Gå til innhold
Arkivverket
Roar Brynlund

Dåpsdato på Helgeland i 1812

Recommended Posts

Roar Brynlund

Hei
Håper noen hjelper meg med å tyde en kirkebok for Alstahaug.

En av mine aner Johan Jørgen Nilsen ble fødte på Hestad på Dønna og døpt 18 oktober 1812 (21 søndag etter Trinitatis). Dåpsdato iht Familysearch lenke under:
https://familysearch.org/search/record/results?count=20&englishSubcountryName=Nordland&query=%2Bgivenname%3AJohan~%20%2Bsurname%3ANilsen~%20%2Bbirth_year%3A1810-1815~%20%2Brecord_country%3ANorway%20%2Brecord_subcountry%3A"Norway%2CNordland"

Men når jeg går til kirkeboken for Alstahaug finner jeg for Stamnes kirke ikke 21 søndagen etter DT, men på høyre side 210 finner jeg en  Johan Jørgen? men ikke foreldrene, samt at jeg ikke klarer å tyde noe som er skrevet rundt dåpen? til Johan J.  der. Lenke til side:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A08 (1801-1819), Kronologisk liste 1813, side 210.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-209

Han kan enten ha blitt døpt i Stamnes- eller i Herøy kirke. Geografisk var lettes å seile til Stamnes kirke, som er rett over fjorden, men halve Dønna tilhørte Herøy men dit er lengre vei. I kirkebok for Alstahaug 1801 - 1819 (som er noe forvirrende) er det flere kirker som er tatt med deriblant Herøy og Stamnes.

Håper på hjelp

Hilsen

Roar Brynlund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Det står "Stamnæs" øvst på sida, og dagen er "21 Sønd. e. Tref.".

Skrifta/fotograferinga er ikkje den enklaste å lese....  men forsøksvis, og med ein del atterhald:
"Uægte Johan Jørgen. Mod: Pige Maritte(?) Ingebrigtsdr Hestad be-

svangret av drengen Nils Johansen do. Sp: ...."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roar Brynlund

Takk for svar Ivar.

Da var dåpsdagen som jeg tok fra Familysearch riktig, og foreldrenes navn er de samme som jeg har ifm med andre barn de fikk senere. Med andre ord det var den rette Johan Jørgen som ble døpt i Stamnes kirke og var innført på side 210 som du stadfestet.

Takk igjen.

Hilsen

Roar Brynlund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.