Gå til innhold
Arkivverket
Tove Bodin Bratlie

Even Johannessen Hatterud, f. 1/11-1840, Biri, Oppland. Hvor har han fått Hatterud fra?

Recommended Posts

Tove Bodin Bratlie

Hei,

Har problemer med å finne ut hvor Even Johannessen har fått navnet Hatterud fra.

Foreldrene bodde på Lønnum, Biri, når han ble født.

Hans far heter Johannes Larsen, født Biri omkring 1802.

Hans mor Agnethe Eriksdatter, født 15/4-1811 Biri.

Even giftet seg med Ingeborg Larsen Bratten, fra Stor-Bratten, Veldre Ringsaker.

De fikk en datter Ingeborg Evensdatter Hatterud, født 22/10-1866.

I 1865 bor Even på Tretsven i Veldre.

År !900 bor Even på Tørustad i Ringsaker.

Vennlig hilsen

Tove

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Weberg

Hei!

Kanskje forklaringen ligger her:

På Hatterud i Biri ved FT1865 finner vi husmann og blikkenslager Børre Larsen. Han er gift med Ingeborg Larsdatter f. på Biri ca 1804.

Dette paret ble gift 8.nov.1829. Det opplyses at Ingeborg er fra Lønnum-eie og at hennes far het Lars Johansen.

Denne Lars er nok muligens identisk med den Lars Johansen Lønnum som er farfar til Even, slik at Ingeborg Larsdatter i så fall er søster av Evens far. Det ser ikke ut til at Ingeborg og Børre hadde egne barn, slik at det er mulig at Even vokste opp hos sin tante. (Dermed en munn mindre å mette for husmannen Johannes på Lønnum) Dessverre mangler det kirkebøker fra Biri, slik at dåpen til både Ingeborg og Johannes ikke kan sjekkes, ei heller Evens bosted ved konfirmasjonen.

mvh jan w

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tove Bodin Bratlie

Du har rett. Det er ikke lett å finne noe på Biri i og med at kirkebøkene savnes,

men det du skriver her høres sannsynlig ut.

I folketellingen ser jeg navnet Agnethe Johannessen, født omkring 1837.

Kan hun være søster til Even?

Det er så mye merkelig med etternavn i vårt land, så jeg bestemte meg, den her gangen, for å gjøre et forsøk på å finne kilden til navnet.

Jeg har en slektbok her over Leene-ætten i Furnes. Der står Even med navnet Even Børresen Hatterud.

Kan han ha vært adoptert, helt enkelt?

Even giftet seg nemlig "riktig fint", med en datter på Stor-Bratten i Veldre, Ringsaker.

Takk for hjelpen.

Om du finner mer, så er jeg glad for det.

Tove

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Weberg

Det ser ikke ut til at Even hadde ei søster ved navn Agnethe. Hans foreldre ble gift 31/3-1838. En rask sjekk på FS ga følgende søsken til Even:

Maria (1838) - Marthe (1843) - Lars (1846) - Johannes (1848) - Ole (1851) - Andreas (1854) NB! Hvis du er interessert i Evens søsken, bør du sjekke disse opplysningene mot kirkebøkene.

Nå eksisterte vel kanskje ikke adopsjon slik vi kjenner det, på denne tiden, men det er jo ikke umulig at de hadde "tatt Even til seg". Jeg vet i alle fall om et tilfelle fra min egen slekt hvor ei jente kom til sin barnløse gifte tante, selv om jentas foreldre og søsken levde i beste velgående i samme bygda. Denne jenta ble gjort til testamentarisk arving av sine "steforeldre" og arvet en meget bra gård.

mvh jan w

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tove Bodin Bratlie

Jeg tar gjerne med Evens søsken. Det gir jo en viss forståelse av situasjonen,

men det viktigste var å forstå hvorfor han hette Hatterud.

Du har gitt meg en rimelig forklaring på det hele, så den tar jeg "rakt av".

Jeg hjelper en slekt på Hemarken med dette,

og jeg er sikker på at de også godtar ditt svar.

Vi kan ikke komme på noe bedre.

Takk igjen.

Tove

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.