Gå til innhold
Arkivverket

Svensk innvandring til Trøgstad i Østfold før 1670


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

I en DNA-test av meg fra 2012 stod det at en eller flere av mine aner er svensk. Disse
forfedrene gjenstår det å identifisere. Leteområdet, geografisk og slektshistorisk, er
etter lang tids slektsgranskning, innskrenket til noen få personer og steder.

Alle mine anetavler er fylt ut, bortsett fra en liten ukjent gren i Østfold, før 1670.
Siden dette fylket grenser til Sverige, Värmland og Bohuslän, gjetter jeg på at det er
tidlige innvandrere.

Spørsmålet er da: Hvem kan det ha vært, og finnes det flere etterkommere enn min slekt.
Jeg har fått et tips om Gløersen, og vil med glød(!) gjennomgå anelinjer derfra. Men er
det flere gamle innvandrede svenske forfedre som dere vet om? Gårder i Østfold som er aktuelle
er Kjesegg, Grevegg, Tveita og Haugen i Trøgstad, men det kan også være røtter i andre
kommuner og på andre gårder.

 

Kom med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering. Nå har jeg nettopp fått vite at etter 1658 og 1660 var det innvandring fra Bohuslän, som før den tid var norsk territorium.

 

Så vil jeg spørre om noen her eier CD-ROM "Emibas emigrantregister för Sverige", og kan gjøre et oppslag på utvandrere fra Västra Götaland for perioden 1600-1670.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensker i Østfold 1710; https://picasaweb.google.com/erlendem/StfoldManntallOverSvensker1710?feat=directlink

Dessverre ikke noen for Trøgstad, siden Heggen og Frøland tilhørte Akershus.

Svensker i Heggen og Frøland fogderi 1734-35:http://picasaweb.google.no/erlendem/HeggenOgFrLandFogderiManntallOverSvensker17341735

Svensker i Rakkestad fogderi 1734; http://picasaweb.google.no/erlendem/RakkestadFoderiManntallOverSvensker1734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk og pris til dem som har vært på arkivene og avfotografert kilder. Bildene er sylskarpe og det er en fryd å lese klerkens sirlige håndskrift. Nei, jeg fant ingen fra såå gamle dager som midten av 1600-tallet. Men innvandrere fra Värmland og Bohuslän var jo på det tidspunkt dansk-norske borgere, og ikke svensker av nasjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.