til egen maskin og annet. Det løste jeg med å velge "privat surfing" (heter det så på norsk også?). Da kjente Firefox ikke av att jeg har Google konto så jeg kunne lett bla, velge forstørring etc. Men jeg fikk ikke cntr +/- til å forstørre/forminske. (Skall titte mer på det).  Jeg har to skjermer på min PC, en er vridd vertikalt og gjør det nesten unødvendig med forstørrelse.

 

Det andre eksemplet rullene fra 1847 er fortsatt litt vanskelig å lese, men absolutt bedre enn tidligere.

 

Og til Olaf,

Jeg håper fortsatt att alle fortsetter med å fotografere i farger. Min fem år gamle PC har absolutt ingen problem med å bla igjennom bildene på Picasa. 

 

Mvh

Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny løsning krever vel litt øvelse. Kildene må fortsatt fotograferes i farger. Svart/hvitt er ikke aktuelt.

 

Er også positiv til andre løsninger om resultatet blir bedre. Nå blir det litt arbeid med å lage nye lenker. Jeg får ta det etterhvert.

 

 

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alt arbeidet, Kari. Bildene som vises med GooglePhotos er enkle å forstørre, og skarpheten stilles automatisk inn ved forstørrelse innenfor Googles grenser. Extra forstørrelse med ctrl+ vil ikke forbedres mht. skarphet, men det er uansett en mye bedre løsning.

Det irriterer imidlertid grenseløst at det ligger et Google-banner i overkant som begrenser skjermstørrelsen, og at det popper opp en innloggingsoppfordring hele tiden i underkant av bildet. På en liten skjerm blokkeres faktisk halvparten av skjermen til tider, så lenge man befinner seg på oversiktssiden. Jeg har forsøkt 'private browsing' og blokkering av Google cookies og popup windows uten hell. Er det instillinger som kan gjøres av den som legger inn bilder som kan forhindre dette?

 

Niels, jeg forstår fortsatt ikke hva farger bidrar med ved dokumentfotografering, så lenge det ikke er fargekodede tekster.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løst problematikken med store dokumenter ved å ha mulighet til å sette bildet / dokumentet i fullskjerm, navigasjon og zoom ved bruk av mus. Løsningen kan sees her: http://family.brudvik.org/artikkel/innkreving-av-gjeld-forhistorie-matte-selges/ - ville det evt. være en god nok løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.