Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale: Den norske kirkes embeter og prester 1700-1900


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

Er dette den beste skarpheten dette interessante materialet kan fremvises i?

 

Har funnet interessante opplysninger ang. mitt etternavn på s. 5, men deler av disse er vanskelige å tyde selv med kraftig forstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2

Merkelig, hos meg er skriften tydelig nok: Aalborg

 

Ellers har jeg tatt en sjekk av dette materialet, og som sekundærkilder flest inneholder det en del feil, men det er absolutt interessante opplysninger å finne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette den beste skarpheten dette interessante materialet kan fremvises i?

 

Har funnet interessante opplysninger ang. mitt etternavn på s. 5, men deler av disse er vanskelige å tyde selv med kraftig forstørrelse.

 

Rent generelt blir ikke bildekvaliteten bedre enn utgangspunktet, dvs. bildekvaliteten på mikrofilmen som er skanna.

 

Så er det slik at bildene, uavhengig av forstrørring, inneholder et bestemt antall piksler i høyden og bredden. Ved forstørring vil bildene derfor etter hvert framstå som kornete (pikselerte). Bildene blir altså ikke nødvendigvis enklere å lese ved forstørring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til #4 for svaret.

 

At forstørrelse ikke nødvendigvis gjør det mer leselig er jeg klar over. Men det er litt synd at en i utgangspunktet såpass lett lesbar skrift som her likevel skal by på litt problemer pga. oppløsningen.

 

Til #3:

 

Mange av av navnene er greit lesbare (i det jeg har sett på), men en del detaljer er tyngre å tyde. Og mitt syn med briller er skarpt nok, så det er ikke problemet. 

 

 

Ser at materialet inneholder en del opplysninger om til dels ukjente slektssammenhenger mellom omtalte personer, men er litt i tvil om dette alltid stemmer. Gjør det faktisk det, kan det være interessant nok! Her gjelder det problemer som står uløste selv etter litt lengre nettdebatter. Finner også at enkelte personer oppgis med andre patronymer enn nåtidige (muligens litt tvilsomme) nettdata beretter. (Dette gjelder flere slekter Tostrup i Midt-Norge, som i herværende materiale påstås å henge mer sammen enn jeg har sett noe annet sted. En må jo lure på om det er tatt rett ut av løse luften eller faktisk er observert i dokumenter, f.eks. gamle skifter. Slike kan jo beskrive sidelengs slektsskap særlig ved skifte etter barnløse eller ved angivelse av hvorfor en person er verge.)

 

Tillegg 20.12.2015:

 

Ang. Tostrup i Trøndelag så beretter dette materialet at hr. Svend (Henriksen? eller Jacobsen?) Tostrup i Åfjord og kjøpmann Carsten (Svendsen? eller Henriksen?) Tostrup i Trondheim, visstnok født i eller ved Flensburg, er grandnevøer av kapteinløytnant Jacob Friderichsen Tostrup i Meldal. En høyst interessant opplysning hvis den er reell. Dette bør jo diskuteres i et eget tema, men nå like før jul er kanskje ikke aller beste tidspunktet for det. Et sideblikk bør også gjøres til slekten med samme etternavnet fra Lista, som påstås å komme både fra Sjælland og Ribe / Flensburg. Denne bruker faktisk noen av de samme fornavnene som slekten i Trøndelag. Leksikalt hevdes det hardnakket at disse slektene ingenting har med hverandre å gjøre, men jeg er ikke fullt så skråsikker på det.

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man søke her? Min oldefar var prest og prost i Evenes både før og etter 1900 (døde i 1921 og stod i embetet fram til da). Men jeg finner ham ikke ved søk på verken fornavn eller etternavn. Han het Jakob (Jak) Jensen Anderssen, født 1850 i Brevik.

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man søke her? Min oldefar var prest og prost i Evenes både før og etter 1900 (døde i 1921 og stod i embetet fram til da). Men jeg finner ham ikke ved søk på verken fornavn eller etternavn. Han het Jakob (Jak) Jensen Anderssen, født 1850 i Brevik.

 

 

Oldefar var nok prest i Ofoten (prestegjeldet der Evenes var hovudsokn), http://arkivverket.no/URN:db_read/db/62575/112/

 

Og han står under "Andersen" - etter ein del andre med det etternamnet, her: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/62576/10/

(Andersen byrjar på sida framom)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.