Gå til innhold
Arkivverket

Florø - første del av 1900-tallet


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å lage en vri på mitt innlegg fra 21. november 2015:

 

Charlotte Marie Karlsen ble født 19.12.1885 i Strusshamn på Askøy - nærmere bestemt Krokåsvåg.

Foreldrene far husmann og fisker Karl Larsen fra Voss og Martha Kristine Pedersdatter fra Fitjar. 

Charlotte var en av fire barn som vokste opp på Askøy.

 I 1910 har Charlotte flyttet til Florø hvor hun får datteren Ester Mathilde med skipper Jonas Stefanus Johnsen.

I 1915 bor Charlotte fremdeles i Florø og får datteren Edna Constanse med smed Ingvald Monsen fra Tennebø.

Edna Constanse vokste opp som pleiebarn hos fisker Lyder Pettersen og hans kone Anna Marie Madsdatter i Florø og tok Pettersen som etternavn.Hun ble også konfirmert der.

Ester vet vi lite om fra oppveksten - ikke mer enn at hun giftet seg i Bergen i 1939.

 

Mine spørsmål er om det er noen som kjenner til Charlotte Karlsen og hennes datter Edna Constanse Pettersen ?

Døde Charlotte i Florø, eller flyttet også hun på deg ?

 

Hvor vokste Ester opp? Hvor ble hun konfirmert ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen til Ester står det at hun ble konf. i Florø 1925 og at Charlotte er død

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17156&idx_id=17156&uid=ny&idx_side=-108
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10051105300110.jpg

 

Endret av Carsten Schanche
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig, Carsten!

Det står at Ester ble konfirmert i Florø, og at Charlotte er død.

 

Men det er dette som er så vanskelig å få bekreftet?

Også når Ester flyttet til Bergen....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente: Om du ikkje har mykje anna spennande å finne på i romjula, så ta ein tur opp på Statsarkivet.

 

Eg var for ei stund sida inne og gjekk gjennom kommunale folketellingar over røysteføre for Kinn på 1930-talet. Eg meiner også at dei hadde for Florø. Du bør kunne finne Ester der, og kanskje identifisere ca. når ho flytta til Bergen ut frå det. Du bør også kunne finne ut kor ho budde i Florø.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe mer om Charlotte Karlsen og hennes 2 barn i Florø eller Bergen ?

Kan der  være enda en datter, Ellinor eller Sussi ?

 

mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.