Gå til innhold
Arkivverket

Et uægte drengebarn kaldet Ole


Kristen Rekdal
 Del

Recommended Posts

Hei,

Skulle gjerne hatt hjelp til fullstendig tyding av denne innføringa:

 

Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16042&idx_id=16042&uid=ny&idx_side=-251

 

På side 504, 9 linjer ovenfra og 6 linjer nedover står det, såvidt jeg kan tyde, noe om '.....Døbte et uægte drengebarn kaldet Ole......'

Jeg greier ikke tyde alt, så jeg ville sette stor pris på litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med et par navn her, men ellers skulle det være omtrent slik

 

Døbte  et uægte drengebarn kaldet Ole. Spon. Anne Christensdatter Lersvog, Ingebor Pedersdatter ibid, Erich Erichsen ibid, og Ole .....dsen ibid. Faderen til dette barn blev angivet at være drengen Anders Christensen .....dal, som siden ikke formedelst Vankundighed har staaet til Confirmation, og moderen quindfolket Anne Jespersdatter Sellesnæs. Dette hendes 2det, men drengens 1te lejermaal. Ingen af dem har siden angivet sig for mig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ytterligere innsats :-)

Jeg tror kanskje at etternavnet er skrevet "Rækdal".

Navnet ble ofte skrevet med æ den gangen, i samsvar med lokal uttale.

 

Og den ukjente fadderen heter nok Ole Ahredsen, Ahred eller Aret var et ikke helt uvanlig navn i Vestnes.

 

Igjen tusen takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uteglemt fadder samt litt småpirk:

 

Døbte  et uægte drengebarn kaldet Ole. Spon. Anne Christensdatter Lersvog, Ingebor Pedersdatter ibid, Christen Christensen ibid., Erich Erichsen ibid, og Ole .....dsen ibid. Faderen til dette barn blev angivet at være drengen Anders Christensen Rekdal, som endnu ikke formedelst Vankundighed har været til Confirmation, Og Moderen Quindfolket Anne Jespersdatter Sellesnæs. Dette hendes 2det, men drengens 1te lejermaal. Ingen af dem har endnu angivet sig for mig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.