Gå til innhold
Arkivverket

Petrus Timotheus Fischer


Gunnar Larsen
 Del

Recommended Posts

Aron ble konfirmert i Buksnes kirke i 1819 fra Haukland i Buksnes.

 

I militærrullene er bl.a Sunnmøre oppgitt som fødested (antakelig til faren?)

 

se forøvrig etterlysning fra 2013 ..  Aron Petersen (Pettersen) f. ca. 1802

 

 

 

Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så flott å se at flere er opptatt av min direkte ane! 5 ledd tippoldefar.

Aron ble døpt 27/7 1800 i Borge kirke og ble

satt bort som pleiebarn til et fattig ektepar Jens Hansen og Ane Elisabeth i Øvre Hauchland Matrise 29 (2pd)i Buksnes/ Ballstad som nyfødt. 

 

De bebor en bygslet gard og er i fattige omstendigheter. De fikk midler av fattigkassen for å ha ham.

Hans mor som nettopp var blitt konf. i Borge kirke bodde da hjemme og var ugift. Henes navn er Ingeborg Abelone Hansdatter 1780 nymarken i Borge.

 

Det virker ikke som han visste hvem som var hans biologiske opphav.... Han oppgir å være født i Borge, sinnmøre, Oppdøl etc på de ulike årene han var reg. i krigsstyrelsen.  Aron/Arens far var en som tilfeldig var innom Borge. Han er funnet igjen i Tyskland men det gjenstår å se om han heter Timotheus til mellomnavn. Da er riktig kilde funnet. Jeg jobber med saken. her må man fysisk ned for å bla i kirkebok da disse ikke pr. dd er scannet og digitalisert.

 

Aron etterlot seg 8 barn og har stor slekt og etterkommere etter seg på Ballstad i lofoten. 

 

Ta gjerne kontakt hvis mere info ønskes. 

 

 

Konf.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420020775.jpg

 

Hilsen Wenche Risholm

wenche.ris@hotmail.com

Endret av Wenche R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Så flott å se at flere er opptatt av min direkte ane! 5 ledd tippoldefar.

Aron ble døpt 27/7 1800 i Borge kirke og ble

satt bort som pleiebarn til et fattig ektepar Jens Hansen og Ane Elisabeth i Øvre Hauchland Matrise 29 (2pd)i Buksnes/ Ballstad som nyfødt. 

 

De bebor en bygslet gard og er i fattige omstendigheter. De fikk midler av fattigkassen for å ha ham.

Hans mor som nettopp var blitt konf. i Borge kirke bodde da hjemme og var ugift. Henes navn er Ingeborg Abelone Hansdatter 1780 nymarken i Borge.

 

Det virker ikke som han visste hvem som var hans biologiske opphav.... Han oppgir å være født i Borge, sinnmøre, Oppdøl etc på de ulike årene han var reg. i krigsstyrelsen.  Aron/Arens far var en som tilfeldig var innom Borge. Han er funnet igjen i Tyskland men det gjenstår å se om han heter Timotheus til mellomnavn. Da er riktig kilde funnet. Jeg jobber med saken. her må man fysisk ned for å bla i kirkebok da disse ikke pr. dd er scannet og digitalisert.

 

Aron etterlot seg 8 barn og har stor slekt og etterkommere etter seg på Ballstad i lofoten. 

 

Ta gjerne kontakt hvis mere info ønskes. 

 

 

Konf.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420020775.jpg

 

Hilsen Wenche Risholm

wenche.ris@hotmail.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret

 

Jeg prøver å hjelpe en venn med å finne denne mannen, hvilken kilde har du som kan bekrefte at han var fra Tyskland.

Da Aron/Aren blir konfimert heter han Aron Johan??

Jeg finner ingen Jens Hansen og Ane Elisabeth i Øvre Hauchland Matrise 29 i FT 1801 for Buksnes.

 

Mvh

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Aron/Aren blir konfimert heter han Aron Johan??

 

Ja, han er oppført som Aron Johan ved konfirmasjonen. Lenke:

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C01 (1818-1853), Konfirmerte 1819, side 464-465.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2636&idx_id=2636&uid=ny&idx_side=-162

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420020775.jpg

 

Pleieforeldre: Jens Hans. og Ane Elisabet Hougland

 

Ved dåpen er han kalt Aron Fischer, sønn av Petrus Timotheus Fischer og Ingebor Hansdatter Borgfiord. Lenke:

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Borge, Ministerialbok nr. 880A03 (1796-1821), Fødte og døpte 1800, side 74-75.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16693&idx_id=16693&uid=ny&idx_side=-22

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071105630609.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Flott å se flere hjelpe til så kanskje vi løser nøtten!

 

Det var et sps om matrise 29  øvre Haugland, denne kilden fant jeg i Asle Johansens scannet materiale av Militærruller for Buksnes og Hol sokn 1806-1837,

her er han registrert 1816, 1818, 1819, 1820 og 1821 deretter som tjener/Dreng  i ytterklev i 1822 og deretter gjerstad i noen år deretter.

Siden kilden vedr. konfirmasjon opp gir her også at hans pleieforeldre bor på haugland så da regner jeg dette som en sikker kilde. Om disse pleieforeldrene kom fra Buksnes eller andre plasser er jeg også usikker på. Fant dem ikke i 1801 tellingene heller.

 

Sps. 2 Petrus Timotheus Fischer om han er tysk?

Norsk er han nok ikke da han ikke finnes i 1801 tellingene i Norge. I Tyskland derimot er det flere med samme navn men ingen som har påvist Timotheus som mellomnavn.

har vært inne i Hjemstavnsbok for Reicholzheim i tyskland (genealogy.net) og her dukker det opp 27 stk med Fischer til etternavn, også en Petrus Fischer f. 11.10.1765. det står også at keine familien gefunden på denne person og at foreldre er Hans Petrus Fischer 23.01.1721 og mor Margaretha Diehm 25.03.0808 begge fra Reinholtlzheim.

 

Kanskje noen som er god på europeiske aner og kan undersøke nærmere. mellomnavnet kan være det som gir oss en pekepinn på om vi finner rett mann.

 

 

I Militære skifter i Troms og Finnmark dukker det opp en mann med det eneste navnet som kan ligne i norske arkiver; navn Peter von Fischer som er registrert kaptein i 1785 uten at heimstavn er oppgitt??

 

Hilsen wenche Risholm:)

Er vi i slekt langt uti Gunnar?

 

 

 

 

 


Hei!

Flott å se flere hjelpe til så kanskje vi løser nøtten!

 

Det var et sps om matrise 29  øvre Haugland, denne kilden fant jeg i Asle Johansens scannet materiale av Militærruller for Buksnes og Hol sokn 1806-1837,

her er han registrert 1816, 1818, 1819, 1820 og 1821 deretter som tjener/Dreng  i ytterklev i 1822 og deretter gjerstad i noen år deretter.

Siden kilden vedr. konfirmasjon opp gir her også at hans pleieforeldre bor på haugland så da regner jeg dette som en sikker kilde. Om disse pleieforeldrene kom fra Buksnes eller andre plasser er jeg også usikker på. Fant dem ikke i 1801 tellingene heller.

 

Sps. 2 Petrus Timotheus Fischer om han er tysk?

Norsk er han nok ikke da han ikke finnes i 1801 tellingene i Norge. I Tyskland derimot er det flere med samme navn men ingen som har påvist Timotheus som mellomnavn.

har vært inne i Hjemstavnsbok for Reicholzheim i tyskland (genealogy.net) og her dukker det opp 27 stk med Fischer til etternavn, også en Petrus Fischer f. 11.10.1765. det står også at keine familien gefunden på denne person og at foreldre er Hans Petrus Fischer 23.01.1721 og mor Margaretha Diehm 25.03.0808 begge fra Reinholtlzheim.

 

Kanskje noen som er god på europeiske aner og kan undersøke nærmere. mellomnavnet kan være det som gir oss en pekepinn på om vi finner rett mann.

 

 

I Militære skifter i Troms og Finnmark dukker det opp en mann med det eneste navnet som kan ligne i norske arkiver; navn Peter von Fischer som er registrert kaptein i 1785 uten at heimstavn er oppgitt??

 

Hilsen wenche Risholm:)

Er vi i slekt langt uti Gunnar?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en oversikt over foreldre og hjelpeløse barn i Buksnes 1813 så er Aron og søsteren Else oppført. Aron er 10 år gl og hos fosterforeldre Jens Hansen Haugland, med barnet ubeslektet. Else er 13 år og hos moren som er inderske på Haugland. Begge er født i ekteskap. Om faren "Petter Timotheus" så står det at han er bortreist til Sundmør.

Videre i listen finner man også sønnen Hans 14 år gl hos fosterforeldre Lars Ribe på Finstad, med barnet ubeslektet.

 

#5 skrives det"De bebor en bygslet gard og er i fattige omstendigheter. De fikk midler av fattigkassen for å ha ham.

Hans mor som nettopp var blitt konf. i Borge kirke bodde da hjemme og var ugift. Henes navn er Ingeborg Abelone Hansdatter 1780 nymarken i Borge"

Her står det mye info, er dette sjekket ut med kilder? Fosterforeldrene fikk ikke midler av fattigkassen for å ha han i 1813....Det er oppgitt at foreldrene er gifte.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å også avspore Tyskland, så tror jeg dere bør sjekke en Petter sønn av Timoteus Fischaa døpt 1759 i Vanylven.

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vanylven, Ministerialbok nr. 501A01 (1742-1760), Fødte og døpte 1760, uten sidenr. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15934&idx_id=15934&uid=ny&idx_side=-69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Erlend du spurte etter kilder... ja jeg har mye info og ja jeg sjekker kilder.....

 

Ingeborg Apelone Hansdatter er datter av Hans Johansen Kartfjorden 1755-1834 og Elisabeth Sophie Albrechtsdatter 1756-1820. De bor på Nymark i Borgfjorden i borge prestegjeld.

Ingeborge er døpt Nov.19.1780 minesterialbok borge, samt konfirmert 1800 oppgitt 19 år gml. deretter finner vi familien i 1801 tellingen for nymarchen i Borge da som 21 år og og ugift.

Ingeborg giftet seg med Paul Olsen fra Sand mai.18.1808 de bosatte seg på Evjen og fikk sammen 5 barn. Ingeborg døde 1862 som 82 åring. 

Alle kilder kan etterkontrolleres i Borge kirkebøker både minesterial og klokkerbøken samt tellingen i 1801. Jeg har slekt bakover et par generasjoner på foreldre til Ingeborg i tilfelle noen står fast.

 

"Bygslet gård i fattige omstendigheter" prestens kommentar i konfirmasjonsinnskrivelsen...

Midler fattigkassen her må jeg lete etter min kilde da det er flere år siden jeg arbeidet med dette stoffet. det kan være at det sto i DISNorge sine sider eller i en minesterialbok under "annet"  for Buksnes prestegjeld.

 

Over til ditt siste innlegg Erlend!

Ja dette var utrolig spennede.

 

Hilsen wenche

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant han også i Familysearch; 

Name: Petter Timoteusen

 

Christening Date: 23 May 1759

Christening Place: VANYLVEN, MORE OG ROMSDAL, NORWAY

 

Father's Name: Timoteus Fischaa

 

 

Reference ID: 2:S5QSM1

System Origin: Norway-VR

GS Film Number: 125043

Indexing Project (Batch) Number: C42218-1

 

 

 

Citing this Record:

"Norway Baptisms, 1634-1927," database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHQ3-855 : accessed 27 January 2016), Timoteus Fischaa in entry for Petter Timoteusen, ; citing ; FHL microfilm 125,043.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en artikkel på google; 

 

Gruva på Fiskåbygd er frå 1700-talet.
Jernmalmgruva Fischaa Jernværk vart starta
av Ole Alsing, og var i drift i fleire år. Gruva
var ei av dei første industritiltaka i området.
fortel vidare at eit jernverk starta opp her i 1757. Først med arbeidarar frå Meldal koparverk og seinare med bergverksfolk frå Køln

 

Ble registrert: 02 Apr 2007 04:36:41
Innlegg: 339
Bosted: ÅLESUND

icon_minipost.gifSkrevet: 22 Jun 2011 22:08:50    Tittel: Re: Andreas Bergknegt reply_mini.gif icon_quote.gif Hallo Astrid. 
Supert at du tar deg tid, til å se på dette. 
Har ikkje funnet giftermål til Timotheus, heller ikkje dåpen til første barn Andreas født ca 1757. 
I følge 1801 telling bor Andreas i Vanylven (Fiskå). 
Barn nr 2. Petter døpt 1759.Se efterlysning av Petter Timotheussen, under Vanylven. 
Barn nr 3. Ole født 1763. 
Barn nr 4. Birte døpt 1762, se side 5 under Vanylven.Men når eg ser på foreldre til Birte så står der følgene.Timotheus Eliasen Fiskå og Else Petersdatter. 
Her må det være noe som er feil, for i bygdebok for Vanylven under gården Fiskå stå følgende. 
Timotheus Andreasen kom til gården Fiskå fra Røros for å jobbe i gruva, flytta seinere til Søre Brandal. 
Siden deres første barn ble døpt Andreas, så tror undertegnede at der er feil i kirkeboka?. 

Fant dette gamle inlegget på forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Din" Petter finn eg att på plassen "Rabben" under Lundehaug i Syltefjorden som fyrste plassmann busett der, og han budde der i tidsromet 1816-22 då han døyr. Han vart ifølge sogeboka gift for andre gong i 1816 med Malene Paulsdtr. Stave frå Selje kommune (1783-1848). Petter er nemnd som murar og skomakar. Desse to hadde ikkje born. Eg finn desverre ingenting angåande kven han var gift med før Malene, ei heller om det var noko barn i det ekteksapet. Malene gifta seg forøvrig oppatt og fortsatte å bu på Rabben fram til 1828 då ho og ektemannen flytta til ukjent stad. 

 

Litt mere fra forumet om Petter Timoteusen af Fiskå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wenche

 

Det står kun at han er innrullert 1808. Om alderen henviser til det årstallet er ikke godt å si. Men, det er jo noen indikasjoner på at dette kan være den personen som vi alle kikker etter :-).

 

Ser at etternavn skrives veldig forskjellig etter hvilke registre en leter i, så f.eks et sted at "Timotejsen" også var en stavemåte på familienavnet i Vanylven. Og årstall vet vi også kan være litt "slurvete" når man skal oppgi alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er sikkert riktig mann:)

Det er synd at ingen kirkebøker dekker årstallene her for da kunne vi ha sett etter inn og utflyttende.

Hartvig hartvigsen Jentoft var gjestgiver og eide Petvigen gård/gjestgiveri og hadde mange tjenere og arbeidsfolk i sin tjeneste.

Når denne Petter giftet seg  i 1816 hadde han yrke skomaker og murer. Ser i 1801 tellingen at det var en skomaker på gården... kanskje han overtok hans rolle i rundt år 1808?

Hva sier dere andre? er det riktig mann vi har funnet?

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du skiftet etter Peter Timoteusen:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Søre Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 08 , 1821-1826, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 1-336. Register i 3A 09.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24580/77/

Som du ser så er sønnen Aron og Hans i Nordland. En datter Johanne er gift med Elias Knudsen Sande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Erlend :)

Så flott at du hadde tilgang til skiftet.!

 

Kan man se hvem som er mor til Arons søsken Hans og Johanne? Var han gift med noen før Maren Paulsdatter?

Leser ikke så bra hva som står skrevet.

 

(Så litt tilbake på dette forumet og så at jeg hadde startet tilsvarende etterlysning i 2013 vedr. foreldre Aron)

 

Hilsen wenche R

 

 

 

 


Ser ikke datteren Else?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du skiftet etter Peter Timoteusen:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Søre Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 08 , 1821-1826, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 1-336. Register i 3A 09.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24580/77/

Som du ser så er sønnen Aron og Hans i Nordland. En datter Johanne er gift med Elias Knudsen Sande.

 

 

Da vet vi hvem som er far til Aron, tusen takk Erlend.

 

Mvh

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.