Gå til innhold
Arkivverket

Lokalisering bilder fra frigjøringen


Thorolf Ramstad
 Del

Recommended Posts

Tips for bildet til venstre med Olav: torget på Rjukan.

 

Det finnes bilder fra Rjukan i 1945 på Digitalt Museum: www.digitaltmuseum.no

 

Takker så meget for svaret. Min far står ved siden av Olav ( han var i polititroppene som kom fra Sverige) har aldri vist hvor bildet var tatt, så det var flott å få oppklart dette.

Mh

Thorolf Ramsta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for svaret. Min far står ved siden av Olav ( han var i polititroppene som kom fra Sverige) har aldri vist hvor bildet var tatt, så det var flott å få oppklart dette.

Mh

Thorolf Ramsta

 

Det er kun en "kvalifisert" gjetning jeg har gjort. Jeg har tenkt som følger: I 1945 besøkte nok kronprinsen fortrinnsvis steder hvor det hadde vært mer omfattende krigshandlinger, og Rjukan kan han umulig ha unngått med tanke på Vemork-aksjonen. Dernest er bygningen i bakgrunnen ikke ulik bygninger på andre eldre bilder fra Rjukan. Det siste poenget som trekker i denne retningen er at bak bygningen ser vi en veldig bratt dalside.

 

Jeg har også grublet på om stedet kunne være Åndalsnes

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterlyst kort: http://www.tinnkort.net/manglerdetail.php?id=86

"Kronprins Olav besøker Rjukan"

 

Inger Karin - dette var fantastisk! Samme motiv, men ikke i samme sekund som bildet vi har grublet over. Men med dette siste bildet, og merknaden om at stedet ikke er torget på Rjukan: kan det da ha blitt tatt ved starten på jernbanen fra Mæl og opp til Rjukan, eller kan bildet til og med ha blitt tatt på Tinnoset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biletet er ikkje frå Mæl jernbanestasjon, og slett ikkje frå Tinnoset. Eg vil tru at det er teke ved Rjukan jernbanestasjon, (side)sporet frå Rjukan opp til Vemork er vel det me ser i lia i bakgrunnen (jernbanevogner). Det kan også vera teke inne på Hydros fabrikkområde på Såheim, litt vest for Rjukan jernbanestasjon. Det siste er vel likevel mindre truleg, i og med at her var samla så mykje folk som ikkje har noko med fabrikkdrifta å gjera. Men skal det ei heilt presis stadfesting til bør ein kontakte entusiastar som høyrer heime i Rjukan-samfunnet. Søk i så fall på Rjukan på Facebook, og du kan melde deg inn i opne grupper med mange medlemmer. Fotoidentifikasjon plar vera populært.

Endret av Anfinn Bernaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.