Gå til innhold
Arkivverket

Enda dårligere søkemuligheter?


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere beklaget meg over manglende mulighet til å foreta søk på én forbokstav, slik man kunne i de gamle Oldervoll'ske versjonene av digitale lister, man har hittil måttet ha minst 2 bokstaver pluss et trunkeringstegn (stjerne) for et vanlig eller avansert søk i det nye søkesystemet. Nå må vi altså ha 3 bokstaver pluss stjerne. Må vi på forhånd sette opp en liste over mulige varianter med 3 bokstaver i et navn, og kanskje også vite hvor de bodde med alle varianter av gårdsnavn som vi heller ikke kjenner? Jeg leser for tiden kirkebøker hvor jeg leter etter varianter av Jon/Joen/John/Johan/ o.s.v, og dem er det flere av enn man skulle tro, men de fleste begynner jo på JO. At de kirkebøkene etter hvert blir transkribert er jo nesten uvesentlig hvis man ikke kan søke på mindre enn 3 bokstaver, vi har også for mange varianter av korte navn til det. Jo eldre kildene er, jo merkligere varianter av navn er registrert.

Og hva betyr dette for søk med biperson i Avansert Personsøk? Det er jo en vits allerede, hvor man ikke kan finne noen hvis navnet det søkes på brukes av flere enn 2000 personer?  Hva betyr da avansert i Avansert personsøk eller eiendomssøk?

Jeg ser at søking med 2 bokstaver er beholdt i spesifikke lister i Finn Kilde, jeg etterlyste engang fortsatt bruk av søk på 1 forbokstav i begrensede kilder f.eks innenfor en spesifikk folketelling, men fikk til svar at det var for tunge søk, til tross for at søk i Jan Oldervolls gamle baser hadde klart det i alle folketellingene i en årrekke. Jeg forstår at det er vanskelig å håndtere snart 30 mill. personposter, men jeg lurer på om ikke valget av software for håndtering kunne vært annerledes (bedre). Vi har snart et nytt år på trappene, og da er det  trist at vi går baklengs inn i det nye søkeåret. Her er lenken til hjelpesiden for søk: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek/ord-begynner-paa-slutter-paa

 

Uansett, de beste ønsker om en riktig God Jul til dere i arkivene, og alle brukere.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er framleis ting eg ikkje finn utan å måtte ty til det Oldervollske. Eg håpar difor at "gamle" Digitalarkivet får leve ei stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som er vesentlig med å innføre en slik begrensning er også at det blir gjort kjent.

 

Det som står i spalten for nyheter på Digitalarkivets framside forsvinner fort etter hvert som det lesses på med mere nytt, mange som leser denne tråden aner vel ikke hva jeg babler om? I skrivende stund har nyhetsspalten allerede skjøvet den aktuelle notisen som er årsaken til at jeg skriver dette, ned forbi midten. Nå kommer julen uten nye påfyll i spalten, men normalt hadde denne nyheten vært borte etter 2-3 dager med påfyll av nyheter.

 

På søkesiden for Avansert personsøk står det ingenting om krav til antall tegn, og hvis man søker på en person hvor et navn er skrevet med bare 2 bokstaver pluss stjerne, så skjer det ikke annet enn at man får opp teksten Søket ditt gav 0 treff: Det er ingen henvisning til at antall tegn i søket ikke er tilstrekkelig, eller en annen grunn til at søket ikke lyktes, det er ingen søkefelt som blinker rødt. Da må man inn på hjelpesiden som jeg linket til ovenfor, og så trekke sine egne konklusjoner over hva man kan ha gjort feil. Det kan jo være noe helt annet enn man tror, f.eks ble jeg opplyst om at hvis jeg kun hadde et årstall 1814 for et datosøk på formen åååå-mm-dd, så måtte det skrives 1814* for å få det med som søkeparameter, hvis ikke blir resultatet: Søket ditt gav 0 treff: Sånne småting er lett å glemme!

 

Om dette betyr noe? Kanskje mange bare vil trekke på skuldrene og anta at de ikke fant tippoldefar i de transkriberte kildene! Kanskje akkurat den kirkeboka ikke er transkribert eller lagt ut enda? Hele vitsen med å ha transkriberte kilder er jo at de skal være lett søkbare for alle, ikke bare for ekspertene som har finlest håndboka først.

 

I søkene jeg beskrev ovenfor kunne jeg tidligere søke på JO* for å få opp alle navn som begynte på de to bokstavene. Selv om man fortsatt kan søke på bare JO, inkluderte også treffene på et søk JO* de som 'bare' heter Jo, det er 856 stk. Det er også noen som heter Joon, ikke mange, men kanskje ikke det man vil huske på å ta med i et søk med de 3 første bokstavene i et navn. Men du kan banne på at akkurat det er navnet på den DU leter etter!  :)

 

Det gamle systemer hadde sikkert sine begrensninger, og om man søkte på navn som begynner med JO i alle baser fra 1500 til 2015, så klarer ikke sytemet å håndtere så mange på en gang, så da får man isteden opp en laaang liste med alternative navn som alle begynner på JO, hvor man kan velge en eller flere å gå videre med. Bare å se den listen - ikke minst for gårdsnavn - har ofte gitt meg en aha-opplevelse. Den funksjonen vil bli dypt savnet den dagen det gamle databasesystemet forsvinner, for det er ingen indikasjoner på at vi kan vente oss forbedringer som vil gi noe tilsvarende med det nye.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det var gledelige nyheter, og en god start på det nye året! :)

 

Da håper jeg hjelpesiden blir oppgradert snarest, for de eksemplene på søk som står i bloggen, f.eks. søk på fri?jof og nansen fri??jof er jo ikke med i beskrivelsen av muligheter i det hele tatt, og bruker for meg et hittil ukjent søketegn '?'. Så hva betyr egentlig søkestrengen nansen fri*jof !fritjof !fridtjof ?

 

Skal ikke trunkeringstegnet fange opp ingen eller flere tegn?

 

Forøvrig, kan man nå bruke trunkeringstegnet * flere steder i et søkeord, eller må man evt. dele opp søk med | ? F.eks. for å finne han som kanskje staver navnet sitt Fridtjoph... Du vet jo at det er alltid en eller annen som ikke gjør som andre!

 

Dette er beskrevet i blogginnlegget http://blogg.digitalarkivet.no/post/137144717265/s%C3%B8k-med-jokertegn-inni-et-ord

 

Bloggen er et herlig tiltak, kan dere også vennligst legge på et synlig dato/tidspunkt for blogginnlegget i oversikten?

 

Jeg vil også anmode om at dette blir annonsert i brukerforumet, gjerne under eksisterende klistrede tråder.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker på vegne av alle, Anette! Jeg benytter anledningen til å ønske deg og kollegene dine et Riktig Godt Nytt År!

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg, eller må en bruke ?? for å fange opp æ, ø, å.

Søket Fl?sland gir tilsynelatende ikke treff på Flæsland - det gjør derimot Fl??sland?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klarer ikke jeg å reprodusere. Kan fint søke med æ,ø og å.

 

Fint om du evt. kan ta det videre i en ny tråd, da dette ikke er relatert til den opprinnelige trådens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mogeleg å endre "minstekravet" slik at ein kan ha berre ein bokstav før stjerne, så lenge ein har eit visst antal etter stjerne? Eg kunne f. eks. ha tenkt meg å kunne søkje på "h*land", som ville ha fanga opp Hovland, Hougland, Haugland m. fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mogeleg å endre "minstekravet" slik at ein kan ha berre ein bokstav før stjerne, så lenge ein har eit visst antal etter stjerne? Eg kunne f. eks. ha tenkt meg å kunne søkje på "h*land", som ville ha fanga opp Hovland, Hougland, Haugland m. fl.

 

Nei, dessverre. Som du sikkert har forstått er to tegn helt på grensa, jfr. http://blogg.digitalarkivet.no/post/136812813920/s%C3%B8keindekser-og-trunkering-av-s%C3%B8keord-p%C3%A5-to-eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det enklare for systemet å utføre søk på "*land" (som er mogeleg) enn å søkje på "h*land" (som ikkje er mogeleg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant lesing om Sphinx i bloggen, og jeg ser at dere har brukt alle muligheter for å kunne bruke bare to bokstaver, dere har virkelig gjort en kjempejobb. :)

Vil det med eksisterende søkesystem kunne være mulig å legge inn et søk med bare én bokstav, hvis man først trinnvis begrenser omganget av søket ytterligere, f.eks. om det lages et søkevindu hvor et utvalg av forutsetninger først må velges fra en liste: Århundre, fylke, evt. prestegjeld eller andre begrensninger, og så et fornavn/etternavn med én bokstav pluss trunkeringstegn?

Bortsett fra at det kanskje kan overbelaste serveren med mange slike søk samtidig, så vil tiden det tar være nokså uvesentlig for brukerne, sett i forhold til de mulighetene man gis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.