Gå til innhold
Arkivverket

Noen med info om Ringkjøb- slekten her?


Tonje Ringkjøb Seljenes
 Del

Recommended Posts

Noen som "kjenner til" denne Ringkjøb-slekten, har noen historier, eller vet hvordan jeg skal søke opp? Får besøk av en gammel tante neste helg, og planlegger da å spørre henne ut litt om flere av disse som jeg aldri fikk møtt.  Setter forresten umåtelig stor pris på alle svar og linker osv, dette hjelper meg veldig!


..med rimelig sikkerhet. Det er rimelig å tro at det ikke ble født to jenter med navn Kjellaug Ingvarda 17. Mai i 1915. Når innføringen i fødselsregisteret også knytter en relasjon til Ingvald Ringkjøb, så legger jeg for min del to-og-to sammen :)

Tenker vel ikke at det ble født to med fullstendig likt navn på samme dato, MEN... Er det helt utenkelig at det er meningen at det skal stå Augusta Steffensen og ikke Agnetha/ Agnette Arentzberg? Augusta Steffensen ble født 29/04/1879 og bodde i samme hustand som Ingvald og Kristine i Odda. Tenker at det ikke er en umulighet at min oldefar har "svinset litt med svansen" som man kan si på pent, og gjort denne formannskonen til Johan Steffensen gravid, og at det der ble inngått en avtale om at Ingvald og Kristine skulle få adoptere henne. I følge en tante hadde vist mormor og oldefar ganske mange likheter, og da også utseende messig at hun i mange situasjoner ikke kunne forstå at han ikke var hennes biologiske far.

 

Bare litt i spekuleringen.

Spesielt hvis du leser her ser det mer ut som at det står Augusta Steffensen, er enig i at det er noe mer usikkert på link nr 2.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3692&idx_id=3692&uid=ny&idx_side=-70 (Augusta Steffensen)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2100&idx_id=2100&uid=ny&idx_side=-19 (Agnette Arentzberg?)

Endret av Tonje Ringkjøb Seljenes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Augusta Steffensen er en av fadderne ved dåpen.

Klarer du ¨å tolke navnet på biologisk mor? Har prøvd ulike alternativer uten å få opp noe særlig svar som samsvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noenting i de kildene som er funnet til nå, som tyder på at Augusta Steffensen har noen relasjon, foruten å være nabo og fadder. Det å være fadder kan ikke på noen måte tolkes som at hun er mor (da ville det jo være like sannsynlig at noen av de andre fadderne er mora).

 

Her kan du trygt slå deg til ro med at Agnette Arentsberg er biologisk mor til Kjellaug med mindre det dukker opp _andre kilder_ som antyder noe annet  :)

 

Helt umiddelbart tenkte jeg at faren var Ingvald. Det er absolutt en mulighet, og sannsynlig siden det er han som melder fra, men det _kan_ tenkes at Ingvald hadde en annen relasjon til Agnette som gjorde det naturlig at han overtok ansvaret for Kjellaug. Kirkebøkene gir ikke noe svar på dette, så andre kilder må tas i bruk.

 

Jeg kjenner ikke lov og rett rundt 1900 særlig godt, fikk man bøter eller annen type straff ved utenomekteskaplige forhold?

 

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noenting i de kildene som er funnet til nå, som tyder på at Augusta Steffensen har noen relasjon, foruten å være nabo og fadder. Det å være fadder kan ikke på noen måte tolkes som at hun er mor (da ville det jo være like sannsynlig at noen av de andre fadderne er mora).

 

Her kan du trygt slå deg til ro med at Agnette Arentsberg er biologisk mor til Kjellaug med mindre det dukker opp _andre kilder_ som antyder noe annet  :)

 

Helt umiddelbart tenkte jeg at faren var Ingvald. Det er absolutt en mulighet, og sannsynlig siden det er han som melder fra, men det _kan_ tenkes at Ingvald hadde en annen relasjon til Agnette som gjorde det naturlig at han overtok ansvaret for Kjellaug. Kirkebøkene gir ikke noe svar på dette, så andre kilder må tas i bruk.

 

Jeg kjenner ikke lov og rett rundt 1900 særlig godt, fikk man bøter eller annen type straff ved utenomekteskaplige forhold?

Har du forslag til kilder som kan brukes her? Og vet du noe om sperrefrist i adopsjonssaker som denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en generell sperrefrist på 100 år, men jeg er usikker på hva den omfatter (hvilken type adopsjoner, tidsrom for adopsjon osv). Her får andre med bedre kunnskap svare.

 

Hva angår andre kilder, dersom det hadde vært straffbart, at man f.eks. fikk en bot eller annen reaksjon, så kunne man kanskje finne en dom i en eller annen type protokoll. Hos lensmannen f.eks. Her må nok noen med lokalkunnskap svare om noe sånt finnes (og om det er sannsynlig at sånt finnes oppført).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forslag til kilder som kan brukes her? Og vet du noe om sperrefrist i adopsjonssaker som denne?

 

Den adopterte er den eneste som kan kreve innsyn i sin adopsjonssak. Er dette ikke gjort, og den adopterte er død, så er mappa lukket for innsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Agnethe, død 1966, ikke usannsynlig identisk med Agnethe nevnt i 1934: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/15/pa00000000707505

 

Edit: ser at dette er register til dødsfallsprotokoll. Den er klausulert i 60 år, men det kan tenkes at det finnes dødsannonse i en avis (mye å bla gjennom, men...)

Har funnet dødsannonsen hennes i Bergens Tidene, har ikke bilde tilgjenelig nå. Men fant den, sammen med en datter hun født i 1906, Mary - tilsynelatende utifra protokollen fra Marys ekteskap står Albert Arentzberg oppført som brudens far, denne hendelsen fant sted i 1930 - men hvordan kom mormor inn i bildet, hvis Agnethe fortsatt var gift med Albert? Mystisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#35 Albert Arentzberg er dermed far til Mary, noe som allerede er påvist ved FT 1910. Om presten har spurt hvem Marys far var, så vil hun jo svare det samme, uavhengig om han var død eller ikke (du får legge ved link til protokollen slik at andre kan lese og bedømme). Dessuten, selv om Agnethe var gift med Albert og han var i live i 1915, så er jo ikke det noe fysisk hinder for at Agnethe ikke kunne ha hatt en utenomekteskapelig affære. Jeg ser ikke det mystiske i dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva presten spør om, og uansett hva Mary svarer, så er det kirkebokinnføringen i forbindelse med fødsel/dåp som er grunnlaget for kirkebokinnføring i forbindelse med både konfirmasjon og ekteskap, uavhengig hvordan et familiært forhold har endret seg gjennom årene.

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#35 Albert Arentzberg er dermed far til Mary, noe som allerede er påvist ved FT 1910. Om presten har spurt hvem Marys far var, så vil hun jo svare det samme, uavhengig om han var død eller ikke (du får legge ved link til protokollen slik at andre kan lese og bedømme). Dessuten, selv om Agnethe var gift med Albert og han var i live i 1915, så er jo ikke det noe fysisk hinder for at Agnethe ikke kunne ha hatt en utenomekteskapelig affære. Jeg ser ikke det mystiske i dette :)

 

Dette er de linkene jeg har, som kan si noe om Albert:

http://www.roysofting.com/Slekt/familygroup.php?familyID=F20356&tree=Roy (link til et slekstre)

 

I 1910 er Albert oppført som ugift http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036687003131 (en folketelling)

 

Som det fremgår av lenken til Roy Søftings sider, giftet Albert seg for 2. gang i 1918. Ved vielsen står det at han ble skilt i 27.11.1917 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=39614&idx_id=39614&uid=ny&idx_side=-194 (ny vielse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
  • 1 år senere...
På 11.4.2021 den 21.47, Marvin Harr Solgren skrev:

Finnes det slektsbok over Ringkjøp slekta?

Hei, 

Denne fikk ikke jeg med meg før nå. Så vidt jeg vet, gjør det ikke det. Jeg jobber med mitt prosjekt enda, men er lenge før jeg kan kalle det en slektsbok. 

 

Tonje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tonje. Jeg har kontakt med etterkommere til Jensine Sedine Ringkjøb Jacobsen, som emigrerte til Montana i USA i 1922. Hun var gift med Søren Jacobsen. De lurte på om jeg kunne finne noe om slektene, så jeg har sendt dem endel materiale. Kan du sende meg en PM med et tlf. nummer/epostadresse, så vi kan snakkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Hei Tonje. Jeg har kontakt med etterkommere til Jensine Sedine Ringkjøb Jacobsen, som emigrerte til Montana i USA i 1922. Hun var gift med Søren Jacobsen. De lurte på om jeg kunne finne noe om slektene, så jeg har sendt dem endel materiale. Kan du sende meg en PM med et tlf. nummer/epostadresse, så vi kan snakkes?

Har sendt deg en PM! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.