Gå til innhold
Arkivverket

Thomas von Westen Hammond


Gunnar Øra
 Del

Recommended Posts

Helt ny på dette, men her er problemet mitt. Pløyer gjennom gamle kirkebøker med denne karen, men sliter litt med å finne ut hvor han oppholdt seg før han kom til Ytterøy i N.T. i 1772.(har også kontroll på Røros) Han var da 41 år og opplysninger om han før dette ligger helt sikkert der ute, men jeg kan vel sies å være litt ny på dette.

 

Han ble født Thomas Hammond i 1730 i Meldal, døpt 1/11

 

Skal visst nok ha giftet seg i 1760, men sliter med å finne vielsen i kirkebøkene. Konas navn : Margrethe Christine Tønder

 

En Tomas Hamon er fadder i korskrken i Bergen i 1765, noe som gir mening, for på disse tider var det en prest i Bergen ved navnet Thomas von Westen Angell, som og kan kanskje ha betydning for min Thomas. Det var vel det. All hjelp og info taes imot med takk. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Thomas Von Westen Hammond

Norway Marriages, 1660-1926

marriage:
21 April 1760
Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway
spouse:
Margretha Christina Tonder

 

Kirkebøker, 1679-1931

Author: Den Norske kirke. Nidaros domkirke (Trondheim)

https://familysearch.org/search/catalog/results?count=20&query=%2Bfilm_number%3A126821

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant han i minestralboka over forlovede, men klarte å tyde corpuleret og signaturen hans burde satt standard for hvordan man burde ført kirkebøker. Takk. Da håper jeg at noen andre kan ha noen opplysninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nevnt i skiftet etter sin onkel Edvard Johansen Hammond i Trondheim, skifte sluttet 25/7-1754. Det står ikke i åpningen av skiftet hvor brorbarna bor, men flere av arvingene, bor i byen. Skiftet er ikke skannet, så oppslag må spørre statsarkivet om.

Ligger i arkivet etter Byfogden, Serie 3F Skiftedokumenter, litt usikker på om det var i pakke 8, 9 eller 10 som er for 1754.

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nevnt i skiftet etter sin onkel Edvard Johansen Hammond i Trondheim, skifte sluttet 25/7-1754. Det står ikke i åpningen av skiftet hvor brorbarna bor, men flere av arvingene, bor i byen. Skiftet er ikke skannet, så oppslag må spørre statsarkivet om.

Takk, da blir det en tur på Dora i Trondheim etter Jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Trolovede 1760, uten sidenr. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2329&idx_id=2329&uid=ny&idx_side=-371

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050613031298.jpg

Ja, fant den, skal bruke litt tid på å bli vant med den håndskriften, men hr. og meldaling vet jeg så da er det bare å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg ikke klar over, men det var sikkert etter Garmans ønske, lite bruk for Jekter på Røros. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg ikke klar over, men det var sikkert etter Garmans ønske, lite bruk for Jekter på Røros. Takk

Her er det mye artig, spesielt Hans Bernhoft som dør i et heftig raseri, det kan man faktisk se i innføringene hans fra den tiden, halvbroren hans som tok over i 8 mnd slet med det samme raseriet tror jeg. Takk skal du ha .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.