Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker å finne en far og sønn i skomakerlauget Kristiania


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Søkeord skomakerlaug
http://www.arkivportalen.no/side/forside
gir ingen treff for beg. av 1700-tallet.

Kan dere vise veien fram til dette registeret, som må finnes et sted, men hvor?

Jeg leter etter en Envold Larsen, f. 1678 og hans sønn Erik Envoldsen, f. 1701. Envold
skrives også Ingvold. Sønnen Erik Envoldsen ble begravet i Slottskirken, og jeg antar
at han var skomaker for det militære. Men en skomaker måtte vel ha medlemsskap i lauget,
vil jeg mene, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å følge oppgitt lenke kommer jeg til en mappe datert 1735, men blir ikke klok på det. Kan du forklare: er denne mappen tom, hvorfor står den der da... se vedleggpost-8296-0-17992300-1449848378_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mappen er nok ikke tom, den er bare ikke beskrevet på underliggende nivå i den arkivkatalogen du fikk lenke til. For å se hva mappen inneholder, må du komme på lesesal.

Det var ikke alle skomakere som var medlem av skomakerlaug, dessuten gir bevarte arkiver etter laug som regel ikke større mengder informasjon om laugsdeltakerne. Dessverre. Men skomakere i byene kunne ha borgerskap og dermed være registrert hos magistraten. Det er lagt ut registre som dekker Christiania på 1700-tallet  .  Noen borgerbrev er bevart  , og i sesjonsprotokoller   kan det foreligge enkelte opplysninger i forbindelse med behandlingen av begjæringen om borgerskap. Det er jo også en liten mulighet for at det kan være opplysninger i militærarkiv – for skomakere i militære enheter. Slike arkiv før 1814 befinner seg i Riksarkivet. Som regel finnes det ikke svært mye opplysninger om den enkelte skomaker tilbake til 1600-tallet frem til tidlig 1700-tall. Man må ofte lete i bevarte kilder knyttet til skifte, rettergang og ikke minst skattemanntall. Noen ganger er man heldig.

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.