Gå til innhold
Arkivverket

Yrke: masskerske - noen som vet?


Egil Johannessen
 Del

Recommended Posts

Eller så kan hun hjelpe faren, som er maler, med å maskere det som ikke skal ha maling på seg? Bare et forslag.. :)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vert mest gissing, men eg tenkjer det har anten med (fiske-)garn å gjere (knyte masker), eller med ølbrygging (men der er vel mask er vel eit restprodukt, og ikkje ein del av prosessen?).

"Maske" (v.), av tysk "maschen", kan også tyde (å) blande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... eller med ølbrygging (men der er vel mask er vel eit restprodukt, og ikkje ein del av prosessen?).

 

Meskinga er ein del av bryggeprosessen, der ein blander malten med vatn og varmer opp for å trekke ut malten til resultatet - vørteret - som så brukast vidare. Restproduktet, i stor grad fiber og noko stivelse som ikkje er omdanna til sukker, vert kalla mask og brukast ofte til dyrefor (men er òg ypperleg til baking av menneskeføde).

 

 

Elles meiner eg å ha sett maskerske forklart som syerske på tekstilfabrikk (dvs. med maskin, ikkje for hand)...

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som har dette yrket i 1910, noen arbeider innenfor trikotasje:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036458016678

Jeg tror Carstens Schanches forklaring ikke er så dum. Jeg er oppvokst i en tid da man tok vare på det man hadde fordi det ikke var overflod, men tvert imot mangel på visse ting. Hvis et klesplagg raknet, for eksempel silkestrømper, ble masken som raknet, fanget opp ved at man masket den opp. De fleste gjorde det nok selv, men i noen tilfelle oppsøkte man en ekspert i en trikotasjebutikk f. eks.

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1910?

 

fornavn=&etternavn=&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=Maske*+trik*&fodselsaar=&fodested=&alder=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&type=person&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt på 1950-tallet husker jeg hvor fornøyd min mor var over og endelig kunne levere raknede strømper inn for oppmasking. Og arbeidet var førsteklasses uten spor etter tidligere uhell. Husker jeg ikke helt feil, så var prisen pr maske 10 øre pr maske i kreppstrømper, men hele 25 øre pr maske i nylon-/silkestrømper. Kreppstrømpene var for hverdagsbruk. Før dette ble tilgjengelig i en butikk måtte visstnok enhver stoppe strømpene selv etter beste evne - mange strømper ble nok bare kastet...

 

Grete

(personlig oppmasker anno 2015...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.