Gå til innhold
Arkivverket

Skilsmisse 1935 og skifte 1936, Bergen


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Ved en vielse i 1936 finner jeg en anførsel ved brudgommens navn. 

 

Vielse nr. 144:

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Sandviken, Klokkerbok nr. D 2 (1929-1953), Ekteviede 1936, side 75b-76a.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=43346&idx_id=43346&idx_listetype=vi&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-74

 

Det dreier seg om skilsmisse 27 februar 1935 og skifte 7 desember 1936.

 

Er det mulig å få vite hva navnet på den første hustru var og hva skiftet sier ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er gift i Laksevåg Kirke 25/10-1930 med Eidth Karine Mosby f. 30/11-1912, hun ble gift 2g. Borgerlig i Midthordland 20/9-1941 med Nils Johannes Hagbart Wingård f. 10/4-1901 i DK Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bør vel flyttes til Statsarkivet i Bergen, som er de rette til å svare degnår det gjelder din spørsmål.

 

Nå er den flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har lagt fram en skifteattest datert 7. desember 1936. Jeg har sjekket utlodningsprotokollen for Bergen skifterett. Det er ikke vist til noe skifte hos Hjalmar Monsen, slik at det rimeligvis er en attest fra skifteretten som sier at det ikke er nboe grunnlag for å gjennomføre fellesboskifte, og at skifteretten derfor ikke hadde noe å innvende mot at han inngikk nytt ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har lagt fram en skifteattest datert 7. desember 1936. Jeg har sjekket utlodningsprotokollen for Bergen skifterett. Det er ikke vist til noe skifte hos Hjalmar Monsen, slik at det rimeligvis er en attest fra skifteretten som sier at det ikke er nboe grunnlag for å gjennomføre fellesboskifte, og at skifteretten derfor ikke hadde noe å innvende mot at han inngikk nytt ekteskap.

 

Jeg tenkte kanskje at det var noe slikt,siden tidspunktet falt sammen med vielsen hans.

 

Takk for hjelpen. Kjekt å få det bekreftet.

 

- og god jul :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.