Gå til innhold
Arkivverket

Slekter i Kongsberg, Nore og Røldal 1700-tallet


Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med bygdebokarbeid for Røldal dukker denne familien opp på Seim i Røldal.

 

Knut Arnesen f. ca. 1684 d. 1756 (skifte begynt i desember 1756, men avsluttet i 1771) gift 1. gang med enka Ambjørg Pedersdtr. Seim død i mars 1756, gift 2. gang 1756 med Gro Arnesdtr. Håra f. ca. 1733.

Ifølge den gamle bygdeboka for Røldal var Knut fra Nore i Numedal. Skiftet etter han oppgir disse arvingene:

 

Enken Gro Arnesdtr. Seim

 

Broren  Ole Arnesen, død og etterlot seg barna: Knut Olsen Seim i Røldal, Gjermund Olsen i Kongsberg og Sigrid Olsdtr. som var enke og bodde i Kongsberg

 

Broren Brynild Arnesen som bodde på Borgen i Nord Sogn

 

Søsteren Guro Arnesdtr., hun var enke og bodde hos broren Brynild i 1757

 

Søsteren Gjertrud Arnesdtr. gift med Sjur Asbjørnsen. De bodde i Ryfylke i 1757, men i 1771 var Gjertrud enke og bodde hos Åsmund Berge i Røldal

 

Knut Arnesen sin brorsønn Knut Olsen overtok gården Seim etter onkelen.

 

Knut Olsen ble døpt i Rollag i 1726 som sønn av Ole Arnesen uten at bosted er oppgitt. Fadderne var blant annet Bjørn Tronrud, Bryndel Arnesen og Gjertrud Arnesdtr. 

 

Det finnes en Ole Arnesen som gifter seg i Rollag 1722 med Anna Knutsdtr. uten at jeg med sikkerhet kan si at dette er foreldrene til Knut Olsen.

 

Er det noen med lokal kunnskap om Nore-Uvdal, Rollag og Kongsberg som kan hjelpe meg med å identifisere disse arvingene?

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vil vel Gjermund Olson og søsteren Sigrid (Siri) i et skifte fra Kongsberg i 1779:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000547543

Gjermund nevnes her med gårdsnavnet Skjønne i Nore som etternavn. Han giftet seg 31/1 1767 med ei Christine Pedersdatter som jeg ikke kjenner opphavet til. I bygdebøkene for Nore er Skjønne-gårdene nevnt fra side 628 og utover. Det er vel i bind 2.

I registeret for Nore-bøkene finner jeg en Ole Arnesen i aktuell alder. Det står at han giftet seg i 1722 med ei Anne Knutsdatter. De bodde på nordre Borge i Nore. Omtalen er på side 589. Ifølge registeret synes det ikke som om bygdeboka har klart å finne opphavet til noen av ektefellene.

Også ifølge registeret var Brynild/Brynhild Arnesen gift to ganger, 1. gang 1744 med Bergit Bjørnsdatter Ro og 2. gang 1768 med Liv Tolleksdatter Torsrud. Ved det første giftet står han oppført med Borge som bosted, ved andre giftet med Lien som etternavn. Han skal være nevnt på følgende sider: 562-563, 589, 2822 og 2845.

 

Jeg har ikke tilgang til de aktuelle bindene av Nord-bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen!

 

Dette var veldig nyttig for meg. Kanskje noen har den aktuelle bygdeboka for Nore og kan gjøre et oppslag for meg.

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klart å finne Gjermund og Christine Pedersdatter under skjønne, men på  side 589 i Noreboken, under gården Nordre Borge, finner vi dette: »Desse Arnesen-folka var visstnok frå Telemark. I eit fogdreknskap frå 1688 finn vi nemmt husmann Arne Bryneldsen «Flåtten» som betalte 2 ort i odelsskatt. Han måtte altso eigt landskyldgods i andre eigedommar, sjøl om han var husmann. Det er mogeleg at han budde på Flåtet i Borgegrenda, og at han er far eller ættefar til desse folka. – Vi kjenner til 4 av dei:

Brynhild Arnesen f. ?? : 1.g.m. gift med Bergit Bjørnsdotter Ro i 1744, 2. g.m. Liv Tolleksdotter Torsrud, Uvdal i 1744.

Knut Arnesen, f. ??

Ole Arnesen, f.??: g.m. Anne Knutsdotter i 1722

Guro Arnesdotter, f. ??, enke, døde i Borgeeiet (Lauvåsen) eller Juvekåset i 1783 – 90 år.

Det er truleg at alle desse syskena budde på Borge eller på plassar under Borge mens Brynild var eigar der.

Ole Arnesen og Anne Knutsdotter : Vi veit om desse borna:

Arne, dpt 1722

(Brynjulf, dpt ??), spelemann?, Reist til Telemark

Knut, dpt. 1726 (Kongsberg-Knut?)

Gjermund, dpt. 1728

Margit, dpt. 1731

Ole, dpt. 1732

Siri, dpt. 1735

Sigrid, dpt. 1736.»

«Sonen Knut Olsen vart kalla Kongsberg-Knut. Han dreiv venteleg handel og reiste ofte til Kongsberg med varer (fe eller talg). I 1763 fekk han skjøte på ½ liter smør i ein gard som heitte Seim i Røldal (?). Det var òg i Røldal han vart kalla Kongsberg-Knut, og han dreiv truleg handelen sin mellom Røldal og Kongsberg.»

 

Brynhild Arnesen, som da kalte seg Lien, døde i september 1785 på Søre Lien - 85 år gammel. (Norebøkene side 2822)

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klart å finne Gjermund og Christine Pedersdatter under skjønne, men på  side 589 i Noreboken, under gården Nordre Borge, finner vi dette: »Desse Arnesen-folka var visstnok frå Telemark. I eit fogdreknskap frå 1688 finn vi nemmt husmann Arne Bryneldsen «Flåtten» som betalte 2 ort i odelsskatt. Han måtte altso eigt landskyldgods i andre eigedommar, sjøl om han var husmann. Det er mogeleg at han budde på Flåtet i Borgegrenda, og at han er far eller ættefar til desse folka. – Vi kjenner til 4 av dei:

Brynhild Arnesen f. ?? : 1.g.m. gift med Bergit Bjørnsdotter Ro i 1744, 2. g.m. Liv Tolleksdotter Torsrud, Uvdal i 1744.

Knut Arnesen, f. ??

Ole Arnesen, f.??: g.m. Anne Knutsdotter i 1722

Guro Arnesdotter, f. ??, enke, døde i Borgeeiet (Lauvåsen) eller Juvekåset i 1783 – 90 år.

Det er truleg at alle desse syskena budde på Borge eller på plassar under Borge mens Brynild var eigar der.

Ole Arnesen og Anne Knutsdotter : Vi veit om desse borna:

Arne, dpt 1722

(Brynjulf, dpt ??), spelemann?, Reist til Telemark

Knut, dpt. 1726 (Kongsberg-Knut?)

Gjermund, dpt. 1728

Margit, dpt. 1731

Ole, dpt. 1732

Siri, dpt. 1735

Sigrid, dpt. 1736.»

«Sonen Knut Olsen vart kalla Kongsberg-Knut. Han dreiv venteleg handel og reiste ofte til Kongsberg med varer (fe eller talg). I 1763 fekk han skjøte på ½ liter smør i ein gard som heitte Seim i Røldal (?). Det var òg i Røldal han vart kalla Kongsberg-Knut, og han dreiv truleg handelen sin mellom Røldal og Kongsberg.»

 

Brynhild Arnesen, som da kalte seg Lien, døde i september 1785 på Søre Lien - 85 år gammel. (Norebøkene side 2822)

Tusen takk for oppklarende og god hjelp!

 

Det eneste jeg mangler nå er hvor søsteren Gjertrud Arnesdtr. bodde i Ryfylke. Hun var som tidligere nevnt gift med Sjur Asbjørnsen, men var enke i 1771. Kanskje det er noen som vet hvor i Ryfylke dette ekteparet bodde

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.