Gå til innhold
Arkivverket

Noen med info om Ringkjøb- slekten her?


Tonje Ringkjøb Seljenes
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er rimelig fersk innen slektsforskning, og har funnet litt, men er vanskelig å vite hvor sikre kildene jeg har funnet er ettersom ingen av mine eldre slektninger på denne siden lever enda. Selv tok jeg Ringkjøb -navnet som mellomnavn da jeg for noen år siden måtte gi opp håpet om å finne mine biologiske oldeforeldre, ettersom min mormor ble adoptert (hun døde i 1983). Jeg har derfor valgt å gå på jakt etter Ringkjøb navnet istedenfor. Dette er infoen jeg har, og jeg starter med meg selv:

 

1. Tonje Ringkjøb Seljenes (født Seljenes) f. 22/03/1994, datter av Arnljot Seljenes, f. 27/12/1952,  og Elin Ringkjøb Seljenes (f. Gjertsen) f. 15/04/1955.

2. Elin er datter av Gerhard Gjertsen f. 30/12/1915 d. 24/11/ 1962 og Kjellaug Ingvarda Ringkjøb f. 17/05/1915 og døde i slutten av mars 1983. 

3. Kjellaug I. Ringkjøb er adoptivdatteren til Ingvald Martin Ringkjøb, f i 1876 d. 08/09/1953 og Kristine Olsen f. 1873. Ingvald var barberer og bodde i Odda til ca 1921. Fikk i 10/11/1911 en sønn, Ingvald som døde 21/01/1912 av ukjent årsak (er også interessert i å finne ut årsaken til dette dødsfallet).

4. Ingvald Martin Ringkjøb er sønn av Hans Elias Ringkjøb f. 02/09/1843 d. 02/10/1922 og Emilie Charlotte Ellingsen f. 20/10/1850 d. 26/05/1927.

5. Hans Elias Ringkjøb er sønn av Hans Hedevald Ringkjøb, f. 26/02/1813 d. 06/06/1882 og Anne Malene Johannesdatter f. 26/6/1811 ukjent dødstidspunkt.

6. Hans Hedevald Ringkjøb er etter mine beregninger sønn av Henrich Schnell Ringkjøb f. 1784 og for meg ukjent dødstidspunkt, som jeg har sett har vært diskutert her før. I følge mine beregninger er Henrich gift med Elisabet Jonsdatter født mellom 1769 og 1775 og død 09/04/1850.

7. Henrich Schnell Ringkjøb er sønn av Hans Enochsen Ringkjøb f. 1751 d. 1815 og Hedvig M. Steen f. 1751 og død 1812.

8. Hans Enochsen Ringkjøb skal videre være sønn av Enoch Christensen Ringkjøb f. 1707, som har hatt to koner. Gurine Hansdtr f. 1716 og Sophia Thomasdtr Ringkjøbing f. 1708. Men her stopper Ringkjøb navnet opp på manssiden, 

9. Foreldrene til Enoch skal i følge det jeg ha funnet hete Christensen, mens Sophias forfedre bærer Ringkjøb navnet.

Sophias far heter Thomas Nicolaisen Ringkjøbing f. ca. 1673.

10. Thomas N. Ringkjøbing  er sønn av Nicolai eller Nicolaus Michelsen Ringkjøbing f ca 1630.

11. Nicolai M. Ringkjøbing er sønn av Michel Ringkjøbing f. ca 1611. 

 

Men her stopper det opp, og om dataen er korrekt er jeg heller ikke 100% sikker på. Frem til Hans Elias Ringkjøb er jeg derimot ganske sikker på at skal være korrekt, etter samtale med min mor. 

 

Kan noen hjelpe meg?

 

Mvh. Tonje Ringkjøb Seljenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jo et veldig godt utgangspunkt være skiftet etter Sophia Thomasdatter Ringkjøbing som ikke har noen sønn Hans ved skiftetidspunktet i 1749.

 

Barna fra begge ekteskapene til Enoch Christensen tok navnet Ringkjøb(ing), men det er kun de fra første ekteskapet med Sophia Thomasdatter Ringkjøbing som etter all sannsynlighet nedstammer fra majoren.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der må det ha gått i surr. Finnes ingen Hans i Enochs første ekteskap. Derimot er det en Hans i andre ekteskap, som nok er den som var gift m.Hedvig Margrethe.

 

Døpt 1751 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16722&idx_id=16722&uid=ny&idx_side=-59

 

Gift 1774 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16723&idx_id=16723&uid=ny&idx_side=-89 

 

Jfr farens skifte 1774: http://picasaweb.google.com/erlendem/LofotenOgVesteralenFogderiSkifteekstrakter17641780?feat=directlink#5368697581158028354(Hans 25 år)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref foreldre til Hedevig Margrethe Steen. Her kan det være greit å se på skiftet etter Barbro Schnell enke etter Johan Friderich Tuxen. Hun hadde en datter Dorthe Maria gift med løytnant Steen, og hun hadde en sønn Elias Petrus Tuxen. Jeg ser at Hans Enochsen Ringkjøb og Hedevig Margrethe Steen hadde 3 sønner døpt hhv Elias Petrus * 2 og den siste døpt Elias Petrus Tuxen. I tillegg hadde de en sønn døpt Henrik Snæl. 31. januar 1746 gifter premiærløytnant Johan Christopher Steen seg med Dorothea Tuxen i Korskirken i Bergen. Se også: http://forum.arkivverket.no/topic/115742-30148-endelig-forbindelsen-mellom-familien-tuchsen-og-ringkjoeb/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3. Kjellaug I. Ringkjøb er adoptivdatteren til Ingvald Martin Ringkjøb, f i 1876 d. 08/09/1953 og Kristine Olsen f. 1873. Ingvald var barberer og bodde i Odda til ca 1921. Fikk i 10/11/1911 en sønn, Ingvald som døde 21/01/1912 av ukjent årsak (er også interessert i å finne ut årsaken til dette dødsfallet).

 

 

Ingvald Martines er født 13. Desember 1877, døpt 22. April 1878 i Domkirken i Bergen (se post 80)

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. B 5 (1872-1878), Fødte og døpte menn 1878, side 135.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8328&idx_id=8328&uid=ny&idx_side=-134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

.... Fikk i 10/11/1911 en sønn, Ingvald som døde 21/01/1912 av ukjent årsak (er også interessert i å finne ut årsaken til dette dødsfallet).

 

 

 

Her er begravelsen hans, post 11 i øvre halvdel. Tipper du klarer å lese dødsårsak :)

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Odda i Odda, Klokkerbok nr. E 1 (1910-1940), Døde og begravede 1912, side 10.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2194&idx_id=2194&uid=ny&idx_side=-12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post 86: Kjellaug Ingvarda, døpt 19. Februar 1916, født 17. Mai 1915. Mor er forretningsdame Agnette ??nsberg, Tarstad.

u.e. betyr utenfor ekteskap, den som har meldt fødselen er Ingvald Ringkjøb

 

Det skal vel mye til for at dette ikke er den du egentlig leter etter. Så får man spekulere i hvem som er faren.

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Odda i Odda, Fødselsregister nr. A 1 (1916-1925), Fødte og døpte 1916, side 15.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2100&idx_id=2100&uid=ny&idx_side=-19

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er begravelsen hans, post 11 i øvre halvdel. Tipper du klarer å lese dødsårsak :)

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Odda i Odda, Klokkerbok nr. E 1 (1910-1940), Døde og begravede 1912, side 10.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2194&idx_id=2194&uid=ny&idx_side=-12

Tolker jeg rett? Forkjølelse?

Post 86: Kjellaug Ingvarda, døpt 19. Februar 1916, født 17. Mai 1915. Mor er forretningsdame Agnette ??nsberg, Tarstad.

u.e. betyr utenfor ekteskap, den som har meldt fødselen er Ingvald Ringkjøb

 

Det skal vel mye til for at dette ikke er den du egentlig leter etter. Så får man spekulere i hvem som er faren.

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Odda i Odda, Fødselsregister nr. A 1 (1916-1925), Fødte og døpte 1916, side 15.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2100&idx_id=2100&uid=ny&idx_side=-19

Må jo være henne... WOW! Tusen takk! Hadde egentlig gitt opp håpet om å finne noen av Kjellaugs biologiske slektninger, men dette gjør jo håpet litt større! Tusen tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett, forkjølelse :)

 

Jeg tror også det er henne, med rimelig god sikkerhet. Hvem forretningsdamen var blir jo interessant å finne ut av. Jeg har problemer med å tyde hele etternavnet hennes, og jeg skjønner heller ikke hvor Tarstad er. Trenger noen med lokal geografikunnskap tror jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, det er jo en A. Ikke Tarstad, men Aarstad på Agnette sitt bosted. Agnette Arnsberg fra Aarstad kanskje?

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, det er jo en A. Ikke Tarstad, men Aarstad på Agnette sitt bosted. Agnette Arnsberg fra Aarstad kanskje?

Aarstad eller Årstad er jo i Bergen... Hvor Ingvald og Kristine flyttet til da Kjellaug var 6år gammel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett, forkjølelse :)

 

Jeg tror også det er henne, med rimelig god sikkerhet. Hvem forretningsdamen var blir jo interessant å finne ut av. Jeg har problemer med å tyde hele etternavnet hennes, og jeg skjønner heller ikke hvor Tarstad er. Trenger noen med lokal geografikunnskap tror jeg.

Vet ikke hva som var å regne som forretningsdame på denne tiden... Klarer heller ikke å tyde etteravnet men har forsøkt å søke på Agnette Aarstad her i digitalarkivet, eneste søket jeg får opp da er en Agnette Bernhardine Paulsen født i 1882 i Aarstad i Sogn..

Ingen av de med navn Agnethe eller Agnethe født på Aarstad kan passe, da de er enten for ung til å bli mor da eller døde før fødsel fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge slektsboken som jeg fører inn i, ligner det faktisk mest på en T denne A'en i følge gotisk alfabet, hvis det var det de brukte for hundre år siden. Men vanskelig å tolke likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til Kjellaug er med sikkerhet Agnette Arnsberg. Hvem Augusta er, og om hun har noen relasjon til Ingvald er det umulig å si noe om ut fra de kildene vi har funnet til nå. Hun er neppe identisk med Agnette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnethe, død 1966, ikke usannsynlig identisk med Agnethe nevnt i 1934: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/15/pa00000000707505

 

Edit: ser at dette er register til dødsfallsprotokoll. Den er klausulert i 60 år, men det kan tenkes at det finnes dødsannonse i en avis (mye å bla gjennom, men...)

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til Kjellaug er med sikkerhet Agnette Arnsberg. Hvem Augusta er, og om hun har noen relasjon til Ingvald er det umulig å si noe om ut fra de kildene vi har funnet til nå. Hun er neppe identisk med Agnette.

 

Hvordan kan du si at Agnette Arnsberg med sikkerhet er min biologiske oldemor? Finner ingen relasjon til dette selv, men i følge linken jeg legger ved bodde Augusta Steffensen i samme bygg som Ingvald og Kristine som en min mormor sine adoptivforeldre...

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036676002230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..med rimelig sikkerhet. Det er rimelig å tro at det ikke ble født to jenter med navn Kjellaug Ingvarda 17. Mai i 1915. Når innføringen i fødselsregisteret også knytter en relasjon til Ingvald Ringkjøb, så legger jeg for min del to-og-to sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.