Gå til innhold
Arkivverket

Endringer på DA uten å gi beskjed


Finn Karlsen
 Del

Recommended Posts

DA har endret systemet for søk ved ikke lenger å godta søk på to bokstaver + søketegn. Nå må man bruke minst tre bokstaver. Det er nå så, men det minste man kunne forvente var at DA informerte om dette på en forsvarlig måte.

 

Argumentasjonen for endringen er at det er blitt for tungt for serverne. Hallo! Vi lever i 2015, snart 2016. 28 mill records er vel det som de "store" databasene kan få i tillegg i løpet av ei uke! Og da skal vi her i landet ikke ha kraft til å kunne søke med to tegn eller ha søk som gir mer enn 1000 treff.

 

Det aller verste opp i dette er at dersom du prøver et slikt søk, får du null treff, uansett hva du gjør. Dersom du fyller ut tre felt med "godkjent" søkekriterier og et felt med to tegn + *, får du 0 treff - 0 treff. Hadde man enda kunnet gi en beskjed om at søkekriteriene er ugyldig eller noe slikt. Men nei da, av og til kan man lure på om brukerne av DA betyr så veldig mye.

 

Dette var dårlig nytt og som en eller annen sa: baklengs inn i framtida.

 

Finn Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først må jeg få lov å beklage at vi ikke har kommet ut med informasjonen om denne endringen. Her har det skjedd en svikt hos oss. Nå har vi kommet ut med melding om dette på framsiden og oppdatert hjelpe-sidene http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek/ord-begynner-paa-slutter-paa

 

Endringen gjelder kun når du søker i fritekstsøket/enkelt søk eller i det avanserte søket. Disse søkene henter data fra en stor samletabell som pr idag består av over 28 millioner poster. Vi har opplevd situasjoner hvor søkene tok flere minutter. Dette medførte at alle prosesser på serveren ble låst og andre brukere ble utestengt/ikke fikk respons på sine søk. I stedet for å kjøre på med mer serverkraft, ønsker vi å finne feilen som gjør at systemet får heng på noen søk, men feilsøking tar tid og i mellomtiden har vi funnet det som mest fornuftig å justere på søket slik at brukerne ikke skal oppleve heng i søkene sine.

 

Når du søker i en folketelling, listespesfikke søk (dåpsliste, vigselsliste osv. for hele landet) eller én bestemt kilde, så fungerer det fremdeles med to bokstaver+asterisk.

 

Digitalarkivet er laget av, med og for brukerne så jeg vil understreke at brukerne betyr alt for oss som jobber med tjenesten. Det er ikke dermed sagt at vi får til alt vi og dere ønsker med en gang. Vi har begrenset med ressurser til utvikling og forbedring av tjenestene, og det har i lang tid nå vært fokus på å få ferdig nye løsninger for skannet materiale. Dermed har det vært mindre tid til utvikling og forbedring for søkesidene. Men jeg bringer videre ønsket ditt om mer presise meldinger i forbindelse med 0 treff. Det er et fornuftig innspill, men jeg kan ikke si noe om hvor enkelt det er mulig å få til på eksisterende løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anette

 

Jeg beklager at jeg i min henvendelse ble unødvendig krass, jeg vet at dere gjør så godt dere kan og vel så det. Unnskyld derfor.

 

Men jeg ble noe fortørnet når Renate kunne legge ut info om endringen på DIS-Hordaland sine sider uten at det var opplyst av Digitalarkivet generelt.

 

Jeg skjønner også at dere ikke kan noe for at det tekniske grunnlaget for Digitalarkivet er uforståelig dårlig, det er jo andre som styrer dette. Men jeg må si at jeg er en del skremt av utviklingen. Hva skjer dersom databasen øker til 50 mill poster, noe som selvfølgelig kan skje, samtidig som mengden skannede sider dobles? Jeg skal til USA i februar og fortelle om vårt fantastiske tilbud for slektsforskere, men jeg regner med at det kan bli enkelte spørsmål om det tekniske grunnlaget for løsningen, som det kan være vanskelig å gi fornuftige svar på.

 

Når det gjelder meldingen om 0 treff når en har gjort feil i søkemåten, er ikke det bare et ønske, men et krav. Det er rett og slett uhørt at dersom man søker på fornavn: Hans, etternavn: Hansen fødested: Tr* skal få som svar fra systemet 0 treff!. Dette må rettes snarest.

 

En ting til som jeg har tatt opp tidligere. Se på denne: pe000000000212273 (håper jeg fikk det rett, det er en emigrant fra Trondheim) og se på etternavnet. Her henger det igjen en konverteringsfeil som gjør at søk etter denne (og andre med tilsvarende feil) blir svært vanskelig.

 

Riktig God Jul

 

Finn K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår frustrasjonen.

 

Det var uheldig at DIS-Norge var ute med melding om endringene i søk før vi rakk å justere hjelpe-sider og komme med meldingen, men samtidig er det godt at informasjonen kommer ut i mange kanaler og når så mange som mulig.

 

Planen vår er å fikse dette som gjør at systemet henger og søk "fryser", så ordningen med at vi må bruke tre bokstaver+* når vi søker gjennom alle data er kun midlertidig. 

 

Mer tilpasset feilmelding enn bare 0 treff er som sagt meldt videre og jeg har allerede fått en tilbakemelding på at det ikke lar seg løse så enkelt, så å få det på plass straks er ikke mulig. For å kunne gi en melding om f.eks. ugyldig søk pga for få bokstaver/ulovelige tegn el. vil systemet måtte analysere søkestrengen før den gir tilbakemelding. Dette vil gjøre søket tregt og kan skape forstyrrelser for andre brukere. Vi har planer om å lage en versjon 3 av Digitalarkivet og der vil vi kunne ha en annen håndtering av søkingen, som f.eks at du får melding før du klikker på søkeknappen om at du har for få bokstaver i søkeordet eller at du bruker et ulovelig tegn i søket ditt. Så det vil komme forbedringer, men det var dette med ressursene da.

 

Riktig god jul til deg også Finn!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.