Gå til innhold
Arkivverket

Trøgstad Ministerialbok 1680, dåp med påflg. Introd.


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Dåp av Erich Hougens B. N. (blankt felt) klarer jeg å tyde, men kan dere lese hva som er siste ord i introduksjonen nederst

 

Erich Hovens Cvinde. _______

 

post-8296-0-81458700-1450457013_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke er bedre, da kan man forstørre bildet:

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 1 (1645-1707), Kronologisk liste 1680, side 169.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7473&idx_id=7473&uid=ny&idx_side=-160
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061018050279.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det er bedre med lenke, neste gang vil jeg heller bruke det. Og dessuten står det Cuinde, med u.

 

Kan dette ordet være Ostø, dvs. gml skrivemåte for Ostøy (Bærum), hva syns dere.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erich Hovens Qvinde, oster., leser jeg.

Siden dette er i Trøgstad, så er det vel lite sannsynlig at gårdsnavnet skulle komme fra Bærum? (Jeg har ikke funnet noen gård i Trøgstad som passer med oster, bare så det er sagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Ostø i Bærum virker søkt. Kan det være fornavnet Asta som er forvansket til Ostæ. Den siste bokstavens første bit er bleknet, men det kan være en æ. Fordi krøllfasongen ligner på siste del av kolonneoverskriften "Sepülti. æ." der æ er en forkortelse for Ætat, dvs. alder.

Du har kanskje erfaring med å søke på FamilySearch, og vet at der er det lagt til opplysninger som ikke står i kirkeboken. I oppføring for dette dåpsbarnet har FamilySearch tilføyd at moren heter Anna. Og det finnes en vielse forut for denne dåpen med Jon Hougen og Anna Jonsdtr, så det er ikke usannsynlig. Du forstår, sant. Og så har dette tydingsproblemet av introduksjonen oppstått. For inngangskonen her heter ikke Anna, tydeligvis. Men forklaringen kan være flere Jon Haugen som døper sitt barn i samme tidsrom, en med kone Anna og en med Ostæ/Asta.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kan heller ikke få det til å bli Anna/Anne, men i dette tilfellet heter jo mannen Erich, ikke Jon, så hva Jons kone heter er vel lite relevant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.